Göra plats för skummare på Molly hotel!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tobias.nero
    • January 2008
    • 384

Göra plats för skummare på Molly hotel!

Bild1: En överblick på hur det ser ut under plastkåpan.
    Här ska jag flytta på allt som är ivägen. Skummaren kommer att sticka upp ungefär där den röda rutan är.

Bild2: Har jag flyttat på kretskortet som fördelar ström till kylfläktarna, jag fick även vrida på fläkten för att sladden skulle räcka.

Bild3: Här har jag tagit bort den högra fläkten för att kunna flytta... ja vad det nu är, se på bilden så förstår ni.

Bild4: Jag klippte sönder en plastburk som jag har skruvat fast. Denna ska hjälpa till att hålla borta dunstat vatten så jag inte får upp fukt i rampen. (Jag vet det ser inte bra ut men man ser det inte när locket är stängt )

Bild5: Visar vikten av hur bra silver tejp är . Detta är resultatet av mitt jobb. Jag bör tillägga att jag innan detta har gjort ett hål i plastkåpan så att det blev lagom till skummarkoppen. Jag har även fått ta bort en del av kanten på locket för att jag annars skulle klämt skummarkoppen när jag stängde locket. Det röda visar vilken bit jag tagit bort.

Som sagt det är inte snyggt men jag är nöjd

MVH /Tobias
    Bifogade filer
    MVH /Tobias
  • tobias.nero
    • January 2008
    • 384

Jag glömde skriva att på bild 4 så ser man hur jag dragit nätkabeln runt vänster fläkt. Jag smälte med en lödkolv i plasten för att kunna lägga kabeln där.

MVH /Tobias
    MVH /Tobias

Kommentar

• tobias.nero
      • January 2008
      • 384

Drosseln började låta (surra) lite.

Innan jag visste vad det var så märkte jag att det började inte fören lyset varit igång ett tag. Det visade sig att det blev för varmt (kanske fukt) efter att jag tagit bort ena fläkten.

Så jag har satt dit fläkten fast på utsidan och silikonat runt fläkten så den ska få ett bra "sug". Och så här långt så fungerar allt.

En fråga som jag hoppas att någon kan ha svar på. Skummaren "skvalpar" den skummar inte jämnt. Ska det vara så eller kan något vara fel.

MVH /Tobias
      MVH /Tobias

Kommentar

• Lasse
        • October 2002
        • 1965

Ursprungligen postat av tobias.nero
        Drosseln började låta (surra) lite.

Innan jag visste vad det var så märkte jag att det började inte fören lyset varit igång ett tag. Det visade sig att det blev för varmt (kanske fukt) efter att jag tagit bort ena fläkten.

Så jag har satt dit fläkten fast på utsidan och silikonat runt fläkten så den ska få ett bra "sug". Och så här långt så fungerar allt.

En fråga som jag hoppas att någon kan ha svar på. Skummaren "skvalpar" den skummar inte jämnt. Ska det vara så eller kan något vara fel.

MVH /Tobias
        Vad menar du med skvalpa?

MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

Kommentar

• tobias.nero
          • January 2008
          • 384

Skummet och skummaren ger ifrån sig ett vist ljud.... vad svårt detta blev nu, men nivån på microbubblorna höjs och sänks i skummarkoppen och i samband med det så ger det ifrån sig ett ojämnt ljud.

Hoppas att det gav en mer tydlig förklaring

MVH /Tobias
          MVH /Tobias

Kommentar

• Orion
            • September 2007
            • 23

tror att d kan komma in för stora bubblor,sänk luftintagningen till skummaren o se om det hjälper.
            jag hade ett liknande problem på min nanoskummare,men det visade sig att det kom så stora buubblor så dom sprack i ytan och gav ett skvalpljud.

Mvh Fredde

Kommentar

• tobias.nero
              • January 2008
              • 384

Hehe, ok min skummare har bara ett hål som tar in luft det går nog inte att ändra på luftintagningen. Det kan nog vara som du säger.

Ska kolla om man kan fixa till något ändå. Dags att ta fram silvertejpen igen

MVH /Tobias
              MVH /Tobias

Kommentar

• Orion
                • September 2007
                • 23

hehe,silvertejpen,lösningen till många problem ^^

Kommentar

• tobias.nero
                  • January 2008
                  • 384

Det är lösningen på allt, frågan är bara hur mycket tejp man behöver

MVH /Tobias
                  MVH /Tobias

Kommentar

• Tenkare
                    • May 2005
                    • 2519

Hugger lite i din tråd.
                    Om man tar ut befintiliga belysningen, går det då fortfarande att ha kvar fläktarna?
                    Drossel och allt annat ut och in med ny belysning. Ska nämligen ha in 2*36w i mitt molly, och tänkte präga in 24w i mitt guppy.? Har itne skruvat isär det ännu.
                    Neca eos omnes, deus suos agnoscet

Min zon Min Tenkare

Kommentar

• Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

Om du väljer att ha drosseln på utsidan så går det bra att smälla in 2*36 watt i ett molly -i alla fall den gamla huven - nu är "glaset" ändrat lite men vad jag förstår skall det gå bra ändå.

MVH Lasse

Kommentar

• Tenkare
                        • May 2005
                        • 2519

Jag ska ha i en interpet 2*36w Men vill ha fläktfunktionen kvar. Funkar det att bara ta bort drossel och gamla belysningsstoffet och låta fläktarna gå?
                        Fläktarna måste ju gå på en konverter som sitter där. Tror deet är den man ser bredvid fläktarna.

Ursäkta att jag kapar tråden men när man sett bilder på hur det ser ut inna kanske man kan få lite råd.

Min zon Min Tenkare

Kommentar

• Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

Det funkade för mig med den belysningen och transformatorn till fläktarna kan sitta kvar. Gör dock så att åtminstone en fläkt blåser på vattenytan.

MVH Lasse

Kommentar

• tobias.nero
                            • January 2008
                            • 384

Det är bara att låna på, det är bara kul och se hur andra löser sina byggen.
                            MVH /Tobias

Kommentar

• Tenkare
                              • May 2005
                              • 2519

Tack. Tänkte vända fläktarna så bägge blåser innåt.
                              Ska se om jag gör något ikväll då barnen sover. Enda chansen.

Min zon Min Tenkare

Kommentar

Arbetssätt...