Juvel trigon 350 l

#1 - 8 november 2013 08:31
Hej!
Jag funderar skarpt på att köpa ett trigon juvel akvarium på 350 liter, nån som har för och nackdelar? nån som vet nån bra internetsida som fraktar hem?
Här uppe i östersund kostar ett trigon 190 8000! , vill inte tänka på vad ett 350 kostar :p

Läst på mycket om just hörnakvarium, är dom väldigt besvärliga och *städa*? tänkte skaffa stege om det blir aktuellt.
Har idag ett 180liters juvel rio. Men jag tycker det är för litet och man kan ju inte få för många akvarium? visst?:)
#2 - 8 november 2013 10:39
Jag har "bara" ett trigon 190 och jag kan säga att jag tycker att det är lite besvärligt att möblera och städa i akvariet. Så det underlättar med en hög pall eller stege för att komma åt. Annars så är jag nöjd med mitt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
#3 - 8 november 2013 11:26
Ok, tack, ja jag kan tänka mig det:) har funderat på 190 jag med, men tror att med ett större behöver jag inte göra rent så ofta :)
#4 - 8 november 2013 11:45
Juvel trigon 350 l

Jaha, så Helene är tillbaka på banan igen:). Ja, då är det väl läge att önska dig välkommen igen.

Klart du ska ha större kar, men tänk på att hörnkar kan vara lite trixigare att inreda:).
#5 - 8 november 2013 11:51
ansjo skrev:
Jaha, så Helene är tillbaka på banan igen:). Ja, då är det väl läge att önska dig välkommen igen.

Klart du ska ha större kar, men tänk på att hörnkar kan vara lite trixigare att inreda:).

Både ock, fördelen med hörnkar är ju att man har hörnet att gömma alla grejer i.
#6 - 8 november 2013 12:11
Jag fick ett kanonförlag här just nu från min särbo. En liten radiostyrd grodman... :p
#7 - 8 november 2013 12:28
MonkanS skrev:
Jag fick ett kanonförlag här just nu från min särbo. En liten radiostyrd grodman... :p

Varför radiostyrd? Vill inte alla ha en egen grodman som kommer och skrapar alger i akvariet. I mankini.

Måste du ha ett hörnkar?
#8 - 8 november 2013 12:50
HWH skrev:
Vill inte alla ha en egen grodman som kommer och skrapar alger i akvariet. I mankini.

I mitt fall räcker det gott med en pall och en tjej i kort kort...
#9 - 8 november 2013 12:57
Haha ja ni är kul ni :) gillar skarpt grodmän i mankini! Tack À! Men ta bort e på slutet så blir jag superglad ! :) jo intresset har ju vaknat med nya krafter och ni vet hur det är, man blir fängslad direkt! Ja vi har som inte plats med ett annat akvarium än ett hörn, själv vill jag flytta eller ta bort bokhyllan så man kan ha ett större där, men min mankini man vägrar! Då återstår det bara ett hörn, men det är ju Åxå snyggt! får skaffa pall och kort kort så blir det rent på nolltid!:D
#10 - 8 november 2013 13:01
Hella2 skrev:
Haha ja ni är kul ni :) gillar skarpt grodmän i mankini! Tack À! Men ta bort e på slutet så blir jag superglad ! :) jo intresset har ju vaknat med nya krafter och ni vet hur det är, man blir fängslad direkt! Ja vi har som inte plats med ett annat akvarium än ett hörn, själv vill jag flytta eller ta bort bokhyllan så man kan ha ett större där, men min mankini man vägrar! Då återstår det bara ett hörn, men det är ju Åxå snyggt! får skaffa pall och kort kort så blir det rent på nolltid!:D

