[/quote]
Mm.. Det är många som har Cyano trots höga nitrathalter (inklusive mig själv). När dom väl blommat upp spelar det inte så stor roll vilka nivåer man lägger sig på. Dom är bättre än växter på att ta upp näring och klarar lägre ljusnivåer än växter, så när dom väl blommat upp har dom inte speciellt mycket anledning att sluta.
Det går till viss del att försöka begränsa fosfatet så mycket man kan, men då stannar växterna i växten och Cyanon brukar ärligt talat inte hejdas jättemycket.
Man verkar inte kunna svälta ihjäl den här gynnaren annat än på ljus som den är mycket känslig för.
Akvariet har jordbotten och inget CO2. Fitrerar bara med keramik typ makaroner, inga svampmaterial.
Det sägs, och jag tycker mig kunna se det också, att mycket mulm gör en Cyanoodling värre. Dom gillar mulm/DOC och verkar kunna ta det som kolkälla. Verkar bli lite bättre med finfiltrering typ Quickfilter, men högst marginellt. Inte värt att krångla med.
Har provat mörkläggning men det var en svart sopsäck - det kanske inte duger?
Det är väldigt olika. En del säger att dom bara behöver ha släckt i akvariet några dagar, och en del måste tejpa kartong. Svarta sopsäckar är förvånansvärt genomskinliga om du håller upp dom mot ett fönster.
Kan forsforhalten ha blivit för hög - nånstans såg jag att om man ändrade balansen mellan k och p så påverkade det också cyano? Byta vatten, suga bort det som går, tillsätta enbart KNO3? Och tmg kanske?
För att det ska räcka med att räta upp N:P-balansen och suga bort all mulm måste man ha oerhört bra flås på växterna. Champange varje dag, dvs väldigt mycket ljus och väldigt mycket CO2. Då brukar syrenivåerna bli så höga att Cyanobakterierna inte gillar läget alls.
Men det är få som har sådana "Ferrari"-akvarium så då är mörkläggning det absolut enklaste och garanterat effektivast.