Nej, jag menar att när man hanterar frystorkat foder så sprider du damm omkring dig i luften som du sen kan inandas eller få på huden. Huvudproblemet med rödamygg är ju att de kan göra akvaristen allergisk mot frukt och kräftdjur, i svåra fall kan folk som blir allergiska inte ens vistas i närheten av sjöar pga att det lever rödamygg i sjön; sen har jag personligen också tyckt mig märka ett samband mellan frysta rödamygg och bukvattensot, men det är trots allt ett mindre problem än att själv aldrig kunna äta banan eller räkor igen, eller bada i en insjö...

Alla blir förstås inte allergiska - tror det var i runda slängar 4% av befolkningen som kunde utveckla allergi om de regelbundet hanterade rödamygg.

Röda mygg är lite som godis: de flesta fiskar älskar det, men det är inte nödvändigtvis nyttigt för dem. Jag använder rödamygg för att få kinkig vildfångad fisk att äta, men när de börjat äta vänjer jag dem av med det.

Under alla år har jag bara en gång stött på en fisk som hellre dog än åt något annat än hans favorifoder: det var en pilnäbb som uteslutande åt daggmask. Alla andra har till slut gett med sig.