Den lilla Ap-familjen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell
    • February 2007
    • 18959

Ja, jag kör på här lite ändå...
    Håller på att ladda upp två små snuttar på youtube - slänger in dom senare när uppladdningen är klar.
    Här är tre bilder från nu ikväll, sålänge;
    Bifogade filer

Kommentar

• 127bubbel
      • March 2007
      • 1133

Det låter som det kan vara lek på gång redan då, och vilka snygga apistogramma du fått tag i måste jag säga. Själv har jag 2 sorters apisto nu agazzi och kakaducikliden "orange" med hela orange fenor på hannen.

MVH/Freddan

Kommentar

• Mats Bryzell
        • February 2007
        • 18959

Ursprungligen postat av 127bubbel
        Det låter som det kan vara lek på gång redan då, och vilka snygga apistogramma du fått tag i måste jag säga. Själv har jag 2 sorters apisto nu agazzi och kakaducikliden "orange" med hela orange fenor på hannen.

MVH/Freddan
        Härligt Freddan!
        Som vanligt; det är alltid kul med bilder - släng in några på dina!

Här är två filmsnuttar och ytterligare några blider;

Bifogade filer

Kommentar

• Johanski
          • February 2007
          • 3044

Fasiken vad snygga! Nu blev jag ju sugen på dvärgciklider igen Hoppas du får massa yngel.

Kommentar

• Mats Bryzell
            • February 2007
            • 18959

Ursprungligen postat av Johanski
            Fasiken vad snygga! Nu blev jag ju sugen på dvärgciklider igen Hoppas du får massa yngel.
            Det är precis en vecka sedan jag köpte dom och startade upp karet - och jag måste ju säga att detta är ena vackra rackare. Jag kan inte riktigt fatta att jag inte testat just Apistogramma tidigare - jag menar; så många olika fina varianter och ett så trevligt sätt och beteende.
            Att det just blev Borelli var helt en slump - dom var nyinkomna i affären (och numera får jag själv plocka, fånga och rota fram det jag skall ha) och jag tog bara av täckglaset, tog fram den där byttan, en plastpåse och håvade upp dom som jag tyckte såg bra ut. Jag hade iofs sett dom ett par dagar tidigare men visste inte riktigt var jag skulle ha dom, men medan jag stod och tittade på dom igen kom jag på att Mollyhotellet var ledigt - och då åkte håven fram...
            I affären går en del Agassizii och Viejita, varav några riktigt granna Viejita kanske står näst på tur...

Nåväl dessa Borelli var så jädra fina att jag inte kunde låta bli att starta upp ett litet Ap-kar. Det har ju bara gått en vecka, som sagt, men det ser ju lovande ut på lekfronten. Jag uppdaterar såklart om/när det blir lite action.

Kommentar

• 127bubbel
              • March 2007
              • 1133

Det ser ut som det kan bli lek vilken dag som helst, då jag känner igen sättet dom uppför sig på, har haft massor av lek utav apistogramma genom åren, och då har dom hållt på precis som dina firrar gör. Mina kakaduciklder verkar också vara på gång, så kan nog vänta mig en lek där snart.

Undra om man skall ta en tur till torslanda och skaffa några Borelli.

MVH/Freddan

Kommentar

• c90368
                • September 2006
                • 5973

Ursprungligen postat av MaxB
                Jag kan inte riktigt fatta att jag inte testat just Apistogramma tidigare - jag menar; så många olika fina varianter och ett så trevligt sätt och beteende.
                Nu kanske du förstår varför jag har tjatat på dig så länge
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

Kommentar

• Mats Bryzell
                  • February 2007
                  • 18959

Ursprungligen postat av c90368
                  Nu kanske du förstår varför jag har tjatat på dig så länge
                  Jojjemensan!!!
                  Btw - vad är det för en vacker variant du har på din avatar?

