Sten från naturen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    Sten från naturen?

    Funkar det bra att använda sten från naturen i kar?
    Tänkte bygga ett stenrös/grotta till mina paletter.
    Är ju så satans dyrt med sten i zoo-affärer.
    Tänkte kan man använda sten som finns i naturen typ
    kullersten om man kokar den innan?
    Kan de va problem om man har fisk i karet och tillsätta sten
    medans de är i ?

    Tacksam för svar.
    / Rickard
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Sten från naturen går vanligtvis bra med vissa undantag.
    Undvik sten med metalliskt glitter.
    Eller visst skiffer som kan innehålla olja.
    Du behöver inte koka stenarna men väl skrubba dom kanske och då givetvis utan tvättmedel eller liknande.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Tottofagrin
      • July 2003
      • 330

      #3
      De bergarter som KAN vara skadliga i ett akvarium är såpass ovanliga (på de flesta platser) att man som regel kan säga att man med gott samvete kan slänga i vad man än hittar. Som föregående talare påpekade ska man vara försiktig med metallförande bergarter och en del skiffer. Så om du är och letar sten vid en gammal gruvas varphögar ska du vara försiktig t.ex.

      Med tanke på de flesta akvaristers stora och regelbundna vattenbyten ska det till en stor mängd "felaktig" och ett väldigt lågt pH för att kunna påverka vattnet i någon större utsträckning. De flesta bergarter i Sverige är såpass svårvittrade att det krävs lång tid för att laka ur några större mängder skadliga ämnen.

      Det skulle vara intressant att få se någon studie av t.ex. hur alunskiffer och oljeskiffer påverkar vattnet (inte i teorin utan i verkligheten med vanliga vattenbyten och normala pH värden). Någon som sett/läst någon sådan?

      /Kalle
      MVH Kalle
      "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

      Kommentar

      • Åke K
        • December 2004
        • 74

        #4
        Vill bara tillägga att man bör se upp med kalkhaltiga stenar om man vill ha lågt pH i karet.

        Kommentar

        • Sköldpaddisen
          • April 2005
          • 97

          #5
          jag bara undrade... jag vill skaffa en treknölssköldpadda, kan man ha stenar som man har i naturen?
          Hellre en sten i skon än en sko i sten

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Åke K
            Vill bara tillägga att man bör se upp med kalkhaltiga stenar om man vill ha lågt pH i karet.
            I normalfallet är det oftast bra med kalk i akvariet eftersom kranvattnets buffringsförmåga på de flesta platser i Sverige idag är alldeles för låg.
            Så tvärtom så rekommenderar jag att man använder kalk i vattnet (Ok kanske inte om man bor i ett område med en hög karbonathårdhet och har survattensfisk) även om man har survattensarter för att vattnet skall hålla sig stabilt.
            Om man har arter som kräver extremt surt vatten bör man heslt använda CO2.

            jag vill skaffa en treknölssköldpadda, kan man ha stenar som man har i naturen?
            Ja
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 April 2005, 12:28.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Sköldpaddisen
              • April 2005
              • 97

              #7
              vad bra, för jag har hittat en väldigt bra sten till den isåfall
              Hellre en sten i skon än en sko i sten

              Kommentar

              • Glenn
                • April 2002
                • 3904

                #8
                Sköldpaddisen: Jag hade massa stenar från naturen i min burk och det funkade fint. Apistogrammorna lekte som f*n tack vare alla grottor. Lägger in en länk ifa du vill se hur d såg ut.



                /Glenn
                Mvh /Glenn

                Min Zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...