Prahlis skrev:det löser nog sig själv lite nu när ca 12 st har dött... tror den jag hittade som var luden var boven i dramat... jag räknade på storleken de var när vi köpte dem och tänkte inte på att de växer... man lär av sina misstag :)
Att de dör är väl ingen lösning eller? :eek: Tänk om folk hade hade den inställningen när det rör sig om katter eller hundar. Då hade man blivit åtalad för djurplågeri och det med rätta. Måste även informera dig om att det du gör med fiskarna just nu faktiskt är olagligt enligt svensk lag. Enligt djurskyddslagen ska akvariets storlek vara anpassad till fiskarnas behov och vattnet ska vara av bra kvalitet.
Regeln om MAX 1 cm fisk per liter vatten gäller vuxenstorlek. Dessutom är det ingen exakt regel och för stora fiskar gäller den över huvud taget inte. En 30 cm stor guldfisk kan inte leva i ett 30 liters akvarium.
Jag håller med lenis3 om att du borde åka tillbaka till affären med några av fiskarna och bara behålla ett antal som kan må bra i ditt akvarium. Vill du ha fler fiskar än så finns det bara en lösning - att skaffa ett stort akvarium.