Hejsan alla räkioter! :D

Jag har läst ALLA (!) sidorna nu... känns som att jag suttit framför datorn i typ 1 vecka :p

Jag har verkligen lyckats köra ner mig långt i räkträsket känner jag :) Kommer bli svårt att stoppa detta beroende!

Jag ska köpa ett 24l kar imorgon och belysning till detta (2st kompaktlysrör, vet inte vilken sort, men det blir nog bra!).
Jag kommer nog inte ha råd att starta karet för än i maj tror jag, men jag försöker planera lite nu, så att jag vet vad jag ska köpa och så :)

Jag tänkte ha karet till att olda räckor och snäckor (Hornsnäckor, Clithon corona) och samtidigt ha det som växtkar.
Jag kommer göda lite med PMDD och EasyCarbo, som kolgödning, så att jag kan ha lite roligare växter också.

Jag kör igång karet med jordbotten och nåt grövre grus, troligtvis typ diabas eller nåt svart grövre grus (vad var det du hade Sonja?) med urlakas jord i.
Funderar också på att ha nån gödning under gruset, men tänkte att det kanske innehåller nåt som inte är bra för räkor och snäckor, så jag struntar nog i det.

Filter blir ett Eheim Aquaball 2206 (120l-320/h) innerfilter, tror ni att det är räk-säkert?
Kanske kan dra en nylonstrumpa över den annars...

Nu ska jag bara bestämma mig för vilka räkor jag vill ha =)
Jag tänkte ha mörk botten och en massa växter med olika färger, kanske mest mörka, men ändå rätt så blandat.

Först tänkte jag ha gröna räkor (N baubalti?) och Körsbärsrökor/RC, men korsar sig dessa? (tabellen funkar inte för mig, man måste väl vara medlem? :confused: ). När jag fråga i Zooaffären, sa han att det inte funkade..
Nu funderar jag på att ha Amano eller gröna + Svarta bi. Funkar gröna + svarta bi?
Äter Amanoräkorna upp yngel från de andra dvärgräkorna? Det känns som att Amano kanske kan vara lite för tuffa för småttingarna, men dom är ju uaf grymma på att äta alger vet jag.
Andra förslag till mitt 24l med mörk inredning (vill att de ska synas så bra som möjligt)?

Jag kommer endast att ha räkor och snäckor i karet.

Föresten, så vet jag ju att snäckorna får väldigt fult skal vid lägre pH och KH, men tydligen så trivs ju räkorna med lite lägre pH och KH :S
Mitt upplägg är så här:
Jag kör med lagom dos bikarbonat i vattnet (så att pH lägger sig på ca 7.5-8.0) och så har jag lite alkottar + rötter i karet, som sänker pH lite. Skulle det funka tror ni?
Eller räcker det med bara en kalksten i karet + rötter? Jag vill iaf ha pH över 7, för snäckornas skull!