Halooo skrev:
Jag behöver hjälp. :( Jag är novis på akvarium. Jag har ett 55 l akvarium med 5 svärdbärare, 4 platys, 2 små eldstjärtar, två guppys och två kyss guramis. Akvariet är 75 cm långt, ca 25 djupt och ca 35 högt. Jag introducerade fiskarna för två veckor sen. För några dagar sen tog jag bort en platy för den mådde väldigt dåligt. Den hade blivit mindre och mörkare gul och gömde sig, så småningom så andades den väldigt häftigt. Jag har mätt nitrit o nitrat halt som är höga. Det har jag jobbat med att förändra. Toxivec, delvattenbyte ca 15 lit vatten ngr ggr med ngn dags mellanrum. Jag ger fortfarande nitrivec varje dag. Jag matar ca var tredje dag o det endast lite. Nu är det en platy till som börjat se mörkare ut och verkar mindre och gömmer sig. Vad ska jag göra?

Har jag för många fiskar?? Är det nitrit påverkan eller är det ngn annan sjukdom? Snälla hjälp...:( :(

För litet akvarium för alla utom platy och guppy. Jag föreslår att du säljer eller på annat sätt omplacerar dom större fiskarna, och börjar om med platy och guppy.. Då räknar du med 1 cm fisk per liter vatten, en bra tumregel för småfirrar som platy, guppy och mindre tetror. Sedan kan du läsa zoopets fiskbeskrivningar för närmare info. Det är lätt att falla för stora fiskar som ex guldfisk och kyssgurami på yngelstadiet när dom är max 5 cm, men en vuxen kyssgurami blir 35 cm och kräver utrymme därefter..
Om nitrit så brukar jag göra ett 30-50% delvattenbyte, tillsätta sera toxivec , (då har nitrithalten minskat till noll rätt omgående) och vara sparsam med matningen några dagar-som tilläggstest kan du köpa hem ammonium/ammoniaktest.