ris och ros........

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • polysperma
    • January 2007
    • 550

ris och ros........

man får tydligen lovorda butiker på zoopet men man får inte ge saklig kritik om man inte röjer hela sin identitet. (regel 8 i forumsreglerna)

Admin uppmanar alltså medlemmar att röja sin identitet för att ge saklig kritik medans du får gömma dej bakom ditt nick för att hylla en butik/webshop.

observera att detta är rent saklig kritik även detta och riktar sej ej till person utan till en sak (en offentlig websajt).

visst kan jag stå för både min kritik och mitt beröm till den det berör men jag är inte dum i hela huvudet och talar om på ett öppet forum mitt namn och min bostads ort...... vet ni hur mycket man kan ta reda på en person genom för och efternamn + ort?
    Det finns inbox på zoopet och skulle nu företaget man ger saklig kritik/beröm vilja ha kontakt så kan man inboxa, forumet är även öppen för företagare att bemöta kritik/beröm.

Är inte detta en form av dubbel moral?
    att bra saker behöver du inte visa ditt "fejs" för men dåliga sakliga saker ska du plocka fram ditt "fejs" för och vad ger detta för signaler till våra barn?
    vi talar om för dom att inte under några omständigheter så ska dom lämna ut namn och adress på internet men här om dom är missnöjda med sin behandling/bemötande från ett företag så uppmanas dom att skriva under med namn och ort.
    Senast redigerad av polysperma; 06 March 2007, 11:55.
    Även den bästa akvarist kan fela
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

Att rosa någon gör ju ingen skada.
    Vad har du att dölja då?
    Oscar Cederqvist

Kommentar

• eriahl
      • April 2004
      • 5681

Har oxå tänkt på att alla ska veta exakt vem du är om man kommer med kritik av något slag om en affär. Känns som det räcker att dom som håller i sidan såklart ska kunna kolla upp vem man är om man kritiserar. Det behövs inte om man är positiv men annars ska alla veta som sagt.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• polysperma
        • January 2007
        • 550

kom på att jag bryter nog mot regel 8 i och med att jag nu framför helt saklig kritik mot sajten men inte skriver under med fullständigt namn och ort.

visst kan kritik skada men man måste oxå se skillnad på saklig kritik och skadlig kritik.
        kritik brukar ju bero på ngt och som företagare så är ju kritik det som kan göra en bättre.
        så visst en lapp på axeln stärker men sakligkritik ger en spark i röva att bli bättre.

Kommentar

• polysperma
          • January 2007
          • 550

Ursprungligen postat av Oscar Cederqvist
          Vad har du att dölja då?
          vad jag har att dölja?
          eftersom jag har 3 barn så hör det till sunt folkvett att inte lämna ut sej på nätet

Kommentar

• jackson
            • September 2003
            • 1242

Ursprungligen postat av Oscar Cederqvist
            Felaktig/falsk marknadsföring?
            Negativ kritik kommer inte fram?

Jo, att rosa kan ge (ekonomisk) skada. Man handlar och får själv uppleva hur dåligt det är istf att bli varnade av andra.
            Vad har du att dölja då?
            Det har du kanske inte något med att göra
            Varför har man dolt telefonnummer och adress?
            Senast redigerad av jackson; 06 March 2007, 19:47.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

• jackson
              • September 2003
              • 1242

Ursprungligen postat av eriahl
              Har oxå tänkt på att alla ska veta exakt vem du är om man kommer med kritik av något slag om en affär. Känns som det räcker att dom som håller i sidan såklart ska kunna kolla upp vem man är om man kritiserar. Det behövs inte om man är positiv men annars ska alla veta som sagt.
              Jo, men du vet (läs annan tråd om moderering), att Moderatorn vägrar ändra regler, och vill inte motivera varför.

Men du har rätt, det borde räcka med att Moderatorn kan ta reda på vem det är som kritiserar. Och han tar ändå bort inlägg som Moderatorn bedömmer vara kränkande etc.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

• polysperma
                • January 2007
                • 550

hade ju vart intressant att få lite respons från sajten.
                iaf hur dom tänkt och varför bara vissa som får kritisera medans vissa inte får.
                har suttit och spanat runt i dag och ang regel 8 så hittar jag massa som bryter mot det.
                har det med att göra hur länge man funnits på forumet? hur aktiv man är? hur nära man är i vänskapsretsen?
                har forumet blivit förstort? behövs det kanske nya "moderatorer" som är mera objektiva och ser skillnad på sak och person?
                hur ställer sej admin till att man plockar in ett nytt team av moderatorer? för att sedan byta ut dom innan dom blir partiska och "blinda" mot friska fläktar?

och vad är detta om att om man postar en tråd i fel forum så plockas den istället för att flyttas?
                Det är väll ändå smidigare att en felpostad tråd hamnar i rätt katigori med ett medelande till trådstartaren om att den blivit flyttad?

