Sjöhästar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #46
    Kollade Cites-listan igår, och där står det att från 15 maj hamnar Hippocampus spp på B-listan. Då är det väl inte SÅ stränga regler? Det är väl när dem hamnar på A-listan som det blir problem för hobbyisten?
    Har man B-listade djur ska man kunna förklara varifrån djuren kommer, och att dem inhandlats på legal väg. Det är på dem A-listade djuren man behöver Cites-intyg. Isf borde väl inte seriösa odlingsanläggningar behöva lägga ner sin verksamhet?
    Kände mig nödd och tvungen att sätta mig in i vad som verkligen gäller och kollade därför med Svein Fosså (världsledande saltvattensexpert som dessutom deltar på CITES-konferenserna).
    Du har rätt sjöhästarna hamnar den 15/5 på CITES II-listan (A och B-listan är EUs lista och inte Cites-listan) och det innebär inte något totalstopp utan samma regler som idag t.ex. gäller för koraller kommer nu också att gälla för sjöhästar, dvs det räcker med Cites-papper vid export från ursprungslandet.
    Två saker är dock värda att notera
    1/ Större delen av dagens sjöhästexport sker idag från Filippinerna och de har som princip att inte utfärda Cites-intyg oavsett i vilken kategori som djuren är listade, dvs med all sannolikhet så stoppas exporten därifrån.
    2/ Det finns också ett förslag (dock ännu inte beslutat) om att inte tillåta försäljning av sjöhästar som är mindre än 10 cm. Detta kommer att innebära att det i framtiden blir helt olönsamt att odla sjöhästar.
    Det är detta förslag som odlarna så starkt har reagerat mot (inte mot Cites-listningen som jag tidigare felaktigt skrev).
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...