Kan man stänga av pumpen under natten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ninjaman
    • May 2005
    • 29

    Kan man stänga av pumpen under natten?

    Hur påverkas vattnet i akvariet om man stänger av pumpen under natten???
    kan fiskarna ta skada ? Har ett 120 liters akvarie

    MVH Fredrik Jansson
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Fiskarna behöver ju syre och det får dom inte om du stänger av pumpen.
    I en stillastående pump kan också bildas gifter och därför skall man aldrig startar en pump som stått stilla utan först rengöra filtermaterialet - så teoretiskt kan det funka om du har tillräckligt med syre i akvariet utan pumpen samt om du ALLTID gör ren pumpen innan den startas.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ninjaman
      • May 2005
      • 29

      #3
      Tack för svaret.

      MVH / Fredrik Jansson

      Kommentar

      • Mr B
        • September 2004
        • 1310

        #4
        Var är Åke när han behövs... Han har en avikande åsikt, och har tydligen under en längre tid stängt av filtret nattetid, för att starta det på morgonen, utan rengöring, och utan problem.

        Jag skulle inte rekomendera det, och Åkes balja är lite av ett special fall, men det måste altså inte vara förenat med livsfara att starta en avstängd pump. Jg skule aldrig våga prova i min balja, jag är aldeles för säker på att det lilla där är i baljan skulle tvärdö.

        B!

        Kommentar

        • svensdotter
          • March 2005
          • 247

          #5
          har gjort det flera gånger och i olika kar, och har aldrig märkt att det gjort nån skada....
          blondin!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Hur farligt det är beror på flera faktorer som hur ofta man byter vatten, hur bra filtermaterial man har, hur många och hur stora fiskar man har, hur mycket och vilka växter man har i akvariet, hur mycket man matar och vilket foder man använder etc. etc.

            Beoende på dessa faktorer så tar det mellan 1 timme och 2 dygn (eller nåt sånt) för att det skall bli gifter i filtermaterialet som hör till den avstängda pumpen.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Mr B
              • September 2004
              • 1310

              #7
              Nå, det är ett erkänt faktum att med fullt fungerande system, som det hänt nånting, och du haft det strömlöst i 8-12 timmar, motsvarande "över natten", och strömmen kommit tebax med fiskdöd som följd, att det är pumpen som är boven i dramat.

              Det är helt enkelt så att när syrebristen i filtermassan ökar förbi överlevnadsnivån för bakterierna vi vill ha i filtret, börjar de dö, och dels är restprodukterna efter dessa döda bakterier inte helt lätt hanterliga i ett akvarium som nu till stora delar är utan fungerande biologiskt filter, och dels ska det tydligen bli ypperliga levnadsförhållanden för en del mindre hälsosamma tingestar vid samma tillfälle... Som sagt, det kan fungera, Åke har ju tydligen haft det som vana att dagligen under ett par år stänga av filtret över natten... Själv tror jag att med 20+ liter filtermassa, skulle jag antagligen dels drabbas av syrebrist relativt sent (lätt befolkat akvarium, inte speciellt hårt smutsat filter, samt en uppskattningsvis glesbefolkad filtermassa, altså låg syre förbrukning) och dels OM det skulle vara skadligt pumpar jag ut 5% av akvariets volym i 'förgiftat' vatten... det sista har jag inte bestämt mig för om det e en fördel eller en nakdel... Det är dock inget jag är sugen på att prova, och eftersom datorn som är igång dugnet runt sanolikt överöstar allt utom möjligen en sprickbildning i glaset med hastig vattennivå förändring som följd låter jag helt enkelt pumparna vara igång...

              B!

