Nu vet jag inte riktigt vilken äppelsnäcka du menar men mitt svar utgår från att det rör sig om Pomacea bridgesi (helgul eller brun snäcka med randigt skal som inte äter växter).
De kan hållas i temperaturer mellan 20-28 grader och trivs bäst i ca 25 grader. De är mindre aktiva vid svalare temperaturer. Vattnet skall vara neutralt till svagt basiskt (pH 7-8,0) och vattnet skall vara hårt (kalkrikt).
De klarar sig utan sand eller grus men bottenmaterial ger ju plats för många nyttiga bakterier så jag föredrar bottenmaterial (här är det din smak som får avgöra).
De äter alla typer av fiskmat och äter gärna grönsaker. Antingen upptinad frusta bönor, ärtor eller liknande eller lätt uppvärmd/micrad grönkål eller liknande. De kan inte "riva" sig igenom cellulosan om den inte först blivit uppvärmd eller fryst.
Sedan förstår jag inte vad du menar med frågan om nitrit är någon fara? Snäckor är precis som fiskar känsliga för nitrit. Om du har matat mycket och inte har filter alternativt relativt nyligen startat upp karet så kommer det att vara risk för en nitrittopp. Håll koll på dina värden eller beskriv din fråga lite mer ;-)
MVH
Sabina