Ja detta med pall och kortkort ska jag prova. Då kanske mannen blir mer akvarieintresserad. Men jag har ju tjatat mig till ett 720 så jag ska inte klaga. Och det har jag klarat i fulkläder. Jag tänkte att om du ska ha det i hörn så kanske kub är ett alternativ.
#11 - 8 november 2013 13:58
Jag har själv ett Juwel 450 som kräver pall och är 1.93. Dock aldrig testat skötsel iförd kortkort. Egentligen är det så att ett hörnkar precis som en kub får lite samma fördelar/nackdelar som ett större kar. Djupet blir större och höjden högre.
Den enda speciella hörnkarsbristen är att lysrören blir ganska korta och därför lite ljus-svaga. Men så länge du håller dig till växter som inte är för ljuskrävande så finns ju inte detta problem utan blir istället en fördel genom att det inte alltid blir så mycket alger i karet. Menar då de ljusälskande sorterna. Däremot får du fördelen av djupet och höjden och kan då ha lite större fiskar som är alldeles särskilt intressanta som t.ex. Diskus.... :D
#12 - 8 november 2013 14:24
Du och dina diskus, du får ju till och med mig att tänka diskus. Jag som tycker de ser mest….konstiga ut.

detta med alger är intressant. Jag har ju ett hörnkar i köket med väldigt lite ljus och det är ju sant som sagt att jag aldrig har sett alger där. Som sagt det jag gillar med hörnkar är just hörnet, att det ligger där bak och man kan gömma saker utan att man upplever att det tar bort djup.

Angående priset så borde det vara billigare att köpa det i en zooaffär där du bor än att få det fraktat. Billigast jag har sett på nätet i rent pris är 8000
#13 - 8 november 2013 15:07
Bluewing i kortkort.. det vore nåt det... nånting för frugan att se på... [:o]
#14 - 9 november 2013 05:24
ja jag ska kolla vad det kostar här, men med tanke på att ett 190l går på nästan 8000 så är nog 350l dyrare:) men fråga ska man ju göra. Tack för alla svar
#15 - 9 november 2013 21:30
Jisses så var ett 350 l beställt, trigon blev det :) lite drygt 10 lappar inkl frakt från flodströms, hoppas det kommer fram nu bara:D
#16 - 9 november 2013 21:33
Spännande…vad ska du ha i?
#18 - 10 november 2013 05:06
HWH skrev:
Spännande…vad ska du ha i?

jag vet faktiskt inte än, men ett växtakvarium blir det, men förslag på fisk emotages :)
#19 - 10 november 2013 05:06
Ryskbompa skrev:

tja, varför inte? dom verkar lättsamma
#20 - 10 november 2013 05:15
vill ha malawi, men då kan jag u inte ha växter som jag förstår, och växter är snyggt!
#21 - 10 november 2013 06:51
Vill du ha stor fisk eller större grupper med fisk? Sedan kan iofs vissa Malawi funka med vissa växter om växterna förankras väl.
#22 - 10 november 2013 09:46
Malawi fungerar utmärkt med växter, se bara till att välja växter som kan förankras i stenar eller rötter. Plantera Anubias i bakgrunden så de tittar fram genom sten/klippformationer, det blir effektfullt och snyggt. Mina Mbunas låter mina växter vara men tyvärr kan jag inte säga detsamma om mina Ancistrus sp. de gnager på min Anubias trots att de får vegetabilisk stödmatning.

EK
#23 - 10 november 2013 10:52
Vet inte om du sett min tråd? Där kan du kanske få nått tips om inreding eller nått i ett 350.....
Länken finns härunder :)
#24 - 10 november 2013 11:35
Bluewing skrev:
Vill du ha stor fisk eller större grupper med fisk? Sedan kan iofs vissa Malawi funka med vissa växter om växterna förankras väl.

Jag skulle vilja ha grupper med fisk, men vet inte om det funkar med Malavi . har man Malawi kan man bara ha dom va? inga tetror eller nått?
#25 - 10 november 2013 11:39
Juvel trigon 350 l

Japp. Har man Malawi så är det enbart dom. Dessutom passar inte alla ihop fast de kommer från Malawi.
#26 - 10 november 2013 13:09
Barber! Kopparbarber och tigerbarber, väldigt vackra med växter.
#27 - 10 november 2013 17:27
Vet inte om du sett min tråd? Där kan du kanske få nått tips om inreding eller nått i ett 350.....

Länken finns härunder :)

Tack ska kika på det:)
#28 - 10 november 2013 17:28
Bluewing skrev:
Japp. Har man Malawi så är det enbart dom. Dessutom passar inte alla ihop fast de kommer från Malawi.

Attans:)
får kanske tänka om då
#29 - 10 november 2013 17:29
HWH skrev:
Barber! Kopparbarber och tigerbarber, väldigt vackra med växter.

