Jag hade tagit 50% akvarievattnet från det lilla och hällt i det stora. Samt flyttat över alla fiskarna (utom möjligen guramina) till det stora i morgon.
Tillsätt också nitrivec, mata bara en gång om dagen och inte mer än de äter upp inom 1 minut.
Det lilla kan du toppa upp med nytt vatten och mata de 2 kvarvarande guramina en gång om dagen, de också.
Det lilla borde plana ut i sina vattenvärden snart, speciellt om där är färre fiskar och mindre matning.
Det räcker oftast att mata en gång om dagen och kanske 2 gånger om dagen på helgen. När man är hemma och vill njuta lite mer av sina fiskar.
Man kan mata med flingor och kanske ett par ärtor till malarna den ena dagen.
Frysfoder som oftast äts även av malarna, kan bli nästa dags måltid, osv.
Jag ger mina malar tabletter eller annan specialmat ungefär var tredje dag. Beroende av vad de andra fiskarna ätit, malar äter ju många sorters frysfoder och även flingor och pellets som dalar till bottnen.
För att veta om alla får mat, är det bara att iakta dem när de äter, så ser du om alla får sig en bit.
Dina stickor kanske inte visar helt rätt, de är inte alltid så pålitliga. Framförallt så låter det konstigt med NO3 så här tidigt efter starten av ditt lilla.
Guramina kan du släppa ner i det stora, när du ser att det fungerar bra efter några veckor.
Finns säkert andra som tycker annorlunda än jag, så du får säkert flera råd.
Lycka till !.
MVH/Anita