Fiskarna dör 1 och 1 HJÄLP!

#1 - 5 september 2009 20:06
Hejasn, har haft ett ciklid akvarium i cirkus 2-3 veckor.. och har hittlis haft 3 döda fall.. alla likadana.

Det första var redan efter 2-3 dagar, en fisk bara snurra och volta runt i akvariumet, väntade 1 dag.. men det blev bara värre så spolade den..

Köpte in 3 nya fiskar cirka 1 vecka efter uppstart..
En utav fiskarna börja volta och snurra.. Dagen efter va mycket värre, så den spolades.

Och nu! Min favorit fisk, en zebra ciklid..
Det började med att den var helt normal FINASTE zebran någonsin..
Sen börja den svullna upp.. Den blev större och större, och nu är den tjock som en köttbulle, färgerna där den svullnat har försvunnit och den är krit vit.. Ansiktet som är mööörk grått/svart, har blivit ljus grått, och nu börja den med volta omkring?

Vad händer.. Antod simblåse fel först.. men 3/15 fiskar på 2 veckor.. låter lite wierd..

Matningen är Rödamygglarver minst 1 gång varannan dag.. ibland 2 dagar irad.. och i övrigt flingfoder..
Har även pellets, men lägger jag ner 10 blir bara 4-5 uppätna..
#2 - 5 september 2009 20:13
Jag är inget proffs på sjukdomar eller något sånt så det är nog bäst till de "riktiga grabbarna" kommer. Så länge kan du titta på dessa bilder på olika sjukdomar.
http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perpicture/index.php?Step=2&GalleryId=2

Är någon bild likt de dina fiskar lider av kan du trycka på bilden och få mer info.
#3 - 5 september 2009 20:24
Tack förmodligen dropsy...

Dropsy
In an advanced stage, the distended abdomen and protruding scales of this disease are easy to identify. These are often accompanied by inflammations and popeyes. The cause is often a bacterial infection, which has caused kidney damage (and is often cause by fish tuberculosis). Large amounts of liquid collect in the body, causing the described bloated abdomen. The disease can only be prevented from spreading in the very early stages by adding [COLOR=#0000ff]JBL Furanol[/COLOR] (aquarium) or [COLOR=#0000ff]JBL FuraPond[/COLOR] (pond) . In pond fish, a lack of energy has been identified as a cause of dropsy. By adding [COLOR=#0000ff]JBL KoiSynergy[/COLOR] the pond fish obtains salmon oil as a source of energy..
The addition of [COLOR=#0000ff]JBL Ektol cristal[/COLOR] to the aquarium water increases the salt content in the water, reducing the strain on the kidneys. The salt content of the water should be monitored at the same time.
#4 - 5 september 2009 20:28
Men förstår inte vissa saker i texten..

Hur uppstår sjukdomen och kan den spridas till andra fiskar, eller bara igenom kroppen
#5 - 5 september 2009 22:45
Problem med nitrit som gör att fiskarna blir mottagliga för skit?
#6 - 5 september 2009 23:09
Mobster skrev:
Problem med nitrit som gör att fiskarna blir mottagliga för skit?

Okej, vad jag har för mig så kan man få nitrit vid över matning?
Tror det skedde första veckan nämligen?
#7 - 5 september 2009 23:32
nitrit kan du få av övergödning men kan lika gärna vara att du bara har för mycket fisk för snabbt
#8 - 6 september 2009 12:36
Vad gör man åt en nitrit bombning då?
#9 - 6 september 2009 12:57
sluta mata byt vatten köp nitrivec
#10 - 7 september 2009 12:52
Mobster skrev:
sluta mata byt vatten köp nitrivec

Menar du tappa ur vatten som i en vanligt byte.. vill säga då jag tömmer 30-40 liter och häller i nytt?

Eller menar du "Allt"

Annons