600liter Heckelii

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

• February 2007
    • 18958

Ursprungligen postat av GöranE
    Kunde ju inte låta bli att hälla i lite sand oxå! Och lägga i pinnen jag köpte.
    Dre! Sanden fixar det av sig själv! Försvann en halv säck bland stenarna
    Det här blir ju sketabra!
    Göran, du känner säkert till uttrycket "Kill your darlings", eller hur?
    Jag vet inte hur du tänkt dölja filterdelen - men den rot du har köpt (och som du säkert har finfina inredningsplaner med) skulle du kunna "slösa bort" genom att resa upp och placera uppe på kolstenarna, det ser ut som att den del som lutar sig mot filterdelens glasskiva skulle bli perfekt om du låter denna bli "toppen" och nästan tränga genom vattenytan - och sedan addera fler mindre kolstenar runt basen på roten. Då (känns det och ser ut som) skulle nog i stort sett hela filterdelen bli dold av roten.
    Bara en liten fundering och ingenting du behöver ta fasta på!

Kommentar

• GöranE
      • November 2008
      • 735

Tacksam för all input jag kan få.. Skall prova det. Frågan är bara vad jsg skall ha i resten av karet? Någon som har en megarot som ligger och skräpar hemma?

Jag hade tänkt måla glasskivan svart som bakglasrutan men som tur var så läste jag på färgburken att den var giftig för vattenlevande organismer.
      Tror jag skall sätta dit en svart plastskiva eller liknande istället. Framför denna skall jag peta ner lite höga växter mellan stenarna, helt nödvändigt om man har jordätare. Dom blir uppgrävda annars.
      Hmmm. Skissar på ett smart sätt att fästa grejor(rötter mm) på bakre rutan. Återkommer..

Ursprungligen postat av MaxB
      Det här blir ju sketabra!
      Göran, du känner säkert till uttrycket "Kill your darlings", eller hur?
      Jag vet inte hur du tänkt dölja filterdelen - men den rot du har köpt (och som du säkert har finfina inredningsplaner med) skulle du kunna "slösa bort" genom att resa upp och placera uppe på kolstenarna, det ser ut som att den del som lutar sig mot filterdelens glasskiva skulle bli perfekt om du låter denna bli "toppen" och nästan tränga genom vattenytan - och sedan addera fler mindre kolstenar runt basen på roten. Då (känns det och ser ut som) skulle nog i stort sett hela filterdelen bli dold av roten.
      Bara en liten fundering och ingenting du behöver ta fasta på!
      Senast redigerad av GöranE; 15 April 2010, 11:23.
      Jordätare................ inget kommer i närheten!!

Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Kommentar

• GöranE
        • November 2008
        • 735

Tack för det! Skall göra mitt bästa..

Ursprungligen postat av Danne_85
        Detta kommer bli a grymt.... ser lovande ut redan med den roten

Kommentar

• Mats Bryzell

• February 2007
          • 18958

Tacksam för all input jag kan få.. Skall prova det. Frågan är bara vad jsg skall ha i resten av karet? Någon som har en megarot som ligger och skräpar hemma?

Jag hade tänkt måla glasskivan svart som bakglasrutan men som tur var så läste jag på färgburken att den var giftig för vattenlevande organismer.
          Tror jag skall sätta dit en svart plastskiva eller liknande istället. Framför denna skall jag peta ner lite höga växter mellan stenarna, helt nödvändigt om man har jordätare. Dom blir uppgrävda annars.
          Hmmm. Skissar på ett smart sätt att fästa grejor(rötter mm) på bakre rutan. Återkommer..
          Ja, en svart plexiskiva kan nog göra underverk där framför filterkammaren. Vad du skall ha i resten av karet, om du nu sätter den där roten framför filterfacket - och på så sätt "killar en darling" - är nog inga problem, det är just det där sköna letandet av grejer till karet som är roligt...tycker jag...
          Att fästa rötter så att säga dikt an mot bakglaset går att göra på flera sätt - det finns sugproppar med skruv, man skruvar in en skruv i roten och suger fast den på glaset - eller så binder man rötterna med metalltråd, typ aluminium, genom ett borrat hål i roten, bockar tråden och hänger över bakre glasets kant. Man kan också binda röter på samma sätt och hänga i skenor som man kan lägga kors och tvärs under täckglasen... ja, det är bara att spåna på så kommer det en massa lösningar!
          Jag har faktiskt ett par redigt rejäla rotjävlar som står här - enda kruxet är att jag planerar att ha dom i mitt kommande projekt (i nya huset) - men det kan bli ett par över och har du behov av dom då (vet inte när detta blir riktigt) så kan vi kolla på om de kan passa i ditt kar.