Har under hela dagen suttit och väntat på svar på ett mail jag sickat till admin/moderator på forumet, har ännu inte fått svar...
                detta bevisar att admin/moderator är överbelastad och att färskt blod borde tillsättas.
                visst att admin/moderatorer gör detta idiellt MEN finns säkert personer på forumet som kan tänka sej sitta ngn timme per dygn och hjälpa folk till rätta, ta bort olämpliga inlägg och hjälpa till att upprätthålla reglerna.
                detta ska framför allt göras av myndiga personer självklart då vi vuxna har ett visst ansvar för de minderåriga som är här.

sen har vi de övriga reglerna.
                vart står personangrep/kränning/provocerande osv.. ja jag såg ngt halv smått om starka åsikter som invandrarfientlighet och att använda stora bokstäver plus svordommar men på ett forum behövs en snygg diskussions etik, det nämns inte utöver "skrikandet"....
                en klar utformning av reglerna är ett måste.

så admin/sajten vore som sagt trevligt med lite respons.

Kommentar

• ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

Kjell som har hand om dessa frågor är på semester och kommer tillbaka 6/3 och han kommer säkert även att besvara dina frågor här i denna tråd.
                  /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• polysperma
                    • January 2007
                    • 550

Ursprungligen postat av ansjo
                    Kjell som har hand om dessa frågor är på semester och kommer tillbaka 6/3 och han kommer säkert även att besvara dina frågor här i denna tråd.
                    fast han är ju inte ensam admin. finns ju fler utöver som säkert har en åsikt eller hur.

Kommentar

• admin
                      Christian Alfredsson

• November 2004
                      • 11233

Japp, jag har också åsikter men vi har valt att enbart ha en moderator för att få en likartad bedömning.

Jag har vidarebef. alla klagomål på trådar till Kjell så han har lite att göra på direkten. Jag är själv inte bra på att moderera.
                      Christian Alfredsson
                      Tekniskt ansvarig Zoopet

Kommentar

• ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

Nej, han är inte ensam admin, men eftersom det är Kjell som har sidan så är det han som svarar på denna typ av frågor.
                        Jag förstår ärligt talat inte vad det är som är oklart med regler hit och dit, men det kanske är jag som inte förstår poängen att ifrågasätta allt? Jag menar om jag har ris och ros att ge, varför ska jag då gömma mig bakom ett nick?
                        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• polysperma
                          • January 2007
                          • 550

Ursprungligen postat av admin
                          Japp, jag har också åsikter men vi har valt att enbart ha en moderator för att få en likartad bedömning.

Jag har vidarebef. alla klagomål på trådar till Kjell så han har lite att göra på direkten. Jag är själv inte bra på att moderera.
                          men det valet gynnar ju absolut inte varken forumet eller medlemmarna.
                          självlart sa ju reglerna utformas på ett sådant sätt att det finns klara riktlinjer för moderatorerna.
                          en person är inte alltid likartad i sin besömning då man som människa ändrar bemötande av människor utifrån sitt humör (det gör vi alla, människans natur).
                          så klara tydliga riktlinjer är ett måste.

det finns tydlig kritik på forumet över valet av just en moderator och den kritiken ska väll framför allt besvaras av sajtens ägare/redaktion/admin och inte en "anställd"?
                          för det är ju ägaren/redaktionen/admin man skall påverka för att få till förändringar och förbättringar som det i detta fall gäller.
                          så som admin: är du öppen till att omvärdera beslutet? är du öppen till konkreta förändringar?

Kommentar

• polysperma
                            • January 2007
                            • 550

Ursprungligen postat av ansjo
                            Nej, han är inte ensam admin, men eftersom det är Kjell som har sidan så är det han som svarar på denna typ av frågor.
                            Jag förstår ärligt talat inte vad det är som är oklart med regler hit och dit, men det kanske är jag som inte förstår poängen att ifrågasätta allt? Jag menar om jag har ris och ros att ge, varför ska jag då gömma mig bakom ett nick?
                            för att ditt namn kanse ligger offentligt? gå in på tex www.upplysning.se och se vad du kan hitta, har vart med om personer på en auktionssajt som bjuder på varor hos en säljare bara för att få adress och tele pga ngt små gräl i "forumet". där personer hotat barnen i familjen, detta har även hänt på familjesajter där gravida, brudpar som planerar bröllop m.m
                            det är alltså inte företaget man gömmer sej för utan för alla som kan missbruka information.
                            jag är absolut ingen rookie i forums sammanhang och även i dom lugnaste vattnen finns galningar.

Kommentar

• admin
                              Christian Alfredsson

• November 2004
                              • 11233

Jag är rookie som moderator. Om du lugnar dig lite så svarar Kjell imorgon som är vår moderator.
                              Christian Alfredsson
                              Tekniskt ansvarig Zoopet

Kommentar

Arbetssätt...