PlatyYngel skrev:
Blev väldig nyfiken på detta, kollade sidan men skulle vilja ha lite svar på en del frågor...

1. Almänna regler:

Vad innebär ett odlingsprotokoll? Har man det under odlingen och fyller i hur man har gått tillväga?

2. Almänna regler:

Odling godkänns bara av goda arter. Färgvarieteter och odlingsvarianter räknas bara som "grundarten" och godkänns bara för etablerade odlingsformer. I listan finns några exempel på hybrider som inte godkänns. På samma sätt är hybrider framtagna av odlaren inte godkända ens som odling av någon av föräldra-arterna. Däremot godkänns numera även ”populationer”:

Vad innebär detta? Det finns ett exempel, men om jag skriver det som jag har förstått det:

En guldscalare och en F1 får yngel, men man får pris för scalarer i allmänhet då?

3. Om jag som inte tillhör någon akvarieförening (än :D ) är intresserad, är det bara att glömma att få komma och kolla/delta?

Eller är det kanske så att man anmäler sej 1 Juli och deltar den kommande säsongen?

Mkt frågor, men jag blev lite intresserad.

Tack på förhand /Marcus

1. Odlingsprotokoll skall gå att ladda ned, men även det skall uppdateras och har inte hunnit bli klart ännu (och lär dröja ett tag, några andra saker måste få gå före).

2. Ungefär så. Egentligen kan man kanske se det som en nyframtagen hybrid, men eftersom vi inte vet hur inkorsade "vanlig akvarie-scalare" är, så måste jag godkänna odlingen i ditt exempel. Däremot försöker jag ju på andra sätt uppmuntra att hålla dem var för sig. Om F1-orna har någon form av ursprungsnamn och man odlar dem för sig och guldscalare för sig får man ju faktiskt två silver. Odlar man fram en kull guldscalare och en kull spökscalare får man bara ett silver.

Du får gärna ställa frågor med fler exempel om det är oklart.

3. Nej, du måste vara med i en SARF-ansluten akvarieförening för att få diplom/nål. Och det finns ju en del andra fördelar med att vara föreningsansluten.