Tobias Clown&Mollyhotel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tobias.nero
    • January 2008
    • 384

Jag vet inte om jag ska våga mig på att svara på det. Men jag tycker som du att det ser mycket klarare ut, det kan ju bero på ljus och andra färger i karet. Helt ärligt vet jag inte.
    MVH /Tobias

Kommentar

• tobias.nero
      • January 2008
      • 384

Här är en bild på när jag gosar med mina putsarräkor.
      Bifogade filer
      MVH /Tobias

Kommentar

• oskarwallin
        • February 2008
        • 1080

Jag tycker iaf att mitt sötvatten e jätteklart, det ser nästan ut som att fiskarna "flyger" i luften hehe. tror inte det går att få något klarare iaf.. känns nästan klarare än drickvatten
        60,58 liter
        **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
        *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

Kommentar

• MAdden
          • May 2008
          • 213

Ett ruskigt snyggt saltvattensakvarium. Men hur många liter är det?

Kommentar

• tobias.nero
            • January 2008
            • 384

Tack så mycket dom är på 58 och 80liter.
            MVH /Tobias

Kommentar

• tobias.nero
              • January 2008
              • 384

Fick nyss syn på en liten krabat som åkt med någon ls eller korall.
              Den är lite blyg men vad jag kan se så verkar det vara en pom pom krabba.
              Den håller i anemoner som pompom´s som försvar och även för att fånga sina byten.
              Bifogade filer
              MVH /Tobias

Kommentar

• tobias.nero
                • January 2008
                • 384

Har även varit och införskaffat mig en gul clowngoby och en gylta men han verkar inte må så bra vi får se hur han mår imorgon. Känns skönt att äntligen kunna flytta över dragan i mitt mollyhotel han verkar trivas plus att jag kunde införskaffa ovanstående fiskar utan att behöva oroa mig för att dom ska bli mat.

Tyvärr så käkade Dragan upp lilla chilly som bodde i mitt mollyhotel så lite surt var det ett tag här hemma.
                MVH /Tobias

Kommentar

• havre
                  • September 2006
                  • 281

Grattis till pom-pom om det är en sådan! Den är jag riktigt avundsjuk på...
                  Akvarium über alles

Kommentar

• tobias.nero
                    • January 2008
                    • 384

Tackar tackar

Det verkar som att gyltan mår bättre idag han andas mer normalt och har kommit ut ur sin grotta.

Tyvärr så såg jag att clowngobie´n har lite utslag/prickar, jag har sett något tidigare och då var det en anemonbrännskada. Det kan ju även vara parasiter, tvärr är det ju så att denna lilla rackar´n hade det från början. Jag får se om jag ska försöka doppa honom i sötvatten men jag avvaktar lite först.
                    Senast redigerad av tobias.nero; 19 May 2008, 10:26.
                    MVH /Tobias

Kommentar

• tobias.nero
                      • January 2008
                      • 384

Palytoxcin

Då jag nyligen snubblade på en tråd om ett gift (palytoxcin), så skulle jag vilja höja ett varnande finger, då jag antar att det finns en del som tänkt köpa ett clownhotel eller saltvattens kar överlag som antagligen kommer att läsa i denna tråd.

palytoxcin: ett gift som vanliga "knappar" har, som ni bla ser på en av mina bilder (den undre bilden). Giftet är dödligt och man ska använda handskar vid all hantering i salvatten för att vara på den säkra sidan. Och ni som har barn eller husdjur bör vara extra fösiktiga.

Giftet är ett försvar som knapparna producerar för att de inte ska bli byten för fisk och andra djur i havet. Som jag har förståt det så är det om man råkar krossa en knapp eller på annat vis skadar den så kan giftet komma ut.

Jag hoppas att detta når ut till så många som möjligt, för jag hade inte en aning om detta fram tills igår. Själv anser jag att de butiker som säljer saltvatten bör upplysa nybörjare om detta, men i mitt fall så har jag som tur var snubblat på informationen på egen hand (se länk ovan).
                      MVH /Tobias

Kommentar

• tobias.nero
                        • January 2008
                        • 384

Tillökning i familjen

Nu mår både gyltan och clowngobien bättre, så nu tänkte jag lägga upp lite bilder på dom och en annan nykommling som är en pufferfisk.

Dom har ännu inte fått några namn så kom gärna med tips på det
                        Bifogade filer
                        MVH /Tobias

Kommentar

• tobias.nero
                          • January 2008
                          • 384

Och så har jag en fråga om någon vet vad det är som har bosatt sig på mina biobollar?
                          Bifogade filer
                          MVH /Tobias

Kommentar

• oskarwallin
                            • February 2008
                            • 1080

Hmm vet inte vad det där är tobias, den första bilden med puffern är snygg! vad är det för stor korall? är det nån slags xenia? eller?
                            60,58 liter

Kommentar

• tobias.nero
                              • January 2008
                              • 384

Om du menar den uppe i vänster hörn så är det någon sorts Euphyllia och den rosa är en Dendronephthya sp.

Tror jag
                              MVH /Tobias

Kommentar

• oskarwallin
                                • February 2008
                                • 1080

jag menade Dendronephthya sp. var hittade du den?
                                60,58 liter

Kommentar

Arbetssätt...