Kommentar

• GöranE
            • November 2008
            • 735

Tack för erbjudandet om rötterna Mats!
            Håller med dig om att ha en idé hur man vill att det skall se ut och sedan klura ut lösningar är jättekul.
            Har faktiskt en idé hur jag skall lösa rotupphängningen. Ni skall få se slutresultatet när jag är klar med den . En cliffhanger

Ja, en svart plexiskiva kan nog göra underverk där framför filterkammaren. Vad du skall ha i resten av karet, om du nu sätter den där roten framför filterfacket - och på så sätt "killar en darling" - är nog inga problem, det är just det där sköna letandet av grejer till karet som är roligt...tycker jag...
            Att fästa rötter så att säga dikt an mot bakglaset går att göra på flera sätt - det finns sugproppar med skruv, man skruvar in en skruv i roten och suger fast den på glaset - eller så binder man rötterna med metalltråd, typ aluminium, genom ett borrat hål i roten, bockar tråden och hänger över bakre glasets kant. Man kan också binda röter på samma sätt och hänga i skenor som man kan lägga kors och tvärs under täckglasen... ja, det är bara att spåna på så kommer det en massa lösningar!
            Jag har faktiskt ett par redigt rejäla rotjävlar som står här - enda kruxet är att jag planerar att ha dom i mitt kommande projekt (i nya huset) - men det kan bli ett par över och har du behov av dom då (vet inte när detta blir riktigt) så kan vi kolla på om de kan passa i ditt kar.

Kommentar

• Mats Bryzell

• February 2007
              • 18958

Tack för erbjudandet om rötterna Mats!
              Håller med dig om att ha en idé hur man vill att det skall se ut och sedan klura ut lösningar är jättekul.
              Har faktiskt en idé hur jag skall lösa rotupphängningen. Ni skall få se slutresultatet när jag är klar med den . En cliffhanger
              Åh, en cliffhanger uppskattas alltid - spännande! Skall du hänga något i mittstaget månne?

Kommentar

• Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

silikona fast den i rutan..........

.
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Mats Bryzell

• February 2007
                  • 18958

Ursprungligen postat av Kensa
                  silikona fast den i rutan..........

.
                  Fasen, Kensa! Där satte du den! Nu fick jag en helt lysande idé om hur jag skall fästa alla tavlor på väggarna i nya kåken! Jag menar, dessa skall ju inte flyttas när de väl hänger på sin plats!

Kommentar

• Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

Fasen, Kensa! Där satte du den! Nu fick jag en helt lysande idé om hur jag skall fästa alla tavlor på väggarna i nya kåken! Jag menar, dessa skall ju inte flyttas när de väl hänger på sin plats!

inte tavlor inte, det går faktiskt att riva ner dom även med silikon.

nä, dom skall bultas fast med genomgående M12 bult och mutter.
                    muttern skall sedan svetsas fast i bulten på baksidan.

skämt åsido.

det är inte helt dumt att ta en glasskiva som är lika stor som baksidan
                    på karet, silikona dit rötter och annat (stenar / sand), och sedan
                    försiktigt ner med hela klabbet i karet, 2-3 små silikonduttar mellan
                    baksidan och nya "bakgrunden".....vips....klart......

.

