Trodde jag skulle slippa nititen =(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Temeraire
    • January 2008
    • 385

    #31
    Torv, mandelblad, alkottar, torra löv och rötter brukar sänka pH på naturlig väg, stämmer verkligen det? är det bara att lägga i t.ex. torra löv eller alkottar eller rötter i akvariet? hur mycket? vad för rötter?
    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #32
      Ursprungligen postat av Temeraire
      Känns som om det aldrig kommer ett bli lugnt, vattenbyten, tester och oro hela tiden. Kommer det hela att stabilisera sig till slut? kommer nitriten att sjunka?
      Givetvis kommer den att sjunka! Men det tar som sagt ca en månad innan det hela är förbi. Dvs, du kommer inte att få noll nitrit än på ett tag. Det du måste göra nu är att se till att hålla den under farliga nivåer.

      Ursprungligen postat av Temeraire
      Det är väll inte så att det tar ytterliggare tid varje gång jag gör ett vattenbyte?
      Inte så länge det finns nitrit.

      Ursprungligen postat av Temeraire
      1,7mg/l är inte det livshotande för fiskarna?
      Malarna är fortfarande mycket aktiva, men kampfiskarna är lite slöa.
      Det är olika för olika arter. 1,7 mg/l är skadligt. Skaffa Toxivec eller någon bakteriekultur!

      Börjar man försiktigt och skyndar sen långsamt slipper man alla dessa problem, men nu när du har börjat med så många fiskar får du se till att lösa problemet. För även om det känns jobbigt (inte minst för fiskarna) så går det att lösa!

      Du har ju redan fått en massa goda råd här. Nu är det upp till dig.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #33
        Ursprungligen postat av Temeraire
        Torv, mandelblad, alkottar, torra löv och rötter brukar sänka pH på naturlig väg, stämmer verkligen det? är det bara att lägga i t.ex. torra löv eller alkottar eller rötter i akvariet? hur mycket? vad för rötter?
        De utsöndrar ämnen som gör vattnet lite surare, ja. Det går inte över en natt, men det är bara bra. En plötslig pH-sänkning skulle inte vara nyttigt för fiskarna alls.

        Mangroverötter t ex. Men alkottar eller torv är effektivare. Har du kollat vad du har för KH och pH ur kranen?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Temeraire
          • January 2008
          • 385

          #34
          Låter följande bra?:

          - Plocka bort döda växtdelar
          - Byta 50-75% av vattnet
          - Använda Nitrivec
          - Lägga i en matsked salt
          - Lägga i alkottar om pH är för högt
          - Ej mata på en vecka, sedan mata mycket sparsamt var tredje dag
          - Fortsätta med vattenbyten på 25-30% en gång om dagen om det behövs

          Något jag missat?

          Tack så hemskt mycket för all hjälp jag fått! jag ska uppdatera hur det går.
          " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

          Kommentar

          • Temeraire
            • January 2008
            • 385

            #35
            Ursprungligen postat av batski
            De utsöndrar ämnen som gör vattnet lite surare, ja. Det går inte över en natt, men det är bara bra. En plötslig pH-sänkning skulle inte vara nyttigt för fiskarna alls.

            Mangroverötter t ex. Men alkottar eller torv är effektivare. Har du kollat vad du har för KH och pH ur kranen?
            Vad är torv?

            Kranvattnet har pH 7-7,5 vilket även akvariet har, tror jag, så svårt att bedöma vilken färg vattnet i provglaset har och jämföra.

            KH på kranvattnet 4-5, samma i akvariet.
            " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #36
              Ursprungligen postat av Temeraire
              Låter följande bra?:

              - Plocka bort döda växtdelar
              - Byta 50-75% av vattnet
              - Använda Nitrivec
              - Lägga i en matsked salt
              - Lägga i alkottar om pH är för högt
              - Ej mata på en vecka, sedan mata mycket sparsamt var tredje dag
              - Fortsätta med vattenbyten på 25-30% en gång om dagen om det behövs

              Något jag missat?

