tummen skrev:Jag vet, det blev lite OFFTOPIC av det...:D
Jag skulle säga att "alla" våra vanligaste akvariefiskar i någon mån kan kallas tropiska, men värmebehovet varierar stort beroende på VAR de lever...alltså i vilken typ av vattendrag/flod/sjö, och det beror också på vilken höjd över havet det vattendraget etc. ligger på, om det är strömt eller trögflytande....stort eller litet..det finns massor av anledningar till att fiskarnas värmebehov skiftar så mycket:eek:...oavsett vad "vissa" här tycker...:D men riktvärde gradmässigt ligger väl någonstans mellan 20-28 grader för de flesta av de akvariefiskar vi hittar i affärerna, men undantag finns...vissa tål till och med vårat sommarklimat utomhus, med temp. ner till 12-14 grader (t.ex. indianplaty, kardinalfisk, och säkert flera....hörde om någon i södra sverige som höll rödciklider utomhus i trädgårdsdammen sommartid.;)..)
tja offtopic vet jag inte det är ju som allt annat med täckglas och tropiska fiskar bra o veta för dem som ska köra utan värmare. som tidigare sakt kör fortfarande utan värmare på mina malawis de klagar inte