Botten till Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kawe
    • May 2004
    • 279

    Botten till Malawi

    Hej

    Jag funderar på Biltemas blästersand till mitt malawi kar och undrar om jag ska välja 0,2-1mm eller 0,1-0,7mm? Jag är väldigt osäker på om detta är rätt då jag fått för mig att man ska ha lite grövre till malawi (ca 1-3 mm). Kommer mina fiskar att trivas i Blästersand eller föreslår ni något annat?

    Tack på förhand
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Dina fiskar kommer inte att vantrivas beroende på ditt grusval.

    Jag använder 8-12 mm engelsk sjösten. Det har visat sig vara ett misstag då alla yngel kan gömma sig nere i botten med god tillgång på foderrester. Med resultatet att samtliga yngel överlever. Jag får riva karet en gång om året för att skyffla ut överskott på fisk.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Kryptonit
      • October 2006
      • 139

      #3
      De kommer trivas. Jag har biltemas blästersand i flera av mina akvarium. Speciellt mina Aulonocaraor verkar trivas då de silar sand i jakt på mat.

      Rekommenderar att du använder den grövre varianter, dvs 0,2-1 mm då den andra är lite för fin och virvlar gärna omkring.
      Malawiciklider och L-malar i 1484 liter
      (720 + 420 + 120 + 112 + 56 + 56)

      Kommentar

      • Dräparen
        • September 2007
        • 14

        #4
        den grövre sanden på biltema är svart. Bara så du tänker på det så det inte blir en överraskning när du öppnar påsen.

        Kommentar

        • Kryptonit
          • October 2006
          • 139

          #5
          Ursprungligen postat av Dräparen
          den grövre sanden på biltema är svart. Bara så du tänker på det så det inte blir en överraskning när du öppnar påsen.
          Nej nej.. det är det som kallas för aluminiumsilicat (blästermedlel) på biltema som är svart.
          25 kilos säckarna med blästersand är ljusbrun (artikelnummer 17-5427)
          Malawiciklider och L-malar i 1484 liter
          (720 + 420 + 120 + 112 + 56 + 56)

          Kommentar

          • Nils Holmström
            • November 2004
            • 2195

            #6
            Svart kan dock vara snyggt det med...
            222 liter Malawi

            Kommentar

            • Kryptonit
              • October 2006
              • 139

              #7
              Ursprungligen postat av Nils Holmström
              Svart kan dock vara snyggt det med...
              Även jag funderade kring svart bottenmaterial tidigare. För min del blev det inte svart pga att den är ganska vass, dvs inte att rekommendera om man exempelvis gillar malar.

              En sökning på t.ex "aluminiumsilikat" här går att göra om man vill läsa på lite om den svarta.
              Malawiciklider och L-malar i 1484 liter
              (720 + 420 + 120 + 112 + 56 + 56)

              Kommentar

              • Nils Holmström
                • November 2004
                • 2195

                #8
                hmm.. jag har en annan svart finkornig historia som är köpt i akvarieaffär. Undrar just om det kan vara aluminiumsilikat. Det jag har märkt med den är att det finns något i den som inte uppskattas av snäckor, utan de blir slöa, sjuka och till slut dör de.
                222 liter Malawi

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Kanske den helt enkel är för tät och blir för syrefri för snäckorna?
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • aulonocara.red.ruby
                    • September 2007
                    • 29

                    #10
                    att använda en grövre sort(som är lite kantig och hålig) är inte att rekomomndera då det betydligt lättare fastnatr skit i dem. Sedan fick jag höra att man inte skall ha sand som efterliknar fiskrnas ägg för då kan munnruvarna ta upp sandkorn och "maler" "skrapar" då sönder sin mun.
                    Jag vet dessutom många som har använt båda de alternativ du tar upp men framförallt det grövre då precis som tidigare trådskrivare sa att den mer finkorniga lätt virvlar upp sig. Om de trivas kan man inte avgöra endast på bottenmaterialet.
                    Senast redigerad av aulonocara.red.ruby; 10 October 2007, 12:52.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...