ahlin skrev:
Potamotrygon orbignyi blir ca 35-40 cm som vuxna. dvs ca 55-60 långa.

Att hålla rockor nån längre period i akvarium med botten yta mindre än 150x50tycker jag är djurplågeri. inte bara pga ytan men oxå för att det är omöjligt att hålla stabila bra vatten värden vecka ut och vecka in när man matar så pass mycket som rockorna kräver.

Ang botten matrial eller ej så är det nog mest tycke o smak. Vatten kvalitet är otroligt mycket viktigare.

Semester.....tänk på att dom är yngel fortfarande och som du säger behöver mat ofta. Skulle inte rekommendera nån längre semester förän dom är 18-20cm i alla fall.

Hur snabbt växer de under normala förutsättningar? Om/När de är 40cm behöver de naturligtvis mer space än nu.

Detta med vattenkvalitet är ju en het sak... självklart behöver vattnet vara bra, men jag är av den uppfattningen att miljön i övrigt också är viktig.
Rockor kanske inte är precis som människor, men om man leker med tanken att man själv skulle spärras in i en cell motsvarande 2x4m - då skulle iaf jag vilja ha säng/soffa, lite tavlor, växter, tv, etc och OK luft isf enbart 110% frisk luft i en operationssalsmiljö...En fråga om total livskvalitet, tycker jag...

Vi fick en nitrittopp (aldrig över 0,3) precis i början, pga att den gamla pumpen havererade och behövde bytas ut, men den nya Eheim ProII:an är kraftigt överdimensionerad för att även kunna hantera våra nya kelgrisar. När det blir större akvarium räknar jag med att komplettera med mer kapacitet.
De stora vattenbytena tycker jag mig märka att åtminstone mina rockor inte gillar(?), då de gräver ner sig ett bra tag och ligger och hyperventilerar.