Zeni skrev:

Har i nuvarnade ljusramp 2 st Sylvania Aquastar som ju har ett rätt högt PUR värde samt reflektorer på båda. men 0,19W/L är vad jag fårstår rätt väldigt klent. Om jag byter till en helramp med 4st rör får jag ungefär 0,4W/L vilket jag tror att växterna skulle uppskatta eller?

Ja, jag tror du minst vill skaffa totalt 4 rör över 375 liter. När jag körde 4 st 36 wattare över 310 liter så tyckte jag det växte mycket dåligt - trots en massa CO2 och PMDD.

Du har med 2 st 36 watts Aquastar 40-50 uE/s/m2 och med fyra sådana rör skulle du hamna på 80-100.

Jag tycker det verkar som man bör klättra över 80-strecket om man ska kunna välja växter relativt fritt och dom ska kunna klara låga CO2-nivåer (som det blir med lowtechs).

Kan man rent av ha sådan tur att om man byter ramp och börjar göda så kanske algerna skulle ge sig pga att växterna fått bättre betingelser?

Det är mycket möjligt. Snabba förändringar gillar dock alger, och att dubbla ljusmängden över en dag är en snabb förändring. Jag har inga direkta tips på hur du skulle göra för att sakta gå upp i ljusstyrka - jag själv skulle tagit eventuell algsmäll och fokuserat helt på att få igång ett snabbväxande buskage som skuggade Anubiasen.

Överlag brukar det vara mest gynnsamt att fokusera på att få igång växterna än att försöka göra livet surt för algerna (eftersom alger gillar förändringar så kommer varje sak man pillar med göra att dom får vatten på sitt kuvert som laktritstrollet hade sagt)

vad gör jag bäst i att börja med?

Eftersom du vill ha det lättskött är det nog en väldigt bra investering att göra om bottnen hur mycket jobb det än är - samtidigt som du byter upp dig till 4-rörsramp.