maria_ skrev:Bakteriekultur tillsatte jag de två första veckorna, nitrivec hette det. Jag hade inte sex fjärilar från början, först hade jag två varav en blev mördad och sedan har jag köpt nya fiskar regelbundet för att ha ett par (i slutet två par, för jag rekommenderades det), men alla har blivit mördade.
Du skyndade ändå för fort tror jag. Även om man tillsätter bakteriekultur tar det ändå lite drygt en månad innan bakterierna hunnit föröka sig tillräckligt och etablera sig i filtret. Så man kan ändå inte ha så många fiskar i början. När jag startade upp mitt 310 liters hade jag bara 4 fiskar (2 guramis och 2 siamensis) under hela den första månaden. Nu har det akvariet varit i gång i snart ett år och jag har inte haft ett enda dödsfall däri (eller jo, några physa-snäckor som inte är så långlivade).
Att det blir dödsstrider beror antgligen på att de inte har tillräckligt med utrymme för allas revir, plus att den som blir ivägkörd faktiskt inte har nånstans att ta vägen. Sen är det viktigt att det finns gott om inredning.
När jag hade fjärilsciklider skaffade jag alltid en hona och en hane och det funkade. Men även om de är jättefina och trevliga och verkade trivas i mitt SA kommer jag aldrig mer att skaffa vanliga fjärilar. Tycker det är jobbigt att de inte blir äldre än ca 2 år :(
maria_ skrev:Det är för mig uteslutet att mörda mina fiskar, även om jag skulle önska att jag slapp alla deras problem. Så jag behöver inga avlivningstips. Malarna jag har är ancistrusmalar, skäggmunsmalar skulle jag gissa på.
Nu pratade jag verkligen inte om mord, utan om dödshjälp. Tyvärr kan man ibland bli tvungen till det om en fisk blir så allvarligt skadad eller sjuk att det inte finns en chans att h*n kommer att klara sig. Då är dödshjälp det humanaste man kan göra för sin fisk. Att låta en dödssjuk/skadad fisk ligga och lågsamt plågas ihjäl är inte så snällt.