              Tack så hemskt mycket för all hjälp jag fått! jag ska uppdatera hur det går.
              Vassego

              Det låter bra! Kör i följande ordning:

              1. börja med ett stort vattenbyte
              2. tillsätt sen salt (utan klumpförebyggande medel)
              3. tillsätt dubbla doser Nitrivec varje dag
              4. plocka bort döda växtdelar när du ser dem
              5. gör regelbundna vattenbyten tills det att nitrithalten sjunkit under 0,2 mg/l (glöm inte att tillsätta salt till det nya vattnet)
              6. stämmer bra med matningen

              pH 7-7,5 låter mycket bättre. Jag skulle ändå lägga i alkottar. Bäst är om pH inte överstiger 7.

              KH 4-5 är perfekt.

              Lycka till!
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #37
                Ursprungligen postat av Temeraire
                Vad är torv?
                Torv kan du köpa i akvarieaffären. Det finns olika typer, men den ska vara fri från tillsatser.

                Just det när sen nitriten har sjunkit tillbaka till noll kan du börja minska salthalten. Det gör du enklast genom att göra små (typ 10%) vattenbyten utan att salta det nya vattnet.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #38
                  NO2-N nitritkväve mängden av kväve bundet som nitrit
                  NO2 mängden nitrit.
                  Nitritinnehållet (NO2) är ca 3.2 gånger större än (NO2-N) eftersom då räknas även syrets vikt med.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Sansiken
                    • November 2007
                    • 47

                    #39
                    Har du sån där rensarsak. den e bra-
                    Kraaamaer från Sannis

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #40
                      Ursprungligen postat av Kramfors
                      NO2-N nitritkväve mängden av kväve bundet som nitrit
                      NO2 mängden nitrit.
                      Nitritinnehållet (NO2) är ca 3.2 gånger större än (NO2-N) eftersom då räknas även syrets vikt med.
                      Tack! Vilket värde är det som är av vikt? Det är väl NO2?
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #41
                        Ursprungligen postat av Sansiken
                        Har du sån där rensarsak. den e bra-
                        Va?? Kan du förklara lite bättre vad du menar?
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          #42
                          Temeraire

                          Mitt råd är att du inte gör någonting utöver att hålla in matningen, salta enligt min förra rekommendation och sätta in bakteriekultur. Dina kampfiskar mår inte dåligt av 0,3 i nitrit - det är labyrintfiskar som klarar en del av andningen med hjälp av luft och som i naturen lever i värre vatten än i ditt akvarie. pH behöver du inte bry dig om i detta läge - du får ingen ammoniak när du håller upp med matningen, det är själva vitsen med detta förfarande.

                          Om du inte kan köpa nitrivec - gå ut i närmsta skogsbacke - ta lite jord där (den innehåller nitrifikationsbakterier). Slamma ut det i vatten. Filtrera hela geggan genom ett kaffefilter (eller något annat fint filter). Du får då en vätska som du stoppar i ditt akvarie varje dag. Ta en 50-60 ml av vätskan varje dag. Bäst är att göra en ny lösning varje dag men det klarar sig en vecka i kylskåp. Detta är ett väl beprövat trick från förr i världen när man inte kunde gå till affären och köpa sig sitt nitrivec eller liknande. Om du tillsätter detta eller något skitvatten från en kompis så kan du ge lite mat var annan eller var tredje dag.

                          Batski - det finns ingen anledning till att rekommendera en nybörjare att börja trixa med vattnet i detta läge - hans pH är det minst bekymmersamma just nu och de fiskar han har klarar utan några som helst problem dessa pH. Oavsett (med undantag av koldioxid) metod att sänka pH så innebär det att pressa ner KH och det behövs vara i denna storleksklass för att nitrifikationen skall fungera bra. Och om du läser hans inlägg så är nitriten på väg ner. Nitrittoppen kan komma mycket tidigare än vad din källa säger, speciellt om man använder bakterietillsats (då kan man slippa den helt om man gör rätt).

                          Edit: Biltemas bakterietillsats är inte nitrifikationbakterier utan med stor sannolikhet heterotrofa bakterier som bryter ner organiskt avfall.

