Förmodligen var jag lite otydlig, mitt svar handlade inte om moderering utan om förslaget att sälja Zoopet till SARF eller någon annan intressent. Vad gäller moderering så har du helt rätt, det kräver i princip ingen akvaristisk kunskap. Kjell och Christian har valt att sköta modereringen själva så länge de är ägare av Zoopet, det är ett val de har gjort och har rätt att göra som ägare. De har också väldigt tydligt klargjort sin ståndpunkt att de inte har några som helst planer på att ta in andra moderatorer. Detta kan säkert ändras med tiden när Zoopet växer ännu mer, men just nu är det bara att acceptera att situationen är så. Bästa sättet att påverka läget just nu tror jag är att ge förslag på förtydliganden av reglerna ifall man tycker någon av reglerna är otydliga. Kommer det in konstruktiva förslag på nya/ändrade formuleringar på reglerna är jag säker på att Kjell och Christian kan tänka sig att justera dem, förutsatt att de inte är motstridiga mot dagens regler förstås.jackson skrev:Bara för att man har stor kunskapsbank att ösa ur om ämnet, så behöver man inte vara en lämplig moderator. Skilj på olika färdigheter.
Ingen är så unik att han/hon inte kan ersättas. Inte ens Kjell och Christian. Och att hitta någon som gör lika bra jobb är ju svårt, eftersom Kjell och Christian inte släpper in några att försöka hjälpa till, exempelvis att moderera.
Okej jag visste inte att du meddelade nya medlemmar via PM/mail vid modereringar, om det är fallet så har jag lite mindre förståelse till att folk blir irriterande på att de får inlägg borttagna.Kjell Fohrman skrev:Om det däremot handlar om en nybörjare så mailar jag alltid dom och meddelar orsaken till att inlägget tagits bort.
Självklart också om överträdelsen är så allvarlig att det leder till en varning.
...
Själv händer det relativt ofta att jag skickar ett pm till folk och ber dem att lugna ner sig lite eller uppträda mer hyfsat i forumet.
Detta är ju en del av modererandet som inte syns någonstans - men bara för att ni inte kan se det så är det inte mindre effektivt. Snarare är det enligt min mening effektivare.
I snitt skulle jag tro att jag skickar ut ca 2 "tillrättavisande" pm per dag (de allra flesta är dock till nybörjare som startat ett ämne i helt fel kategori).
Jag håller med, i andra forum jag brukar vara på hade sådana här trådar varit låsta/stängda för länge sen.qenzo skrev:Jag väljer att ge Kjell och Christian gör ett kanonjobb och det är ju ett rent under att de fortsätter ta den skit som slutet av den här tråden faktiskt är.
Ett förslag till alla, kan vi inte bara låta den här tråden dö ut och återgå till att diskutera akvaristik. Det bör vara klart för samtliga vid det här laget att det troligtvis inte kommer att ske några förändringar p.g.a. något som skrivs i den hör tråden, så det känns som att det vore bättre om alla(även jag) ägnade tiden till något bättre.