Jag har ju faktiskt haft bägge arterna, altispinosus har jag idag medan det vara ganska många år sedan jag hade curviceps. Antagligen har jag blivit en bättre akvarist sedan jag hade curviceps i mitten på 80-talet så det är inte lätt att veta om curviceps var t.ex. en känsligare art eller om jag bara helt enkelt blivit bättre på att ta hand om fiskarna.

När det gäller fridsamheten mot andra arter så kommer jag inte ihåg hur curviceps var i det avseendet. Altispinosus vet jag däremot är väldigt fredlig mot andra arter. T.o.m. under lekperioden är de fredliga, fiskar som kommer alldeles för nära avkomman jagas undan ganska vänligt tycker jag.

Mina altispinosus verkar robusta och tåliga, inga problem med sjukdomar eller annat. De curviceps jag hade fick pricksjuka omedelbart efter jag köpt dem, troligen hade de med sig det från transporten till butiken (ett fall av bristande karantänshållning från butikens sida). De verkade generellt vara lite känsliga, se dock inledande kommentar.

Mina bolivianer har lekt regelbundet en gång i månaden, det har dock varje gång slutat med att efter att yngeln varit frisimmande några dagar så är plötsligt alla borta. Nu har jag ganska många kvicka tetror i karet så jag tror att föräldrarna har ett helsicke att freda sina yngel. Ang. lekvillighet så ska jag kanske säga att jag har två par i karet, någon föreslog i en annan tråd att avsaknad av konkurrens från artfränder kan leda till att leken uteblir. Man bör kanske se till att man har mer än ett par i karet om man ska ha lek på bolivianerna.
Curviceps kan jag inte komma ihåg om jag fick lek av, tror knappt det.

När det gäller beteende så är det väldigt olika vad man tycker är intressant så det är inte så enkelt att svara på. Jag tycker själv att det är jättekul att följa hur bolivianerna börjar med att putsa en sten, lägga rom och under tiden den ena vaktar så bökar den andre upp små gropar här och var där de kan placera ynglen när de kläckts. Sen flyttar de runt ynglen mellan olika gropar och verkar rent allmänt vara hängivna föräldrar. Därmed inte sagt att curviceps skulle ha ett mindre intressant beteende, kanske finns det någon som har dessa nu som kan beskriva det?