              Kommentar

              • Lelle76
                • September 2007
                • 50

                #8
                Om man har en pump bakom en btn fylld med filtertärningar som går konstant. Sedan en cirkulationspump på framsidan för ökad syresättning. Kan man då stänga av cirkulationspumpen nattetid eller är det också förenat med katastrof?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lelle76
                  Om man har en pump bakom en btn fylld med filtertärningar som går konstant. Sedan en cirkulationspump på framsidan för ökad syresättning. Kan man då stänga av cirkulationspumpen nattetid eller är det också förenat med katastrof?
                  Till en cirkulationspuimp har man ju inget filter och då lär det inte heller dö några nyttiga filterbarkerier vilket kan förgifta vattnet. Så ur den synvinklen är det helt ofarligt.
                  Däremot så kanske du har fiskar som vill ha syrreikt vatten och då är det ju inte så vettigt. Dessutom är det ju som så att växterna på natten förbrukar syre medan de under dan producerar syre vilket innebär att egentligen är behovet av extra syresättning störst på natten.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lelle76
                    Om man har en pump bakom en btn fylld med filtertärningar som går konstant. Sedan en cirkulationspump på framsidan för ökad syresättning. Kan man då stänga av cirkulationspumpen nattetid eller är det också förenat med katastrof?
                    Visserligen skulle inte fiskarna bli förgiftade om du stängde av cirkulationspumpen, men vattnet skulle ändå bli för lugnt för malawi som ju vill ha en viss cirkulation på vattnet.

                    Om du vill ha ett akvarium med lugnt vatten är det inte malawi du ska ha, utan t ex labyrintfiskar, som inte gillar stark vattencirkulation.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lelle76
                      Om man har en pump bakom en btn fylld med filtertärningar som går konstant. Sedan en cirkulationspump på framsidan för ökad syresättning. Kan man då stänga av cirkulationspumpen nattetid eller är det också förenat med katastrof?
                      Ifall cirkulationspumpen bara är en cirkulationspump, dvs en pump utan något filter i anslutning till, går det stänga av, ifall du nu inte har så mycket fisk i burken så att vattenrörelsen krävs för syresättning.

                      Prova att stänga av pumpen och om du ser att fiskarna börjar snappa efter luft i ytan, så funkar det inte. Du får sitta på vakt i ett par timmar.
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Till en cirkulationspuimp har man ju inget filter och då lär det inte heller dö några nyttiga filterbarkerier vilket kan förgifta vattnet. Så ur den synvinklen är det helt ofarligt.
                        Däremot så kanske du har fiskar som vill ha syrreikt vatten och då är det ju inte så vettigt. Dessutom är det ju som så att växterna på natten förbrukar syre medan de under dan producerar syre vilket innebär att egentligen är behovet av extra syresättning störst på natten.
                        Oj, du hann före
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Xul
                          • January 2007
                          • 709

                          #13
                          1. Sedan är det oxå av betydelse hur mycket biologist matrial som befinner sig i pumpen..

                          Ett rent nystartat filter är ofarligt att stänga av och starta...

                          2. Innerfilter har oftast lite själv cirkulation genom springor och sånt.... Så de blir inte aneroba..

                          Kommentar

                          • HenrikV
                            • January 2007
                            • 358

                            #14
                            Kan ju passa på att sno tråden lite och fråga en viktig grej:
                            Jag ska snart göra en flytt genom hela Sverige och resan tar nästan 2 dagar. Jag har ett fluval 404 ytterfilter som jag gärna hade haft bakteriena vid liv i. Kan jag ha en syrepump blåsandes ner i filtret under resan eller bildas gifterna ändå?
                            Tanganyika

                            Kommentar

                            • Mr B
                              • September 2004
                              • 1310

                              #15
                              Ursprungligen postat av Herne
                              Kan ju passa på att sno tråden lite och fråga en viktig grej:
                              Jag ska snart göra en flytt genom hela Sverige och resan tar nästan 2 dagar. Jag har ett fluval 404 ytterfilter som jag gärna hade haft bakteriena vid liv i. Kan jag ha en syrepump blåsandes ner i filtret under resan eller bildas gifterna ändå?
                              Jag är ganska övertygad om att du menar en luftpump, men resonemanget skiljer inte nämnvärt i alla fall. Det lättaste sättet att transportera och hålla bakteriefloran vid liv, är genom att förvara filtermassan fuktig, i tex en hink utan tätt lock. För att det ska fungera med syrepump måste du lösa syret i vattnet, alltså samma problem som vid CO2 tillsats, och sedan även se till så att vattnet cirulerar genom filtermassan. Inte helt lämpligt i transport kanske.
                              B!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...