Tack för tips!
vad är bolivaner för nått?
#30 - 10 november 2013 17:54
Bolivianer brukar man kalla Boliviansk Fjärilsciklid. En liten dvärgciklid. Trevlig och intressant.
#31 - 10 november 2013 18:16
Hella2 skrev:
Tack för tips!

vad är bolivaner för nått?

[ATTACH=CONFIG]65252[/ATTACH]

Bolivianer ser ofta väldigt bleka ut på bild eller i affären. Men när de färgar ut är de riktigt fina.
#32 - 10 november 2013 19:11
HWH skrev:
[ATTACH=CONFIG]65252[/ATTACH]

Bolivianer ser ofta väldigt bleka ut på bild eller i affären. Men när de färgar ut är de riktigt fina.

Helenas bild föreställer dessutom ett ungdjur (jag misstänker att det är en hane), som kommer att bli ännu vackrare med åldern!
Själv har jag en grupp på sju stycken, och det är härligt att se dem bråka om hur hierarkin skall se ut! :D
Dessutom leker mina ungefär hela tiden!
#33 - 10 november 2013 19:44
Att du har (snart) 350 liter innebär ju inte att du behöver eller måste ha storvuxna fiskar. Men har du mindre så ta ut svängarna i antal. Ett rejält stim t.ex. eller en grupp av någon annan art kan vara nog så läckert på en stor yta. Men det är å andra sidan bra maffigt att se några större fiskar ta fart i ett akvarium.
#34 - 10 november 2013 19:47
Nu vill du ju ha växter och jag vet att det kan vara problem, men juvelciklider är ju otroligt vackra.
#35 - 10 november 2013 19:55
Bluewing skrev:
Att du har (snart) 350 liter innebär ju inte att du behöver eller måste ha storvuxna fiskar. Men har du mindre så ta ut svängarna i antal. Ett rejält stim t.ex. eller en grupp av någon annan art kan vara nog så läckert på en stor yta. Men det är å andra sidan bra maffigt att se några större fiskar ta fart i ett akvarium.

Klart att det är maffigt med rejäla bitar i karet, men jag brukar ha som "regel" att fisken minst skall ha sin egen längd gånger tio men helst gånger tjugo i akvarielängd, så de kan sträcka ut lite...
#36 - 10 november 2013 20:01
Mr Woods skrev:
Klart att det är maffigt med rejäla bitar i karet, men jag brukar ha som "regel" att fisken minst skall ha sin egen längd gånger tio men helst gånger tjugo i akvarielängd, så de kan sträcka ut lite...

Får mig att helt OT bara berätta om zookedjan Tropehagen här i Norge som nu har kanonpris på Gibbiceps, 10 st för bara 459kr. Höll på att sätta i halsen när jag skulle köpa några fiskar till mitt 55l och damen säger: månadens fisk är en fin mal, Gibbiceps.

Jag vet att många andra butiker håller på med "pracka på kunden vid kassan vara", men när det gäller djur blir det ju tragiskt.
#37 - 10 november 2013 20:02
Jag tycker att det är roligare att titta på ett akvarium med många små fiskar och ett fåtal större än ett med bara stora :) Gärna lite större stim av någon mindre fisk tillsammans med några större fiskar, drömmen för mig just nu är ett stort stim av Neon- eller Kardinaltetra tillsammans med några diskus.
#38 - 10 november 2013 20:03
HWH skrev:
Får mig att helt OT bara berätta om zookedjan Tropehagen här i Norge som nu har kanonpris på Gibbiceps, 10 st för bara 459kr. Höll på att sätta i halsen när jag skulle köpa några fiskar till mitt 55l och damen säger: månadens fisk är en fin mal, Gibbiceps.

Jag vet att många andra butiker håller på med "pracka på kunden vid kassan vara", men när det gäller djur blir det ju tragiskt.

