morrhoppa skrev:
Kan guppyyngel byta kön?

När blir de könsmogna?

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=969034&gid=1050977

Jag vet att det är en dålig bild, men är det någon som kan se vad det är för färg och säga vad den heter?

Jag TROR, av bilden att döma, att du har ormskinnsguppy, men det är "dålig" ormskinnsfärg, den täcker bara bakre delen av kroppen verkar det som, kolla in på Svenska guppysällskapets sida så finns det fina bilder att titta på där, kan tyvärr inte adressen....

När det gäller inavelstanken så skulle jag inte bekymra mig om det, alla guppystammar är i någon mån inavlade, annars skulle aldrig stammen kunna bli stabil, det du kan göra är att då och då föra in nytt blod genom att köpa hanar av samma typ som den du har, om det är viktigt för dig med just DEN färgvarianten, annars är det rätt spännande att hålla en mixad grupp och se vad det blir av det färgmässigt.
Inavel i fiskvärlden är oftast inget stort problem, det resulterar oftast inte i några stora genetiska defekter eller så, men OM man märker att MÅNGA yngel föds med fel på t.ex. ryggraden så Kan det bli növändigt med nytt blod, men inte förrän DÅ.....tvärtom är inavel och tillbaka korsning en förutsättning för alla de färger vi ser på guppy idag, det hade ALDRIG gått att få fram dem utan inavel...genom inavel stärks underliggande ressesiva genanlag så de kommer till uttryck och blir pålitliga....