Hej Fiskprincessa!
Jag har några frågor till dig, bara för att klargöra situationen i ditt kar.
Är det dom andra fiskarna, alltså Scalarerna och/eller Platyna som har stört Fjärilarna? Eller har du kunnat kolla om Fjärilarna själva, så att säga, slarvar med sina yngel?
Om det är så att Fjärilarna själva sjabblar bort sina yngel, så kan det kanske bero på att de måste få leka några gånger till, trots att det var femte gången för dom.
Jag har sett i en del trådar här att det diskuteras att Fjärilciklider är sämre nuförtiden att passa sina yngel, och att detta beror på att ynglen inte får gå hos sina föräldrar länge nog, eller inte alls. Dom saknar med andra ord uppfostran från sina föräldrar. Detta kan vara en anledning till att dina Fjärilar inte fixar att behålla ynglen.
Om man tittar på de flesta cikliders yngelvård ser man de ytterst fina signaler föräldrarna ger sina yngel. Det handlar om små fina ryck med fenorna, kroppspositioner o.s.v.
När mina Fjärilar (av den gamla goda sorten) lekte så hade föräldrarna väldigt fin kontroll på ynglen. Om t.ex. en av föräldrarna stack iväg en stund kunde man se den andra luta ner huvudet en aning och skaka lite lätt, då kom ynglen närmre och samlade ihop sig, likadant om någon annan fisk kom i närheten och signalerade fara. Små subtila signaler med bröstfenorna är ofta nog för att ynglen skall dra ihop sig eller slappna av och sprida sig lite.
Jag anar att om ynglen inte får denna "uppfostran" i ett tidigt skede, och man odlar på denna typ av yngel så försvinner en del av yngelvårdarinstinkten, och detta kan vara anledningen till att det är vissa problem med Fjärilarnas yngelvård.
Detta är personliga teorier och det vore intressant att höra från folk som har synpunkter på detta.
/Max
http://www.flickr.com/photos/42925020@N00/