Oj, tio stycken alltså? Hoppas den där kvinnan inte tillhörde butikens akvariekunniga. Det lär ju krävas rätt rejäla filter om man ska ha så många i ett så litet akvarium, om det alls är möjligt...förra gången jag hade akvarium hade jag en i mitt 250-liters och den skitade ned lika mycket som resten av fiskbesättningen:confused:
#39 - 10 november 2013 21:33
Roligt och läsa alla inlägg ! Mina tankat snuddar vid discus ibland , men jag vet inte.. Känner mig orutinerad för just diskus �� eller så är jag en perfekt kandidat! �� man är ju barn i början med allt
#40 - 12 november 2013 09:36
Jag har länge varit sugen på att skaffa ett likadant (190L eller mer) och det blev iallafall ett 350L.
Drog iväg det till kontoret där det får stå tills man flyttar med tjejen till större lägenhet. Vilket kan dröja ett par år. ;)

Vad tycker ni?
[ATTACH=CONFIG]65352[/ATTACH]
#41 - 12 november 2013 09:54
Jojje_ skrev:
Jag har länge varit sugen på att skaffa ett likadant (190L eller mer) och det blev iallafall ett 350L.

Drog iväg det till kontoret där det får stå tills man flyttar med tjejen till större lägenhet. Vilket kan dröja ett par år. ;)

Vad tycker ni?

[ATTACH=CONFIG]65352[/ATTACH]
Gud va snyggt!! vad är det för bakgrund?
#42 - 12 november 2013 11:45
Hella2 skrev:
Gud va snyggt!! vad är det för bakgrund?

Man tackar. :)
Nån standardbakgrund man köper i rulle på t.ex Hornbach eller valfri akvariebutik.
Bakgrunden känns som tunt fotopapper och har två olika motiv på varsin sida.
#43 - 12 november 2013 12:02
Jojje_ skrev:
Man tackar. :)

Nån standardbakgrund man köper i rulle på t.ex Hornbach eller valfri akvariebutik.

Bakgrunden känns som tunt fotopapper och har två olika motiv på varsin sida.

aha, misstänkte det, snyggt iallfall, själv funderar jag på juvels helsvarta bakgrund..
#44 - 12 november 2013 14:50
Hella2 skrev:
aha, misstänkte det, snyggt iallfall, själv funderar jag på juvels helsvarta bakgrund..

Jag har den i mitt Juwel Lido 120 liters och det kan vara värt att titta på den innan du slår till på den, den är ganska enkel i utförandet och består egentligen bara av svart frigolit som man tryckt/värmt fram ett mönster i. Inte alls av samma klass som Back to Nature och Aquaterras slimline/rockwall varianter.

Den ser helt okej ut i Lido-akvariet men jag misstänker att det inte blir så snyggt om man behöver skarva den.
#45 - 12 november 2013 15:07
KJE skrev:
Jag har den i mitt Juwel Lido 120 liters och det kan vara värt att titta på den innan du slår till på den, den är ganska enkel i utförandet och består egentligen bara av svart frigolit som man tryckt/värmt fram ett mönster i. Inte alls av samma klass som Back to Nature och Aquaterras slimline/rockwall varianter.

Den ser helt okej ut i Lido-akvariet men jag misstänker att det inte blir så snyggt om man behöver skarva den.

Sen så kostar ju en bakgrund från Back to nature med måtten i det här fallet 200x60 (Akvariet har 87cm på bredden och 64cm på höjden) över 9.000:- så jag förstår att man väljer andra alternativ.
#46 - 12 november 2013 15:16
Jojje_ skrev:
Sen så kostar ju en bakgrund från Back to nature med måtten i det här fallet 200x60 (Akvariet har 87cm på bredden och 64cm på höjden) över 9.000:- så jag förstår att man väljer andra alternativ.

Det är ju sant förstås, men jag tänkte mera i relation till slimline och rockwall, där skiljer det inte fullt lika mycket :)
#47 - 12 november 2013 15:18
jag har haft en BTN bakgrund förut, och ja, dom är supersnygg! men har även kollat in juvels svarta, och den är riktigt plastig i jämförelse, men tror helt klart det blir supersnyggt i ett växtkar :)
#48 - 12 november 2013 15:45
Hella2 skrev:
jag har haft en BTN bakgrund förut, och ja, dom är supersnygg! men har även kollat in juvels svarta, och den är riktigt plastig i jämförelse, men tror helt klart det blir supersnyggt i ett växtkar :)

