Har själv använt grolux under många år, men nu helt gått över till aquastar.
Bytte rör av en slump först, för att jag inte fick tag på groluxrör. Hade ju fått lära mej att grolux var bra för växterna och ville därför använda det.
För mej fungerar aquastar mycket bättre. Kompaktare finare växter och jag klarar att odla fler ljuskrävande sorter nu, än under groluxtiden. Då vissa blev rangliga och tacklade av.
Dessutom 2 stora plus med aquastar, 1: toffs och skäggalger älskar grolux, så dem har jag ytterst lite av efter att jag slutade köra grolux och aquastar i samma ramp. 2: jag tycker fiskar och växter får naturligare färger med aquastar, som ett friskt och frodigt solbelyst vattendrag.
Är inte så hemma på våglängder. Men om jag förstått saken rätt när jag forskat lite. Så innehåller grolux mindre av de spectra som växterna kan urnyttja för sin fotosyntes. Groluxrören gör också att våra ögon tycker växterna se grönare ut, men det betyder ju inte att de är det.
Aquastar och philips aquarelle har ett ljus som är optimalt för en välfungerande fotosyntes, läs tillväxt. Men det kräver självklart lite mer gödning för att det ska fungera då.
Aldrig mer grolux efter 5 år med aquastar, för min del.
MVH/Anita