Uppsalavatten -sänka ph

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    • October 2002
    • 654

    #31
    Yes!
    Efter osmosvatten tillsatts (60L av 400) och lite skvättar av amtra ekextrakt så fick jag ner Ph:et från 7 till 6.5. Jag har max kommit ner till 6.8, och med många överdoseringar av "Waterlife 6.5 buffer". Spännade och se vad som händer i morgon, har det "buffrat upp" igen?

    Anders L
    Anders Akvariesida

    Anders Lindersson
    Anders Akvariesida

    Kommentar

    • Lukas
      • April 2002
      • 1211

      #32
      Hej!
      Det här med fosforsyra är knappast värt att testa (buffrar knappt), men jag använder nu Seacems diskus buffert. Jag sänker pH:t från 7.5-7.8 ner till 6.5. Och det håller i över en vecka.
      Men ekekstarakt verkar inte så tokigt det heller.
      /Lukas

      Kommentar

      • anli
        • October 2002
        • 654

        #33
        Uppsalavattnet är extremt motspänstigt!
        Min erfarenhet är nu att det räcker inte bara med preparat, utan man måste nog blanda ut med osmosvatten om det skall funka i längden.
        Men det är kanske nån annan som har lyckats med endast ekextrakt?

        Anders L
        Anders Akvariesida

        Anders Lindersson
        Anders Akvariesida

        Kommentar

        • aczp
          • January 2003
          • 93

          #34
          Enda gången jag lyckats få ner mina värden ordentligt (bor också i Uppsala) var när jag använde Tetras pH/kH-minus. Efter att ha tillsatt 125 ml på 100L vatten över 11 dagar hade jag fått ner pH från 7,5 till 6,7.
          Använder just nu Waterlife 6,5-pH-Buffer (15ml/100L vatten varannan vecka), men har ändå 7,5-8 i pH, och kH ca 12-13. Kanske man får börja med Tetras preparat igen, men det kostar tyvärr en del.

          /AC

          PS: Mycket intressant diskussion detta särskilt för oss Uppsalabor som vill kunna ha ett bra sydamerikaakvarium med vetiiga värden.

          Kommentar

          • anli
            • October 2002
            • 654

            #35
            Dag 2: i morse hade ph stigit till 6,7-6,8 men jag pytsade i en dos Amtra och värdet sjönk till 6,6. Nu när jag kom hem så ligger det kvar på 6,6.
            Jag tycker detta verkar lovande, min plan blir att kånka hem 20 L osmsosvatten per vecka och blanda med 60-70 l kranvatten. Detta kommer att ge ca 25-30% osmosdel av akvarievattnet.
            Är det någon som vet om det är en rimlig nivå?

            Anders L
            Anders Akvariesida

            Anders Lindersson
            Anders Akvariesida

            Kommentar

            • anli
              • October 2002
              • 654

              #36
              Dag 7:
              Mätte ph, fortfarande 6,5. Utförde ett delvattenbyte, 80 l varav 20 l destvatten. Tillsatte en kork ekextrakt och Tropica järngödning.
              Kontrollerade ph efter en stund, fortfarande 6,5.
              Äntligen tror jag att jag har ett vinnande koncept för att besegra Uppsalavattnet. En dos Amtra i veckan blir inte speciellt dyrt, helst om man köper en större flaska. 20L destvatten i veckan är väl precis vad man orkar släpa hem...

              Anders L
              Anders Akvariesida

              Anders Lindersson
              Anders Akvariesida

              Kommentar

              • Döner
                • February 2003
                • 22

                #37
                Snart (nåja) slipper vi denna pina - enligt Uppsala Ny Tidning kommer ett nytt vattenverk stå klart inom tre år - då kommer vattnet att bli mjukare enligt tidningen.

                Kul va !?

                Det blir amazonasbiotop för hela slanten - utan slabbet.

                ·´¯`·MVH/AC·´¯`·.¸¸.*
                ·´¯`·MVH/AC·´¯`·.¸¸.*

                Kommentar

                • palton
                  • December 2002
                  • 58

                  #38
                  Varför inte köpa ett osmos filter?

                  Om du ska blanda vatten så kommer du vilja ha storleksordning 90% osmos vatten och resten kranvatten skulle jag gissa. Det är i det häradet du hamnar. Jag kan inte ha mer än 10% kranvatten.

                  Ett osmos filter underlättar livet. Jag bor på landet utanför Uppsala och höll länge på med dunkar. Tröttnade på detta och köpte ett filter.
                  Tråkigt att betala just då, men ack så skönt sedan. Jag lovar det är värt det!

