Tropheus tråden!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Ursprungligen postat av pontulf
    Är det verkligen bara Duboisi yngel som blir svart prickiga?
    Nja svartprickiga blir väl inga troffeyngel. Däremot är det bara dubbeyngel som är vitprickiga.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Mats Bryzell

• February 2007
      • 18958

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Nja svartprickiga blir väl inga troffeyngel. Däremot är det bara dubbeyngel som är vitprickiga.
      Bra där Kjell! Då behöver jag inte googla mer, och det stämmer ju bra - jag har inte sett några andra typer med vita yngelprickar - så som hos dubbarna!

Kommentar

• Eric_H
        • June 2009
        • 87

Ursprungligen postat av MaxB
        Alltid svårt att säga hur mycket man skall mata, men de här figurerna har ju ett invecklat tarmsystem som inte skall belastas för hårt - de går och betar kontinuerligt i det vilda och får på så sätt ett jämnt "flöde" av mat igenom sina magar. Jag brukade sätta mig ner framför karet och portionera ut smådoser, så att jag såg att alla fick hyfsat lika mycket mat. Mellan matningarna släppte jag ner hårda algtabletter, såna man ofta ger malar, dessa var perfekta för dom, och de kunde gå länge och jobba med dessa.
        Jo det är klart. Jag skriver lite klumoigt ibland, fiskarna jag tog över har gått på tropicals spirulina granulat fram tills idag. Men jag är lite intresserad av att gå över mer och mer till att köra spenat, gröna ärtor. Vad jag hört ska detta vara mkt bättre som huvudfoder och att man tom. kunnat se vissa förändringar i fiskarnas beteende efter ett tag.

Kommentar

• Mats Bryzell

• February 2007
          • 18958

Ursprungligen postat av Eric_H
          Jo det är klart. Jag skriver lite klumoigt ibland, fiskarna jag tog över har gått på tropicals spirulina granulat fram tills idag. Men jag är lite intresserad av att gå över mer och mer till att köra spenat, gröna ärtor. Vad jag hört ska detta vara mkt bättre som huvudfoder och att man tom. kunnat se vissa förändringar i fiskarnas beteende efter ett tag.
          Det låter bra! Jag körde en slags räkmix, med ytterst liten del oskalade räkor och en massa grönsaker i - bland annat ärtor och spenat, hade också en massa olika burkar med vegetabiliskt foder just för troffar, skall kolla någonstans i den låååååååånga 960-tanganyikatråden jag hade igång förr om jag kan hitta lite recept och olika namn på foder till troffar!
          Här är en film (som är lite suddig - det var innan jag skaffade den riktiga HD-filmkameran) där man kan se hur moliro-ynglen går helt utan att bli attackerade av de stora - till slut blev det en massa generationer som samsades. En bit in i filmen ser vi även de karaktäristiska vit-prickiga Dubbe-ynglen!

Kommentar

• Eric_H
            • June 2009
            • 87

Vad ra, då är jag inte helt ute och seglar iaf!
            Riktigt riktigt snyggt kar! Och vad läckert med de olika storlekarns ihop som sagt!
            Har du stängt av endel pumpar medans du filmade eller? Såg väldigt lugnt och fridfullt ut
            Ja om du har tid och lust så får du jättegärna leta fram det, alltid kul att veta vad som funkat bra hos andra!

Just nu är det fullt upp med att passa upp på de stackars ynglen jag fick med från mina nya puckelhövdade-hästnosar!

Kommentar

• Mats Bryzell

• February 2007
              • 18958

Ursprungligen postat av Eric_H
              Vad ra, då är jag inte helt ute och seglar iaf!
              Riktigt riktigt snyggt kar! Och vad läckert med de olika storlekarns ihop som sagt!
              Har du stängt av endel pumpar medans du filmade eller? Såg väldigt lugnt och fridfullt ut
              Ja om du har tid och lust så får du jättegärna leta fram det, alltid kul att veta vad som funkat bra hos andra!

Just nu är det fullt upp med att passa upp på de stackars ynglen jag fick med från mina nya puckelhövdade-hästnosar!
              Ja, det var många som frågade om flödet i karet, för några år sedan. Du kan se på några ställen på filmen, att jag riktat utblåset rakt bak mot bakgrunden, snett ner genom vattnet, på detta sätt fick jag en stark ström som drog ner och utmed bakgrunden - och alltså inte påverkade vattenytan så värst mycket på sidorna av karet. Det blev alltså god syresättning, av flödet vid ytan i mitten - och en stark, fin ström över bakgrunden och ner i karet. Troffarna gick gärna och betade alger på mittdelen av bakgrunden i strömmen - men höll sig lika gärna i de lugnare delarna. Så, på filmen ser det nästan ut som att vattnet står still, men sanningen är att det var kraftig ström i själva karet.
              Jag har letat i den gamla tråden (http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834) om vad de olika flingorna heter, men inte hittat detta, tyvärr. Det finns ju en uppsjö olika flingpreparat som är lämpat för troffar och andra herbivorer - kolla med din lokale handlare!
              Räkmixen jag gjorde följde inte något direkt recept - jag tog bara en näve oskalade räkor - kroppsdelen, knôdde ner ärtor, spenat och lite andra grönsaker t.ex. Broccoli och körde detta i mixen, till en smet som jag sedan lade i fryspåsar, plattade till och in i frysen. Sedan bröt jag bara av lagom bitar och portionerade ut. Jag treatade även troffarna då och då med lite moina, cyclops och levande vattenloppor.

