Saltvattensbygge.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

Den rutan som skilljer akvariedelen från sumpen bör vara av glas, det är svårt att foga ihop plast o glas på ett hållbart sätt.
    Mitt förslag var att väggarna inne i sumpen skulle bestå av plexi, dom är lättare att modifiera efter behov. Samt så är det mindre risk av skada när man plockar dom in och ut ur karet.

När det kommer till kammare så kan man göra det på lite olika sätt, om vi tar lasses exempel så har du en bra bild att följa beskrivningen.

Kammare 1 längst bort med det största hålet uppe vid ytan.
    Vattnet går vidare från den kammaren till kammare nummer 2 i mitten genom en glipa/hål i skilljeväggen vid bottnen.
    Vattnet färdas upp genom kammaren och vidare till kammare Nr3, den går antingen över den sista skiljeväggen eller genom ett hål i den övre delen av samma vägg.

Returpumpen sitter då i bottnen på denna kammare eller suger vatten via ett rör från bottnen, på detta viset blir det inga "döda" områden med stillastående vatten i sumpen.

Sen vad man har i sumpdelarna är upp till var och en, jag skulle dock säga att i den ovanstående konstruktionen behöver skummaren sitta i mittenfacket.

//NiXoN

Kommentar

• Markus1984
      • November 2008
      • 2606

Hej !

Okej, den stora glasbiten som är själva avskiljaren ska jag nog kunna få till i glas. Dock har jag läst mig fram till att denna helst inte ska vara för tajt mot akvariets fram och bakglasruta pga "svängningarna" eller vad vi ska kalla det.
      Hur många mm kortare ska jag göra den skivan?

Jag tror att det kommer bli 4st fack i min sump. Ska när jag har tid att koncentrera mig lite rita i nåt enkelt program på hur jag hittils har förstått att det ska fungera. Jag ville testa med en ytavrinnings-kam , denna bygger jag på det sista facket som blir facket som blir längst bak i akvariet...(eller?)

Någon rekommendation på vilken pump jag ska använda i botten på sumpen?

En fråga till angående Osmos, den måste alltid vara inkopplad till ett vattensystem så den kontinuerligt får vatten? Den kan inte suga upp vatten från en balja/hink/kar som man kanske kan gömma i skåpet under akvariet(som jag tänkt bygga) ??
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

Kommentar

• NiXoN
        • December 2003
        • 2068

Nu har jag varit lite otydlig ser jag, sorry rättar till lite om du vill hänga med...
        Osmosfilter och Osmolator är 2 olika prylar som fungerar helt oberoende av varandra.

1.Osmosfilter är ett filter som har en slang in 2 ut, det ena är slaskvatten och de andra är rent vatten, det kommer alltid mer slask än rent.
        Filtret arbetar under högt tryck, dvs man kopplar in den i ett uttag som du har för diskmaskin eller tvättmaskin(det är ett måste). Har man dåligt tryck i vattenledningen, (om du bor högt uppe i ett höghus) så finns de specialpumpar för att öka trycket.

Osmosfiltret filtrerar ENDAST nytt vatten från vattenledningen, och den behöver inte vara konstant uppkoplad.

2.En Osmolator är ett systtem med givare och pump som fyller på ditt kar vid avdunstning, vattnet kan hållas i en hink eller ett annat akvarium.
        Några klassiska missar som folk brukar göra.
        -Osmosvattenslangen skall vara ovan vattenytan, (så den inte tömmer karet när pumpen slås av).
        -Du fyller endast på med sötvatten/osmosvatten.
        -Använd gärna ett system med dubbla givare så det minskar risken för överfyllning.
        -Ha inte mera vatten i behållaren än vad som ryms i ditt kar utan att de fyller över, detta gäller bara om man är extra försiktig eller har nåt hemmabyggt system.

Nu till dom nya frågorna...
        Jag har inte riktigt koll på hur mycket rörlighet det behövs, så det får du nog dubbelkolla med någon som kan.
        Min sump byggde jag med ca 1,5 mm på vardera sida. Jag såg det aldrig som ett problem då rutorna skjuts uttåt av vattentrycket.

Jag är inte ett så stort fan av att ha alltför många fack, de blir så tajt att få ner prylar i dom sen...
        Kammen skall du ha i facket där vattnet kommer in från akvariets huvud/display del.

Returpumpen, ja där skulle jag nog ta en maxijett 1000 eller någon modell mindre. Det är ingen lyfthöjd och man vill ha något pålitligt som är billigt att ersätta/reparera vid behov.

//NiXoN

Kommentar

• Lasse
          • October 2002
          • 1965

Lämna 1 till 2 mm till front och bakruta. Tryck på en sträng silikon på undersidan av skiljerutan - ställ ner den och fixera med tape. Sedan trycker du in en v-fog på var sin sida av rutan.

Nixons beskrivning av min ritning fungerar bra. storleken på facken bestäms av vad du skall ha där. Om du skall ha en skummare så får du göra skummarfacket så stort som behövs. Till motsatts till nixon så skulle jag vilja ha skummaren i fack 1. Fack 1:s tillrinning som jag ritat som ett rör kan givetvis vara en överrinnings kam om man vill. Det viktiga är dock att vattnet går under första skivan och övar andra skivan. detta är för att eventuella mikrobubblor skal ha en chans att lämna systemet innan returpumpen i sista facket.

Kom med måtten så kanm jag skissa upp sumpen.

MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

Kommentar

• Markus1984
            • November 2008
            • 2606

Tack Nixon och Lasse,

nu vart det lite mycket på en gång! Osmosfilter skiter jag i men en osmolator verkar vara ett måste.
            Jag har läst att vissa kar dunstar allt från 1 till 10 liter på en dag så jag antar att hinken/baljan som osmolatorn ska vara inkopplad till måste vara åtminstone, om vi räknar på att mitt akvarie kommer dunsta 5liter. så en 35L borde räcka en vecka på ett ungefär.

Lasse: akvariets mått har vi 100x45x45 cm och jag tänkte inte snåla med sumpen, så den får bli 20cm (för att en nybörjare ska kunna meka lätt i den)

så sumpen blir 45x20x45 cm Höjd,bredd,djup... då blir visningsdelen 80x45x45, det borde bli ganska lagom....?

Inköpslistan hittils:

Maxi-Jet 1000l/h till sumpen c:a 300kr
            2st Seio p530 2000 l/h c:a 250kr st
            Skummaren som Nixon tipsade om
            som nu är tillfälligt slut 650kr
            Refraktometer c:a 650kr

Osmolator ?

Summa: 2100kr hittils

Kommentar

• Markus1984
              • November 2008
              • 2606

Hur många KG levandesten tror ni det går åt till detta? Jag vill inte ha ett fullproppat akvarium... jag vill nog ha 1 hög i mitten längst bak.

Kommentar

• Vandal
                • January 2006
                • 1655

Man brukar säga 10% av akvarievolymen i kg... i ditt fall ca 20 kg... ska du köra med koraller så tänk på att många av de man köper i affärerna sitter redan på en bit LS, jag hade börjat med ca 15 kg och utökat efter hand... Gör likadant i mitt 216l kubkar, där jag nu har ca 12 kg... på lördag köper jag på mig 15 kg till... lite overkill, men jag fick ett bra pris...
                over and out /Petter
                Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

http://saltvattenvandal.blogspot.com/

Kommentar

• Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

Ursprungligen postat av Vandal
                  Man brukar säga 10% av akvarievolymen i kg... i ditt fall ca 20 kg... ska du köra med koraller så tänk på att många av de man köper i affärerna sitter redan på en bit LS, jag hade börjat med ca 15 kg och utökat efter hand... Gör likadant i mitt 216l kubkar, där jag nu har ca 12 kg... på lördag köper jag på mig 15 kg till... lite overkill, men jag fick ett bra pris...
                  Okej....och LS kostar typ 200kr /kg ? Det blir dyrt det ;P

Kommentar

• NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

Du bör nog kolla runt lite, stenen kostar från 200 till 135 om man köper större mängder(150-175 är rimligt).
                    Jag skulle avråda från begangnad sten då man aldrig vet vad den föregående akvaristen gjort...

Osmosfilter är en i slutändan billig försäkring för det ingående vattnet, men det går att köra utan.

//NiXoN

Kommentar

• Markus1984
                      • November 2008
                      • 2606

Ursprungligen postat av NiXoN
                      Du bör nog kolla runt lite, stenen kostar från 200 till 135 om man köper större mängder(150-175 är rimligt).
                      Jag skulle avråda från begangnad sten då man aldrig vet vad den föregående akvaristen gjort...

Osmosfilter är en i slutändan billig försäkring för det ingående vattnet, men det går att köra utan.

//NiXoN
                      Tjena nixon,

osmosfiltret får som sagt vänta...(det var det som var tvungen att ha vatten med konstant tryck, alltså koppla till typ under diskbänken.?)

Har ganska bra vatten här i västerås.

Stenen får jag väl beställa genom nån av de 2 affärer som säljer salt här. Ingen aning om vad dom kan fixa för priser....har mest kikat runt på nätet hittils.

Mvh

Markus

Kommentar

• macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

sry att jag avbryter tråden med kanske meningslöst snack men har läst hela tråden och det är jäkligt intressant att läsa och jag kommer att kolla in denna tråd hela tiden och läsa och förhoppningsvos lära mig något .

du har roliga projekt markus!
                        MVH macke_fisk

Kommentar

• Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

Ursprungligen postat av macke_fisk
                          sry att jag avbryter tråden med kanske meningslöst snack men har läst hela tråden och det är jäkligt intressant att läsa och jag kommer att kolla in denna tråd hela tiden och läsa och förhoppningsvos lära mig något .

du har roliga projekt markus!
                          tackar markus vi får se när det väl börjar hända saker, då blir det nog en projekttråd....!

Kommentar

• macke_fisk
                            • December 2005
                            • 4442

Ursprungligen postat av Markus1984
                            tackar markus vi får se när det väl börjar hända saker, då blir det nog en projekttråd....!

jaha, trodde att detta var projekttråden XD. om jag hade haft ett saltvattensakvarium så hade jag kört på snäckor och koraller eller vad det heter, dvs bara lägre djur. tycker att de är mest intressanta .
                            MVH macke_fisk

Kommentar

• Sultanen
                              • January 2008
                              • 2457

MH i saltvatten är det enda rätta, det vet du va?
                              300L Räkkar
                              400L Växtakvarium
                              220L Saltvatten - Under uppstart
                              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

Kommentar

• Markus1984
                                • November 2008
                                • 2606

Ursprungligen postat av Sultanen
                                MH i saltvatten är det enda rätta, det vet du va?

Ska köpa armaturen imorrn, sen får vi prata lite mer om ballasten!

Sen kanske det blir MH på rullande band här hemma....och elräkningen blir mindre trevlig också:P

Saltvattnet om jag får som jag vill så blir det bara en prydnad....passionen är ju Odling och Saltvatten är inget jag vill börja odla på...

Kommentar

Arbetssätt...