Red Sea Max

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

Dags för lite nya bilder. Hela vänstra delen rasade som jag skrev häromdagen så jag fick bygga upp akvariet igen. Passade på att rensa ut lite Xenia som fick flytta några km närmare Göteborg (och lite annat var det väl också).

Efter ombygget så är jag faktiskt lite mer nöjd, det blev ganska bra. Bland annat så har en av de vackraste som jag tycker fått en mer fri placering så de kan växa mer

[ATTACH]9613[/ATTACH]

Det är fortfarande trångt, vilket jag vill att det skall vara. Jag har alltid gilla "vilt" trädgårdar

[ATTACH]9612[/ATTACH]

Nästa bild visar ungefär hur hela akvariet ser ut framifrån just nu och bilden efter visar allt sett från högra sidan.

[ATTACH]9608[/ATTACH]

På bilden ovan ser man hur mycket mina "hydroida" fripassagerare har vuxit bara på någon månad. Längst upp i mitten syns de.

[ATTACH]9609[/ATTACH]

En annan för mig okänd organism är denn Xenialiknande sak som ses på denna bild. Den vanliga xenian är det inte - men jag vet inte vad det är.

[ATTACH]9614[/ATTACH]

Kungen (eller snarare drottningen) i karet är min "blue Devil" hona. Hon pattrullerar ständigt och kör då och då in min gulstjärtade chomis i sin håla.

[ATTACH]9611[/ATTACH]

Jag brukar alltid skicka ner några algtabletter av den typ som används till L-malar i sötvatten för att mina olika eremiter skall ha lite förstärkning i kosten. Det är dock en lite större typ som har fattat vad detta är och är fullständigt tokig i dom. Har ni sett en katt leka med en råtta - kasta den upp i luften och stila? Så gör min salaris med mina algtabletter - härunder ligger han på lur om en skulle komma ner. Dock har han lite otur för det mesta - strax bakom honom på denna bild så brukar min pistolräka vilja ha sin utgång. det har hänt mer än en gång att maltabletten har kastats direkt ner i räkans ingång - och han/hon gillar också maltabletter. Salarisen har inte vågat följa efter ner i underjorden än utan sitter där med ett utseende som en katt brukar ha när den bollat med en fågel som den antog var död.

[ATTACH]9610[/ATTACH]

Nu är karet + 10 månader gammalt och det har utvecklats precis så som jag drömnde om när jag startade det och ett saltvattenskar är ju som en man - det blir vackrare ju mer åren går

MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

Kommentar

• johan 400
      • January 2007
      • 174

Ja jag säger det igen... riktigt vackert. Håller med om att det ska vara välfyllt och trångt. Kanske måste åka till morbror min i götet snart för att våldgästa dig en sväng. Skulle behöva en omgång "live" insperation.

Kommentar

• MotorShip
        • October 2004
        • 75

Ja det väcker ju inspirationen utan dess like. Å live är det ju än bättre!

Håller oxå med om den lite mer vildvuxna faunan.
        mvh
        Stefan

Min Zoon

Kommentar

• Lasse
          • October 2002
          • 1965

Tack skall ni ha.

Det är klart Johan om du kommer till framsidan så får du kontakta mig, sorgligt med vad som hände med ditt akvarium men det är bara att komma igen. Häromkring finns flera ställen för inspiration - både vad gäller salt som sött - så ta dig ner till framsidan av Sverige du

MVH Lasse

Kommentar

• johan 400
            • January 2007
            • 174

Ursprungligen postat av Lasse
            Tack skall ni ha.

Det är klart Johan om du kommer till framsidan så får du kontakta mig, sorgligt med vad som hände med ditt akvarium men det är bara att komma igen. Häromkring finns flera ställen för inspiration - både vad gäller salt som sött - så ta dig ner till framsidan av Sverige du

MVH Lasse
            Med risk för en del pajkastning... Framsidan vet jag inte om jag skulle kalla götet för... möjligen en halvdålig kopia av den här riktiga staden Stockholm Skämt åsido... det är en vacker stad... det råder det inga tvivel om.
            Mmm jag kommer garanterat höra av mig när det nalkas en resa...
            Kommer troligen snart att börja göra om mitt 400l till salt, har en del idéer om att dela det i två delar. ca30/70 för att kunna köra koraller och kanske sjöhästar på lilla delen och nån tryckare mm på den stora. Så till det kan man behöva en hel del idéer och tips...
            Kommer snart starta en tråd ang detta. För att få synpunkter och så.

Kommentar

• Cargis
              • April 2005
              • 72

Bränd på korall

1 vecka i Hurghada, Egypten, där jag snorklade för första gången någonsin, men vilken värld, vilka färger. Och vilken smärta! Sista dagen drog jag armbågen i korallrevet, brände, sved, kliar och är svullet, inte ens whiskey hjälpte.
              Kommer ändå att börja planera att konvertera mitt Malawikar till ett saltvatten.
              "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat."
              Nalle Puh

Kommentar

• johan 400
                • January 2007
                • 174

Ursprungligen postat av Cargis
                1 vecka i Hurghada, Egypten, där jag snorklade för första gången någonsin, men vilken värld, vilka färger. Och vilken smärta! Sista dagen drog jag armbågen i korallrevet, brände, sved, kliar och är svullet, inte ens whiskey hjälpte.
                Kommer ändå att börja planera att konvertera mitt Malawikar till ett saltvatten.
                Visst sätter det sina spår att se denna helt enorma "värld". Va just i Brasilien och snorklade. Såg massa muränor där. riktigt fina dom med. (men där sa frugan stopp direkt. (Inga såna otäckingar i mitt hus). låter precis som när jag vill skaffa orm

Kommentar

• havre
                  • September 2006
                  • 281

Tänkte höra hur det gick med Purple Up. Gav det något eller tillhör det TV-shops avdelningen?
                  Akvarium über alles

Kommentar

• Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

Ursprungligen postat av havre
                    Tänkte höra hur det gick med Purple Up. Gav det något eller tillhör det TV-shops avdelningen?