Så här ser det ut i mitt Lido:
[ATTACH=CONFIG]65355[/ATTACH]
Och den svarta färgen gör sig verkligen bra mot det gröna, plastigheten syns inte så bra när bakgrunden väl är under vatten och inbäddad i grönska, det är mera skarvarna jag funderar på, men får du till dom så blir det säkert kanon :)
#49 - 12 november 2013 17:37
KJE skrev:
Så här ser det ut i mitt Lido:

[ATTACH=CONFIG]65355[/ATTACH]

Och den svarta färgen gör sig verkligen bra mot det gröna, plastigheten syns inte så bra när bakgrunden väl är under vatten och inbäddad i grönska, det är mera skarvarna jag funderar på, men får du till dom så blir det säkert kanon :)

Helt underbart snyggt!! ja får fixa och dona lite så blir det nog bra!:)
#50 - 12 november 2013 18:23
Angående bakgrund i växtkar...
Visst finns det många fina bakgrunder. Men i ett tätt bevuxet växtkar ser man inte så mycket av den. Jag har inget rent växtkar men ett tätt snår av vallisar längst bak i karet. Satte från start en svart bakgrund av en vanlig svart plastsäck på baksidan. Tanken var att byta ut den mot någon slags film eller något sådant vartefter. Jag har fortfarande den där plastsäcken kvar och är nöjd med den. Solfilm som man kan köpa på macken rekommenderar vissa är både billigt och bra.
#51 - 12 november 2013 18:29
Sedan finns en utmärkt möjlighet som Inger körde på Hannes rekommendation att sprutmåla baksidan med svart plastfärg. Täcker perfekt och är lätt att "skala" bort. Dessutom så smälter Juwels filter in i det svarta. Billigt och bra med andra ord.
#52 - 12 november 2013 19:57
ja slltid kul med tips! ska bli otroligt roligt och få hem detta kar, på mitt 54l har jag bara ett svart örngott! haha ja ni hörde rätt, och det är åxå tänk som nått som skulle bytas ut, men det ser inte alls dumt ut :)
#53 - 12 november 2013 20:00
Tänkte på på pumpar, tycker ni att det räcker med den som sitter i ? ni vet säkert vilken pump 350 trigon har mer än mig :D men jag funderar på om jag skulle komlettera med ett ytterfilter åxå? hur ser ni på det? vet att den beror väll kanske lite på fiskar och sånt, men i nuläget blir det väll skalarer guramis nån tetra, bottenfisk av nått slag.. senare är väll tänkt att jag ska prova på Diskus
#54 - 12 november 2013 20:06
Juvel trigon 350 l

Börja med den interna. Den räcker långt. Pumhuvudet i den kan dessutom uppgraderas förhållandevis billigt. Skaffa ett extra filter när du märker det behövs istället.
#55 - 12 november 2013 20:10
oki, men är filtret i 350liters på 1000? det har vi nu i 180, kan man uppgradera till högre?

verkar vara mycket ljus i det åxå:)
#56 - 12 november 2013 20:15
Juvel trigon 350 l

Den pumpen räcker längre än vad man kan tro. Det går att uppgradera pumhuvudet till en på 1500l/tim.
#57 - 12 november 2013 20:15
Bluewing skrev:
Sedan finns en utmärkt möjlighet som Inger körde på Hannes rekommendation att sprutmåla baksidan med svart plastfärg. Täcker perfekt och är lätt att "skala" bort. Dessutom så smälter Juwels filter in i det svarta. Billigt och bra med andra ord.

...fast jag sprutmålande inte - utan använde en lite roller :).

//Inger
#58 - 12 november 2013 20:16
Juvel trigon 350 l

Standard i ditt 180 är på 600l/tim. Har ni bytt den till det på 1000 L/tim?
#59 - 12 november 2013 20:19
Bluewing skrev:
Standard i ditt 180 är på 600l/tim. Har ni bytt den till det på 1000 L/tim?

japp, maken uppgradera den när han skulle ha Diskus i för en 6-7 år sedan, tokigt att ha diskus i ett sånt litet kar tycker jag, men ja alla dog av nån sjuka. dom var små.
#60 - 12 november 2013 20:20
Men är mycket nöjd med 1000l/tim :) kanske blir 1500 på denna då ;)
#61 - 12 november 2013 20:24
Juvel trigon 350 l

