Läste i practical fishkeepings specialnummer om matning att diskusar gillar röd mat. Gärna som går att "studsa" på botten vad nu det innebär.

Där stod det även att det kan vara direkt skadligt att mata med oxhjärta under längre tid. Det kunde tydligen leda till invärtes skador.

Någon som hört om detta?

Halloj!
Jag har inte heller hört talas om "studsande" mat, men jag har en liten teori. Som du säkert sett har Scalarer och Discusar ett jädra bra bett när de tar mat. De suger liksom in käket i munnen. Stora Scalarer kan ju suga åt sig en Kardinal lite då och då. Då jag vid några lata tillfällen gett mina Discusar sånt där torrt granulatfoder som singlar ner på botten har jag sett att de liksom står och sugblåser på granulatkornen, så att maten, så att säga, studsar upp och de kan äta dessa. De tycks faktiskt tycka detta är behagligt.
Oxhjätats vara eller inte vara har man ju också läst om. Jag tror (här kan jag ha helt fel dock) att varningarna kan handla om bakteriefloran i fiskarnas tarmsystem. En varierad kost är viktigt, och ger man dom en alltför intensiv ensidig kost bestående av landlevande kreatursinälvor kan det nog uppstå vissa problem. Som sagt, detta är teorier från min sida. Det kunde vara intressant att läsa vad experterna anser.

/Max