Nej det tillhör nog inte TV-shops avdelningen men jag hade relativ hög kalciumhalt ett tag så jag slutade med det därför. Under tiden jag körde fungerade det vad jag kunde se.

MVH Lasse

Kommentar

• Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

Tiden går och akvariet fortsätter att utvecklas. Det växer ordentligt just nu och en av de roligaste sakerna är att min "mörkerkorall" Alcyonium spp efter en flytt tagit sig väldigt bra och visar sina polyper nästan varje nat och faktiskt ibland också på dagen. Först bilden visar korallen på dagen - ett fåtal polyper är ute

[ATTACH]9833[/ATTACH]

Denna bild är tagen ca 1 timme efter släckning och ca 1,5 timmar efter matning med bland annat cyclo-ez.

[ATTACH]9834[/ATTACH]

En närbild av polyperna

[ATTACH]9835[/ATTACH]

För övrigt så bjuder det på lite överraskningar då och då. Jag har ett antal små fiskar (mycket små - vissa blir som fullvuxna inte större än ca 15 mm) och de dyker upp då och då. Senast var det en liten större varant av goby Stonogobius nematodes (ja större och större - den blir väl ca 30 mm, kanske något större) som jag inte sett på några månader som plötsligen tittade ut ur ett hål som den troligtvis bott i länge.

MVH Lasse

Kommentar

• NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

Riktigt vackert Lasse, måste säga att ditt kar är de mest intressanta RSM jag sett.
                        Din mörkerkorall är den helt utan zoohex?

//NiXoN

Kommentar

• Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

Ursprungligen postat av NiXoN
                          Riktigt vackert Lasse, måste säga att ditt kar är de mest intressanta RSM jag sett.
                          Din mörkerkorall är den helt utan zoohex?

//NiXoN
                          Ja - den är en släkting till vår (här på västkusten) död mans hand. Den lever djupt och mörkt. Även död mans hand är vacker när den skickar ut polyperna - tyvärr är det inte så ofta - har bara sett det på jobbet några gånger. Min verkar dock trivas bra och reagerar helt tydligt om jag kramar filtret eller matar med cyclo-ez. Jag har haft den någon månad och den blir allt bättre.

Jag tycker det är helt otroligt vad ett 110 liters akvarium kan bjuda på vad gäller liv och konstigheter. Jag ser något nytt nästan varje vecka (eller till och med dag). Det senaste som jag inte hade den minsta aning om var en nakensnäcka - helt svart som jag såg för några dagar sedan. Trots jag har såpass mycket fisk i karet så är det fullt av småräkor och smådjur. Jag har en ormsjöstjärna som städar, jag har sett en 15 cm borstmask, det börjar komma nya "fjäder" borstmaskar (gjorde misstaget att prova en liten picassotryckare Den tog alla jag hade tidigare). Jag vet att det finns några krabbor mm.

Det var detta jag ville åstakomma när jag startade karet och som bestämde lite vilken teknik och dylikt jag skaffade. Nu går jag dock i funderingarna om att ta bort mycket av den stora fisken (över 4 cm) och ersätta den helt med de småvuxna arterna (max 3 - 4 cm). Får se hur det blir med det. Skall dock skaffa lite mer Evoiter och ha i några småkar under tiden.

MVH Lasse

Kommentar

• Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

En liten uppdatering med lite bilder.

Jag har nämnt några gånger att det är flera fiskar som jag ser väldigt sällan - det kan dröja någon månad utan att jag ser någon. Och detta i ett 110 liters kar! Normalt betyder det att de är döda. Denna lilla gynnare hade jag inte sett på över en månad när jag plötsligen hittade honom/henne.

[ATTACH]9892[/ATTACH]

Min räkgobie brukar också vara borta ihop med sin pistolräka med jämna mellanrum. Då blir man rädd att de grävte så allt rasat ner över dem. Det brukar dock sluta med att de dyker upp - så även denna gång.

[ATTACH]9894[/ATTACH]

En liten nykomling som jag införskaffade häromdagen är denna vackra sjöborre, trots att den ser ut som något som inte skulle klara att klättra eller vända på sig om den kom upp och ner så klarar den både klättringar och att stå på huvudet. Om man tittar noga så kan man se en massa tunna "tentaklar" som sticker ut en bra bit längre än taggarna. Det verkar som de har någon funktion just för sjöborrens rörelse. På undre bilden ser man en närbild på taggarna och "tentaklarna".

[ATTACH]9893[/ATTACH]

[ATTACH]9896[/ATTACH]

Slutligen en översiktsbil. dessa är svåra att ta. De blir inte bra utan blixt (ingen skärpa på något som rör sig) och de blir inte bra vid blixt - för "hård" bild. Denna är en blixtbild. Titta längst till vänster. Sjöborren är på väg upp i stenröset!

[ATTACH]9895[/ATTACH]

MVH Lasse

Kommentar

• frej
                              • February 2008
                              • 20

Alltså galet, hur mkt kostar det att sätta upp ett akvarium på låt säga, 540 liter för att bli snyggt saltvatten?

Kommentar

• Heritage
                                • February 2008
                                • 15

Varierar naturligtvis beroende på storlek, inriktning osv.
                                Det finns nån schablon där man säger ca 100:-/L.
                                Do ur math.

Kommentar

Arbetssätt...