Bättre Vatten på landet?

#1 - 16 juni 2008 19:02
om man som jag bor på landet och har egen brunn. borde inte vattnet va mer hällsosamt för akvarie fiskar än om man tillexempel skulle bo mitt i stockholm eller en annan stad??
#2 - 16 juni 2008 19:10
Nej, inte nödvändigtvis.
#3 - 16 juni 2008 19:11
Kjaer skrev:
Nej, inte nödvändigtvis.

bara tänkte.. borde ju vara minndre klor och skit
#4 - 16 juni 2008 19:25
Klor ja, men det kan innehålla andra skumma saker istället.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 16 juni 2008 19:47
om man som jag bor på landet och har egen brunn. borde inte vattnet va mer hällsosamt för akvarie fiskar än om man tillexempel skulle bo mitt i stockholm eller en annan stad??

Det beror nog mest på var man bor. Bor man t.ex. i jordbrukstrakter brukar det ofta vara mycket nitrat i vattnet.
#6 - 16 juni 2008 20:44
Det beror även på vilken fisk man har.
Jag bodde "med egen brunn" som hade lågt ph o järnrikt. O det spelade ingen roll va ja gjorde så trivdes inte mina Troffar, men scalarer däremot o mina växter stormtrivdes:)
#7 - 16 juni 2008 21:38
jag tror det är ett strå vassare reningsverk i stan än i stugan på landet och täta kontroller( ;
#8 - 17 juni 2008 06:20
åheim skrev:
jag tror det är ett strå vassare reningsverk i stan än i stugan på landet och täta kontroller( ;

Bor man i Högsby eller Södertälje så är det definitivt så men bor man i Karlskrona eller Växjö så är kranvattnet riktigt dåligt ur akvariesynpunkt.
#9 - 17 juni 2008 19:20
hej jag bor på landet 2 mil utanför Växjö med egen brunn som enligt zoobutiken har idealiskt vatten då de kollade resultaten. så för vår del har vi tur då även neontetrorna lagt ägg som kläcktes men blev till mat. ska starta ett till kar åt dom så enl butiken är det skillnad på eget å stadsvatten här i växjö iallafall.
#10 - 17 juni 2008 20:29
Hej doppingen du får ta hänga med i nördsgänget vi har här i Växjö.

Säkert kommer det lite fikatillfälle till hösten:)

Spana i Nördstråden så kommer där info:):)
#11 - 18 juni 2008 15:18
tack jag hänger gärna på. Är ni många i gänget? jag ska försöka hålla koll i er tråd vore kul träffa er mvh Maria

Annons