Ok. Har gjort samma i mitt 180. Men eftersom Bioflow 8 som sitter i ditt 350 är i mycket större volym så verkar det som det ger ett mycket större vattenflöde. Mitt 450 ger mycket mera "sprutt" än mitt 180 trots att det är samma pumphuvud.
Så vänta och se är mitt råd. Sedan är det ju en fördel med två filter. Gör du rent det ena håller ju ändå det andra bakteriekulturen igång i karet.
#62 - 12 november 2013 20:29
Bluewing skrev:
Ok. Har gjort samma i mitt 180. Men eftersom Bioflow 8 som sitter i ditt 350 är i mycket större volym så verkar det som det ger ett mycket större vattenflöde. Mitt 450 ger mycket mera "sprutt" än mitt 180 trots att det är samma pumphuvud.

Så vänta och se är mitt råd. Sedan är det ju en fördel med två filter. Gör du rent det ena håller ju ändå det andra bakteriekulturen igång i karet.

sant! får lägga pengarna på fina växter och fiskar först:) sen blir det nog ett ytterfilter, hade ett 280l med ytterfilter, det var helt suveränt bra:)
#63 - 13 november 2013 05:30
Såg precis att det fanns ett Trigon 350 liter med Back to Nature-bakgrund till salu i Sundsvall, ser tyvärr ut att vara den äldre versionen, men jag tänkte att jag skulle tipsa om det i alla fall :)
#64 - 15 november 2013 18:12
På torsdag kommer guldpaketet hem till dörren!:D Spännande
#65 - 15 november 2013 18:56
Juvel trigon 350 l

Julafton blir tidig i år för dig då :)
#66 - 15 november 2013 19:19
Bluewing skrev:
Julafton blir tidig i år för dig då :)

japp! Superkul! Blir min julklapp det :) Tomten var snäll i år
#67 - 20 november 2013 10:58
I morgon kommer juvelen! :) hur gör ni när ni kör in ett kar bäst? Ska ju in med sand och växter, men när kan man sätta dit fisk? Kan jag ha i en mal på en gång?
#68 - 20 november 2013 11:02
ansjo skrev:

Du blev väldigt tyst :) vet att du är expert så hjälp mig nu med inredning och fisk, vad gillar du eldbukar.?
#69 - 20 november 2013 11:09
Hella2 skrev:
I morgon kommer juvelen! :) hur gör ni när ni kör in ett kar bäst? Ska ju in med sand och växter, men när kan man sätta dit fisk? Kan jag ha i en mal på en gång?

Så fort vattnet har rätt temperatur och man känner sig "färdig"med inredningen så kan man ju ha i fisk. Det är väl mest att man ska ta det lugnt och fylla på lite fisk i taget över en längre period
#70 - 20 november 2013 11:10
Hella2 skrev:

Jag brukar sätta in dom första fiskarna samma dag som jag har fyllt och planterat akvariet, det har fungerat riktigt bra för mig:)
#71 - 21 november 2013 10:33
Grattis till ditt val av hörnakvarium, Jag tycker Juwels är bäst i sin största modell.

Jag tycker inte det är djupet som brukar stöka så mycket såsom höjden när karet ska skötas men tycker det har fungerat bra för mig.

Lite halvskakig filmsnutt som inspiration :) (inget Juwel men ungefär lika djupt och högt.)

" target="_blank">
#72 - 26 november 2013 18:35
Mycket tjusig filmsnutt!:)
#73 - 26 november 2013 18:37
Nu är akvariet på plats och fyllt med växter och en sten och en rot modell större, jag har 7 svarta neonisar där och tyvärr kanske man ska säga går där åxå nu 5 skalarer.. tänkte mest på nitriten här, hur stor chans har jag att alla överlever?:)
#74 - 26 november 2013 18:43
Grattis till akvariet!!! :D Öppet erkännande är ju ändå ett plus;) Tycker att det räckt med neonerna. Om du med 5 skalarer pratar om 5 ungdjur ihop med de andra tror jag det är lugnt om du kan sansa dig med matningen vill säga och om du kan sansa dig första månaden med ytterligare fiskköp ;) Bestäm dig för att klara alla istället för att starta upp med en orolig magkänsla.
Sedan vet du väl att man nästa måste ta ett bild på sitt kar. ...
#75 - 26 november 2013 19:00
Bluewing skrev:
Grattis till akvariet!!! :D Öppet erkännande är ju ändå ett plus;) Tycker att det räckt med neonerna. Om du med 5 skalarer pratar om 5 ungdjur ihop med de andra tror jag det är lugnt om du kan sansa dig med matningen vill säga och om du kan sansa dig första månaden med ytterligare fiskköp ;) Bestäm dig för att klara alla istället för att starta upp med en orolig magkänsla.