Kommentar

• Auratusen
                • March 2010
                • 874

skulle villja ha troffar. men mitt kar är för litet. bara på 240 L

Kommentar

• M-L
                  • September 2009
                  • 183

Vad är minimum på kar till troffar? Lizz.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Ursprungligen postat av Lizz
                    Vad är minimum på kar till troffar? Lizz.
                    Det viktiga är framförallt akvariets längd (som kan ses i artbeskrivningarna) och inte volymen
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• mika71
                      • August 2008
                      • 43

Ursprungligen postat av MaxB
                      Det låter bra! Jag körde en slags räkmix, med ytterst liten del oskalade räkor och en massa grönsaker i - bland annat ärtor och spenat, hade också en massa olika burkar med vegetabiliskt foder just för troffar, skall kolla någonstans i den låååååååånga 960-tanganyikatråden jag hade igång förr om jag kan hitta lite recept och olika namn på foder till troffar!
                      Här är en film (som är lite suddig - det var innan jag skaffade den riktiga HD-filmkameran) där man kan se hur moliro-ynglen går helt utan att bli attackerade av de stora - till slut blev det en massa generationer som samsades. En bit in i filmen ser vi även de karaktäristiska vit-prickiga Dubbe-ynglen!
                      Det 960L gillade jag skarpt

Kommentar

• mika71
                        • August 2008
                        • 43

Ursprungligen postat av Auratusen
                        skulle villja ha troffar. men mitt kar är för litet. bara på 240 L
                        Det finns ju dom som kör troffar i 200L Man får göra vatten byten lite oftare (2-3 ggr i veckan) så det går

Kommentar

• kilova
                          • March 2002
                          • 87

Ursprungligen postat av mika71
                          Det finns ju dom som kör troffar i 200L Man får göra vatten byten lite oftare (2-3 ggr i veckan) så det går
                          Man behöver inte alls byta vatten 2-3 ggr i veckan bara för man har troffar i ett 200L kar ..jag har själv det 28 st friska fina Tropheus (fullvuxna) i ett 220L och byter ca 35-40 % var 14onde dag, ibland inte ens så ofta . och det funkar aldeles utmärkt och har gjort det i flera år. gör rätt istället mata med förnuft (rätt foder) ha mycket sand ( typ finare) och en hel del filter i karet.
                          Mvh Kim
                          Tropheus moori golden kazumba F1 ,,Tropheus moori kejsare ,,Tropheus moori bärnsten F1,, Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF ,,Tropheus dubosi F1 ,,Tropheus Black kiriza VF ,,Tropheus red chimba F1 ,,Tropheus black pemba F1

Kommentar

• mika71
                            • August 2008
                            • 43

Ursprungligen postat av kilova
                            Man behöver inte alls byta vatten 2-3 ggr i veckan bara för man har troffar i ett 200L kar ..jag har själv det 28 st friska fina Tropheus (fullvuxna) i ett 220L och byter ca 35-40 % var 14onde dag, ibland inte ens så ofta . och det funkar aldeles utmärkt och har gjort det i flera år. gör rätt istället mata med förnuft (rätt foder) ha mycket sand ( typ finare) och en hel del filter i karet.
                            Kan mycket väl funka som du säger...men vad har du för mått på karet och vilken filter kapacitet har du?...själv har jag bl.a 27 vuxna i en 375a med pumpkapacitetpå 3000/liter i timmen och tycker att minst ett vatten byte är ett måste....ser för jäv..gt ut annars

Kommentar

• kilova
                              • March 2002
                              • 87

Ursprungligen postat av mika71
                              Kan mycket väl funka som du säger...men vad har du för mått på karet och vilken filter kapacitet har du?...själv har jag bl.a 27 vuxna i en 375a med pumpkapacitetpå 3000/liter i timmen och tycker att minst ett vatten byte är ett måste....ser för jäv..gt ut annars
                              1200 långt kar .pumpar 2000L/H hela kortsidan med ppi 10 matta.. mkt växter och mkt sand i karet. detta har jag.
                              varför ser det för jäv..gt ut kan det vara maten som färgar vattnet kanske ..mitt vatten är kristallklart även efter 2 veckor.. jag matar med fiber havregryn iofs och det färgar inte vattnet.
                              Mvh Kim
                              Tropheus moori golden kazumba F1 ,,Tropheus moori kejsare ,,Tropheus moori bärnsten F1,, Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF ,,Tropheus dubosi F1 ,,Tropheus Black kiriza VF ,,Tropheus red chimba F1 ,,Tropheus black pemba F1

Kommentar

• mika71
                                • August 2008
                                • 43

Ursprungligen postat av kilova
                                1200 långt kar .pumpar 2000L/H hela kortsidan med ppi 10 matta.. mkt växter och mkt sand i karet. detta har jag.
                                varför ser det för jäv..gt ut kan det vara maten som färgar vattnet kanske ..mitt vatten är kristallklart även efter 2 veckor.. jag matar med fiber havregryn iofs och det färgar inte vattnet.
                                Jag matar med NLS och räkmix Vad är fiber havregryn? matar du enbart med det? Är själv ganska ny på det här med troffar så man vill ju lära sig

Kommentar

Arbetssätt...