Azur skrev:
Allt jag vet är att de lever i vatten som under torrperioden kan ha temperaturen 28C. Det är den enda säkra datapunkt jag hittat. Jag vet dock att fisk från samma område, som t.ex. scalare, segelfenstetra, neontetra, otocinclus, klarar sig utmärkt varsomhelst inom intervallet 20-30C.

Det är alltså det jag ställer mig skeptisk till, fast jag kan gott tänka mig att de vill ha temperaturhöjning för att leka, många fiskar använder temperaturförändringar som trigger för lek.

Fjäril *är* svår, men för att det är en aggressiv ciklid men inte alls tål att bli dominerad. Det är dessutom en naturligt mycket kortlivad fisk, som sällan eller aldrig ser sin treårsdag oavsett hur den sköts. Lägg till det att det är en massproducerad och därmed hårt inavlad fisk så har du en problemfisk oavsett temperatur.

Det är väl helt enkelt så att vi tycker olika, och att du kommer hitta skäl för din åsikt oavsett vad jag skriver...:D Det är sådant jag får respektera, även om jag inte håller med....;) :p
Det blir samma sak med doppvärmare: det är en sak som vi aldrig kommer enas om ifall det BEHÖVS eller inte...det beror på så många faktorer....