Sedan vet du väl att man nästa måste ta ett bild på sitt kar. ...

ja här var det mycket om;) men du har helr rätt, var tänkt från början att dessa 7 svarta skulle vara i tills det blev inkört, sen gjorde jag en runda till en akvarieaffär 18 mil härifrån och såg en skitsnygg skalar, och ja, den fick följa med hem till det nya karet:)

och ja, det ena föder det andra, hade såklart 4 små skalarer i mitt andra kar som bara MÅSTE i för att inte den nyinköpta skulle tycka livet var trist, hade säkert räckt med EN kompis :)

det har vart igång en vecka på torsdag, allt ser ut och gå bra hitills, har gojsat ner lite filterskit från det andra karet:)

hur ofta ska jag mata? en gång i veckan? när blir ett kar inkört? efter 2 månader?

kan man ta bild fast man inte är guldmedlem?
#76 - 26 november 2013 19:00
och tack till Grattiset!! är mycket stolt över min fina möbel:D

jag vill köpa en jättesvärdplanta, kan man köpa det på nätet? har inte funnit nån än.
#77 - 26 november 2013 19:10
Har du mojsat i en massa filtermojs och vatten från ditt andra kar så går det säkert bra. Alltid kul att få fisk i. Jag tänkte lite som du…äh det går nog bra och dunkade på med rätt mycket fisk i mitt nystartade.
#78 - 26 november 2013 19:19
HWH skrev:
Har du mojsat i en massa filtermojs och vatten från ditt andra kar så går det säkert bra. Alltid kul att få fisk i. Jag tänkte lite som du…äh det går nog bra och dunkade på med rätt mycket fisk i mitt nystartade.

haha låter underbart! ja vi får hoppas och se:)
jag har inga tester hemma heller utan håller koll mest på hur fisken mår
#79 - 26 november 2013 19:19
När tror ni dimman i karet lägger sig? det har klarnat. men inte allt
#80 - 8 december 2013 17:08
ok hjälp mig nu, vad ska jag kika på om jag köper diskus? vilka fiskar går dom med? jag vill veta allt:) har ev 4 red turqousa på gång till bra pris, är sugen men är ju första gången, men nån gång måste ju det vara åxå:)
#81 - 8 december 2013 17:08
har förstått att filtret är viktigt, men måste man ha ytterfilter?
#82 - 8 december 2013 17:27
Läs blåvinges diskustråd. Där finns väl allt om att köpa och ha diskus.
#83 - 8 december 2013 17:28
HWH skrev:
Läs blåvinges diskustråd. Där finns väl allt om att köpa och ha diskus.

tack men var hittar jag den tråden?
#84 - 8 december 2013 17:29
#85 - 8 december 2013 17:38
Tack:)
#86 - 14 december 2013 05:00
så blev det till slut 4 st diskus :)
#87 - 14 december 2013 06:42
Grattis Helen! Vad roligt att du fastnat för Diskus. Någon bild på dem?
#88 - 17 december 2013 12:09
Bluewing skrev:
Grattis Helen! Vad roligt att du fastnat för Diskus. Någon bild på dem?

Jag ska bli guldmedlem så blir det lättare att lägga upp bilder sen :) Köpte dom billigt mest för att testa på, 2 är små och två större, trots att dom ska vara lika gamla, köpt av en privatperson. Dom ska vara ca 1 år, ser friska ut trots storlek. kan man mata upp dom än? eller är det försent? Dom är nån slags blåturkos skinsnakes, eller haha hur det nu stavas :) Bilder kommer nog i massor sen är jag rädd :p

Annons