.
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Mats Bryzell

• February 2007
                      • 18958

Ursprungligen postat av Kensa
                      inte tavlor inte, det går faktiskt att riva ner dom även med silikon.

nä, dom skall bultas fast med genomgående M12 bult och mutter.
                      muttern skall sedan svetsas fast i bulten på baksidan.

skämt åsido.

det är inte helt dumt att ta en glasskiva som är lika stor som baksidan
                      på karet, silikona dit rötter och annat (stenar / sand), och sedan
                      försiktigt ner med hela klabbet i karet, 2-3 små silikonduttar mellan
                      baksidan och nya "bakgrunden".....vips....klart......

.

.

Visst, jag är med dig! Men, jag tycker det låter otroligt bökigt att jobba på det sättet - det är klart, skall man göra en bakgrund i 3D så är detta säkert en god idé, att fästa saker man vill ha på bakgrundskivan/glaset och sedan slajda ner denna och fästa - men rent inredningsmässigt, med tanke på hur man vill ändra och flytta om innan man är hyfsat klar - vilket är väldigt sällsynt att man någonsin blir - så låter det lite väl handfast.
                      Vi får la se vad Göran hittar på för trix - han har ju hängt ut oss på en "cliffhanger" nu...

Kommentar

• Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

Fäljer med spänning då karet kommer bli massiv på många sätt och vis, men jag kan tyvärr inte hålla med max om att flytta den stora fina roten till filterhörnan då den är så vacker att jag hade haft den mitt i skiten, sen istället arbetat in mindre/fler rötter runt filterhörna etc, borde ju gå att få tag på någon rot i L-form eller liknande som man faktiskt kan silikona fast eller på annat sätt fästa på glasskivan du har vi filterhörnan, dels döljer den filtret och du får även en rot som ser ut att komma uppifrån och på så vis efterlikna en trädrot vid flodbanken
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

Kommentar

• Mats Bryzell

• February 2007
                          • 18958

Ursprungligen postat av Marnat
                          Fäljer med spänning då karet kommer bli massiv på många sätt och vis, men jag kan tyvärr inte hålla med max om att flytta den stora fina roten till filterhörnan då den är så vacker att jag hade haft den mitt i skiten, sen istället arbetat in mindre/fler rötter runt filterhörna etc, borde ju gå att få tag på någon rot i L-form eller liknande som man faktiskt kan silikona fast eller på annat sätt fästa på glasskivan du har vi filterhörnan, dels döljer den filtret och du får även en rot som ser ut att komma uppifrån och på så vis efterlikna en trädrot vid flodbanken
                          Japp, kan hålla med dig om detta - men att faktiskt inte använda en snygg rot som centerpiece är just; Kill Your Darlings. Men, som sagt, roten är jättefin och kan säkert komma till heders var Göran än väljer att placera den.

Kommentar

• GöranE
                            • November 2008
                            • 735

Kunde inte hålla mig igår utan jag fyllde vatten i baljan och döm om min förvåning när roten flöt som en kork trodde i min enfald att den skulle sjunka direkt då den vägde massor.
                            Karet håller tätt i alla fall och grottan för Heckeliina verkar fungera där den ligger. Funderar dock på att köpa en säck till med sand för att säkra stenarna lite mer.

Kommentar

• c90368

• September 2006
                              • 5973

Har följt tråden med intresse, alltid roligt att läsa när MaxB funderar på layout. Man får ibland fundera en gång till för att förstå vad han menar, men det brukar sluta med att han har en bra tanke

Men min tanke med ditt kar är att det verkar vara en väldig frånvaro av grönsaker. Jordätare är känsliga fiskar och att köra dem i ett kar med ett innerfilter utan växter verkar minst sagt vågat.

Du har fin sand som inte är så lämpligt att plantera växter i, särskilt som du ska hiva i Jordätare.

Men ett gäng lerkrukor som du bottnar med växtgödningsgrus och sedan lite engelsksjösten kan nog fungera bra. Några svärsdplantor i runda krukor och kan du hitta några avlånga att plantera vallisneria i så blir det nog perfekt.

Med tanke på att du ska ha stora fiskar så tror jag att det räcker med TMG för att få dem att växa bra.

TMG = Tropica Master Grow
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

Kommentar

Arbetssätt...