Kommentar

• c90368
                    • September 2006
                    • 5973

Jojjemensan!!!
                    Svarar så på detta sätt

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...4&size=big&cat=
                    /Maths

Kommentar

• c90368
                      • September 2006
                      • 5973

Jojjemensan!!!
                      Vill du veta mer så hoppa in på inlägg 558 i denna tråd

/Maths

Kommentar

• Mats Bryzell
                        • February 2007
                        • 18959

Jaa, lite fler bilder skadar väl inte, eller hur?
                        Jag har ploppat ner två kokosnötshalvor (och käkat kokos så att det blir rejäl Bounty-feeling...) som de verkligen gillar att vara i.
                        Jag skall förklara lite hur jag har gjort med tekniken. Jag har valt ett mycket bra Aqua Clear 30 pumphuvud, men sätter man detta på Mollyhotellets filterfacks baksida (där det blir gömt, snyggt och tjusigt) så bullrar det utav bara helsike. Så jag drog ut en bit slang och satteskallen på framsidan istället, men det drar fortfarande vattnet genom "hotellets" mycket bra filterfack - och nu är det käft-tyst. Det ser lite knasigt ut nu men Javaormbunken kommer växa till framför skallen och dölja denna om ett tag. För att syresätta vattnet ordentligt - skallen pumpar duktigt - men undvika allt för strömt vatten har jag satt lite blå filtermedia snett framör utblåset. Nu blåser det fina syrebubblor och strömmen mildras - så att de kan simma lugnt och fint i vattnet. Som sagt, det ser lite knasigt ut just nu, men det blir dolt senare.
                        Det här karet är ju nästan som en kub - det syns inte så bra på bilderna men försök att visualisera att karet är väldigt djupt - alltså bra med spejs och otroligt mycket gömställen och prång för fiskarna att hålla till i.
                        Bifogade filer

Kommentar

• Stoffe.B
                          • November 2007
                          • 459

Kan apor verkligen simma ?

Fint akvarium
                          54L ---------
                          222L

Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

Kommentar

• Mats Bryzell
                            • February 2007
                            • 18959

Ursprungligen postat av Stoffe.B
                            Kan apor verkligen simma ?

Fint akvarium
                            Haha U got me there!
                            Faktum är att jag tror att en del apor faktiskt kan det...
                            (Ap)istogrammorna kan det iallafall, det är jag säker på!

Kommentar

• Stoffe.B
                              • November 2007
                              • 459

Haha U got me there!
                              Faktum är att jag tror att en del apor faktiskt kan det...
                              (Ap)istogrammorna kan det iallafall, det är jag säker på!
                              höhö Apor kan nog simma dom med Mja, annars vettefan om jag skulle va så glad över att köpa fiskar ^^ Men jäklar va fina fiskar du hade

Vad äre för växt som härjar där uppepå ? Ser jäklarns naturtroget ut
                              54L ---------
                              222L

Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

Kommentar

• Mats Bryzell
                                • February 2007
                                • 18959

Ursprungligen postat av Stoffe.B
                                höhö Apor kan nog simma dom med Mja, annars vettefan om jag skulle va så glad över att köpa fiskar ^^ Men jäklar va fina fiskar du hade

Vad äre för växt som härjar där uppepå ? Ser jäklarns naturtroget ut

Tack skall du ha! Fiskarna är en ganska vanlig variant av Apistogramma, i detta fallet Borelli. När jag inreder har jag alltid en noga uttänkt plan - men jag applicerar de grejer jag tänker ha i karet på ett "kaosartat" vis - jag försöker att liksom bara ställa ditt rötter, stenar och växter som om de hade flutit eller lagt/satt sig där naturligt. Det är oftast när man gör så som de bästa grottorna och gömställena infinner sig.
                                I och med att karet är, i stort sett, kubformat fick jag ju ett bra djup att spela på. Jag har alltså täckt hela bottnen med rötter, nästan ända fram till frontrutan. Sedan har jag lagt flera rötter huller om buller ovanpå de "första" rötterna längst ner.
                                Nu vet jag att Apistogrammorna gärna vill ha dämpat ljus och ganska lugn "sjögång" i vattnet så jag köpte tre riktigt stora, fina Javaormbunkar och kilade fast dessa i de övre rotlagren. Javaormbunkarna får bra med ljus uppifrån och kommer att växa till sig fint och till slut täcka eller fylla ut hela den övre delen av karet - detta medför att det kommer att bli mörkt och skumt för fiskarna nere vid bottnen och de lägre lagren av karet - och det kommer de att gilla skarpt.
                                Karet ser faktiskt redan nu jädrigt "djungligt" och mystiskt ut - något man inte riktigt får uppfattning om, speciellt djupet, på mina kassa bilder!
                                Kul att du gillar karet, det värmer gott!

Kommentar

Arbetssätt...