                          Edit 2: Missade en hel sida så jag såg inte att han läst fel på testen men fortfarande gäller att visar inte fiskarna några tecken på förgiftning så skall man inte byta vatten! Att det skall vara så svårt. Nitritförgiftning yttrar sig i en kraftigare andning och symptom på syrebrist. Ditt pH är inget problem - börjar du trixa med det nu så förvärrar du problemet för fiskarna. Lägg i salt.

                          Och Batski det finns fiskar som inte tål 0,1 ppm i nitrit och det finns fiskar som tål 50 i nitrit. Du måste veta vilka fiskar det gäller. De arter som beskrivits här så är det möjligvis malarna som är känsliga - kampfiskarna är det inte.

                          Det finns ingen anledning att stressa - det är det som orsakar de mesta dödsfallen. Ta det lugnt - och tro mig dina fiskar kommer att klara sig om du följer råden som bland annat jag get men vattenbyten (om inte fiskarna är drabbade - och det måste du avgöra på fiskarnas beteende - inte ett mätvärde) förlänger bara tiden som akvariet är i obalans. Stressa inte över ett avläst värde - låt fiskarnas beteende avgöra.

                          MVH Lasse
                          Senast redigerad av Lasse; 22 March 2008, 20:52.
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #43
                            Ursprungligen postat av Lasse
                            Dina kampfiskar mår inte dåligt av 0,3 i nitrit
                            Fast h*n sa att h*n hade 1,7 mg/l.

                            Ursprungligen postat av Lasse
                            Om du inte kan köpa nitrivec - gå ut i närmsta skogsbacke - ta lite jord där (den innehåller nitrifikationsbakterier). Slamma ut det i vatten. Filtrera hela geggan genom ett kaffefilter (eller något annat fint filter). Du får då en vätska som du stoppar i ditt akvarie varje dag. Ta en 50-60 ml av vätskan varje dag. Bäst är att göra en ny lösning varje dag men det klarar sig en vecka i kylskåp. Detta är ett väl beprövat trick från förr i världen när man inte kunde gå till affären och köpa sig sitt nitrivec eller liknande. Om du tillsätter detta eller något skitvatten från en kompis så kan du ge lite mat var annan eller var tredje dag.
                            WOW, vilket toppentips! Detta visste jag inte, men ska komma ihåg det!

                            Ursprungligen postat av Lasse
                            Batski - det finns ingen anledning till att rekommendera en nybörjare att börja trixa med vattnet i detta läge - hans pH är det minst bekymmersamma just nu och de fiskar han har klarar utan några som helst problem dessa pH. Oavsett (med undantag av koldioxid) metod att sänka pH så innebär det att pressa ner KH och det behövs vara i denna storleksklass för att nitrifikationen skall fungera bra.
                            Ok, men jag tänkte ju på ammoniak-risken. Och mixtra med vattnet med kemiska medel tycker jag absolut inte man ska göra.

                            Ursprungligen postat av Lasse
                            Och om du läser hans inlägg så är nitriten på väg ner.
                            Så uppfattade jag inte det, men det kan hända att jag missade nåt.

                            Ursprungligen postat av Lasse
                            Och Batski det finns fiskar som inte tål 0,1 ppm i nitrit och det finns fiskar som tål 50 i nitrit. Du måste veta vilka fiskar det gäller. De arter som beskrivits här så är det möjligvis malarna som är känsliga - kampfiskarna är det inte.
                            Jo jag är medveten om att det varierar mycket beroende på art och det har jag ju skrivit. Att 0,1 mg/l kunde vara dödligt för vuxna fiskar hade jag vad jag kan minnas aldrig läst, så jag är glad att du påpekar det. Alltid spännande att lära sig mer
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Temeraire
                              • January 2008
                              • 385

                              #44
                              Jag ska nu först då hälla i en matsked salt, vanlig salt som man använder till att salta maten med?
                              Hur mycket salt ska jag ha i sedan vid vattenbyten då jag byter t.ex. 25-30% ?
                              " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                              Kommentar

                              • Gaffel
                                • December 2007
                                • 6200

                                #45
                                Vanligt salt utan tillsats av jod.(klumpförebyggande medel)

                                Sök på Lasses inlägg ang just detta.
                                Life's a bitch and then you die..
                                "I might be right handed but im always left-winged"
                                Skriv på!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...