Problem med EHEIM 2026

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stari
    • September 2003
    • 13

    Problem med EHEIM 2026

    Hej,
    Jag har nu haft mitt eheim 2026 i ca 3-4 år och det har blivit succesivt svårare att starta pumpen efter rengöring. Den automatiska påfyllningen fungerar inte. Jag får alltid en liten, som det verkar, luftficka vid själva motorn och propellern. Jag har provat med att luta filtret åt sidan men det hjälper inte. En gång fyllde jag manuellt via insugningsslangen och då gick den faktiskt igång men nu hjälper inte ens det.

    Har ni samma problem? Har ni tips?

    MVH
    Stari
  • Tenkare
    • May 2005
    • 2519

    #2
    Jag har en 2028 och iom jag plockat bort flödesindikatorn så fungerar inte pumpen.
    Jag fyller upp behållaren med vatten sen stoppar jag in kontakten.
    Går igång av sig själv då.
    Vet ej om det stämmer men indikatorn slits nog med åren, och då blir inte trycket där som ska vattenfylla pumpen.
    Neca eos omnes, deus suos agnoscet


    Min zon Min Tenkare

    Kommentar

    • Mlip
      • March 2008
      • 64

      #3
      Ursprungligen postat av stari
      Hej,
      Jag har nu haft mitt eheim 2026 i ca 3-4 år och det har blivit succesivt svårare att starta pumpen efter rengöring. Den automatiska påfyllningen fungerar inte. Jag får alltid en liten, som det verkar, luftficka vid själva motorn och propellern. Jag har provat med att luta filtret åt sidan men det hjälper inte. En gång fyllde jag manuellt via insugningsslangen och då gick den faktiskt igång men nu hjälper inte ens det.

      Har ni samma problem? Har ni tips?

      MVH
      Stari
      Hej! Vi har precis samma problem, och var är bara en manad gammal... funkar att fylla manuellt, men annars vägrar det starta... känns lite sadär med tanke pa vad den kostade.

      mvh,
      Marlene

      Kommentar

      • Tenkare
        • May 2005
        • 2519

        #4
        reklamera.?
        Neca eos omnes, deus suos agnoscet


        Min zon Min Tenkare

        Kommentar

        • stari
          • September 2003
          • 13

          #5
          Jag fyller också behållaren manuellt. Sedan på med locket, men den vill ändå inte starta.

          Kommentar

          • Martin_Blomberg
            • January 2008
            • 256

            #6
            I min 2028 fungerar inte pumpen då den går att trycka ner men fastnar på vägen upp. Har försökt smörja in den med vaselin men det blev bara marginalt bättre. Jag använder utblåset på mitt innerfilter för att fylla upp ytterfiltret. Sätter altså utblåset från innerfiltret mot insugsslangen till ytterfiltret.

            Det är ju ett jä*%& skrikande om den superba Eheimkvalitén men kan inte säga att jag har upplevt den...

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Skulle tro att du har avlagringar som du inte tagit bort, jag antar att du inte använt dig av den uppsättning EHEIM rengöringsborstar som finns att tillgå?
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Martin_Blomberg
                • January 2008
                • 256

                #8
                Ursprungligen postat av Gaffel
                Skulle tro att du har avlagringar som du inte tagit bort, jag antar att du inte använt dig av den uppsättning EHEIM rengöringsborstar som finns att tillgå?
                Kalkavlagringar som ger friktion så att pumpen inte glider upp och ner?
                Skulle man i såfall kunna köra en avkalkningssession med ättiksyra?, Dvs tål plasten i topplocket ättiksyran?

                Har du en länk till nånstans där EHEIMs rengöringsborstar säljs?

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13190

                  #9
                  Ursprungligen postat av Martin_Blomberg

                  Det är ju ett jä*%& skrikande om den superba Eheimkvalitén men kan inte säga att jag har upplevt den...
                  eheim har en stor serie olika filter och tyvärr är många av dem rena skräpet!!! vore bättre om de koncentrerade sig på ett fåtal modeller och kvalititetssäkrade dem som det är idag så lever dem bara på gamla meriter! ta tex fluval som kostar ungefär hälften så mycket men är otroligt driftsäkra och problemfria likaså tetratec och aquael mfl
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    eheim har en stor serie olika filter och tyvärr är många av dem rena skräpet!!! vore bättre om de koncentrerade sig på ett fåtal modeller och kvalititetssäkrade dem som det är idag så lever dem bara på gamla meriter! ta tex fluval som kostar ungefär hälften så mycket men är otroligt driftsäkra och problemfria likaså tetratec och aquael mfl
                    Du får gärna styrka ditt inlägg eftersom det annars kan uppfattas som raljerande och lösa påstående, varför inte en artikel..
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Per/Haninge
                      • January 2007
                      • 285

                      #11
                      Jag har ett gäng Eheim filter, både innan/utanpåliggande.
                      Jag är övervägande positiv till Eheim, inte det billigaste men jag har inte haft något större problem med något utav dom.
                      Eftersom jag med jämna mellanrum byter packningar så värdesätter jag reservdelstillgången till detta märke.
                      Många pumpar är till åren men har fortfarande inte några problem att hitta delar.
                      Exempel på pumpar som jag har ( 2034/1034 ), 2028, 2026, 2215, 2217, o.s.v
                      En del tycker att det är konstigt att jag rengör pumparna relativt ofta ( ca:4 ggr/år ) men jag anser att dom gör sitt jobb.

                      Jag har ett Rena XP3 som jag inte är nöjd med då det har en tendens att spola ut partiklar då det börjar bli det minsta belastat.

                      Detta är bara min egen personliga erfarenhet, är dock nyfiken på t.e.x Fluval och skulle vilja veta era erfarenheter.
                      Har innerfilter av Fluval och är nöjd med driftkvalite`n men inte med lösningen på att ta av filterboxen på 1:a generationen av Fluval 4 ( vet att den är ändrad )

                      Det jag värdesätter hos ett filter är att det "gör sitt jobb", bra genomströmning trots belastning, enkelt att rengöra, och att det är TYST samt att det finns reservdelar.
                      Per/Haninge

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13190

                        #12
                        Fluval (ej Fx5) uppfyller all punkter som nämner och därför kör jag helst med fluval numer
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Per/Haninge
                          • January 2007
                          • 285

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Fluval (ej Fx5) uppfyller all punkter som nämner och därför kör jag helst med fluval numer
                          Tack, bara nyfiken, varför inte FX5?
                          Per/Haninge

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13190

                            #14
                            Ursprungligen postat av Per/Haninge
                            Tack, bara nyfiken, varför inte FX5?
                            de är inte särskilt användarvänliga och de har en utanpåliggande pump i botten som för en del oväsen och är även utrustade med ett datachip som är programmerat att stänga av filtret var 24.e timme och tömma filtret på luft, detta är märkligt då ett fungerande ytterfilter aldrig samlar på sig luft och dessutom har det hänt att filtret inte startar efter luftningsstoppet och då blir det katastrof om man inte är hemma och upptäcker det!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Natalie-86
                              • November 2007
                              • 116

                              #15
                              Jag fick min pumpekanism att funka (den gick knappt att rubba innan) genom att skruva isät hela skiten (inget man ska göra om man vill ha garantin kvar) och smörjde o-ringen med vasselin, sen gick den som en skollad katt. man kommer åt mycket bättre om man skruvar isär.
                              http://img161.imageshack.us/img161/6586/img1292wk9.jpg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...