batski skrev:
Jag har skaffat ett lite stim smycketetror (Nannostomus marginatus). Först 6 st, men sen tyckte jag att de var lite för få och skaffade 2 till från en annan akvarieaffär.

Men de 2 nya (som har bott hos mig i 4 dagar nu) har nästan inget rött på fenorna. Hur lång tid tar det egentligen innan de färgar ut? Eller kan det vara så att de helt enkelt har mindre pigment än sina andra artfränder?

Hej
Du sa smycketetra. Det finns små smycketetror ( Nannostomus marginatus ) och stor smycketetra ( Nannostomus trifaciatus ). Tror att ibland så blandar affärerna ihop dessa. Och att alla går under smycketetra.
Har sett exempel i en affär där det stod att dom hade stor smycketetra när det var Nannostomus bechfordi och då är man ute och cycklar.

Så sök på dessa och titta på skillnaden i teckning och färg så kanske du kommer närmare ett svar. Dessutom om dom är odlade så kan dom komma från olika odlare med olika stammar. En annan sak är om dom är vilfångade, så fråga detta också i affärerna och var dom kommer ifrån. Svenska grossisten och från vilket land dessa tar dom ifrån ( asien, tjecken osv ).

/ Robban