                  Kommentar

                  • JE
                    • January 2002
                    • 719

                    #39
                    Om man tar bort karbonaterna ur vattnet först och sedan använder någon form av buffertvätska så kanske det blir lättare.
                    Om man tillsätter 3,5% saltsyra och luftar vattnet kraftigt kommer syran att kemiskt reagera med karbonaterna och bilda koldioxid som luftas bort. Det finns tre olika buffertsystem i naturen, 1 karbonatsystemet vilket ger ett högre pH, 2 koldioxidsystemet vilket ger ett pH i mellanläget, 3 humussystemet vilket ger ett lågt pH värde.
                    Jag använder till mitt vatten som har ett kH 3 och pH 8 ca 6-7 ml 3,5% saltsyra till 10 L kranvatten och luftar det kraftigt, efter 1-2 dygn så är både kH och CO2 lika med 0 och pH 6,0-6,5...är det lägra har man använt för mycket syra. Det kanske är ett allternativ att prova, om man har högre kH får man använda mera syra man får prova sig fram tills man hittar rätt mängd.
                    Som buffert använder jag torv och pH brukar ligga hyfsat stabilt kring 6,0-6,5 men det beror lite på vilken torv man använder.
                    I princip så är det samma sak som att använda osmosvatten, man är ute efter att sänka kH för att lättare sänka pH. Fast i osmosvatten finns inga salter kvar om det är ett bra osmosfilter, är man ute efter att sänka ledningsförmågan för att odla vissa fiskar så får man nog använda osmosvatten fast det är ju en annan historia.
                    Det är ju ganska lätt att prova själv utan några större utgifter.

                    Mvh Janne
                    http://www.goc.se

                    Kommentar

                    • anli
                      • October 2002
                      • 654

                      #40
                      Jodå, jag skall inhandla ett mindre osmosfilter. Min akvariehandlare har pratat om att ta hem en liten billigare modell. Typ 60 L dygnet eller nåt, som skulle räcka utmärkt åt mig.

                      Anders L
                      Anders Akvariesida

                      Anders Lindersson
                      Anders Akvariesida

                      Kommentar

                      • palton
                        • December 2002
                        • 58

                        #41
                        Kan din akvariehandlare tänkas vara Akvariehobby ?

                        De lägger på rätt bra, mot att skicka efter ett filter.

                        Jag köpte mitt begagnat, men innan jag hittade det så fick jag ett pris på 1432:- (Prodac 136L/Dygn) från Flodströms Akvarietillbehör.

                        Jag såg att Akvariehobby skulle ha massor för ett 90L/Dygn (Aqua Medic), har för mig att det var i storleksordningen 2700:- eller om det var lite till. Dyrt var det iallafall.

                        Kan tänka mig att det (aqua medic) kostar i storleksordningen ett par tusenlappar på nätet.

                        Köp det via nätet och lägg pengarna du sparade in på ngt annat kul istället. Någon fin mal eller så..

                        Det är roligare än att ge dem till affären.

                        MVH/Björn Widenberg

                        Kommentar

                        • anli
                          • October 2002
                          • 654

                          #42
                          Jovisst, man måste kolla upp priserna på nätet. Det gör jag ofta, men om inte skiljer för mycket så brukar jag gynna den lokala handlaren. Man är ju faktiskt rätt glad att ha en så hyfsad äffär i närheten.
                          I detta fall är det möjligt att prisskillnaden kanske blir för stor... men det var faktiskt tal om ca 1300-1400 kr om jag inte minns fel.

                          Anders L
                          Anders Akvariesida

                          Anders Lindersson
                          Anders Akvariesida

                          Kommentar

                          • Bilbo
                            • February 2002
                            • 2119

                            #43
                            Jag köpte ett Aquamedic 150 l/dygn för 1400.- inkl. frakt från tyskland (aquaristic.net).
                            Då var vi tre som delade på frakten.
                            Vad har ni för värden i uppsala?
                            Dit jag skall flytta om två månader är pH ca 8 och KH ca 10.
                            Är intresserad av hur jag skall blanda osmosvattnet så man får hyggliga värden, jag har idag ph 6.5 och obefintlig hårdhet direkt ur kranen.

                            // Magnus
                            // Magnus
                            Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                            Kommentar

                            • anli
                              • October 2002
                              • 654

                              #44
                              Ja i Uppsala centrum är hårdheten ca 16 °dH och ph är väl ca 7,7-8.
                              Jag försöker mixa 50% osmos just nu (orkar inte bära hem mer), och då behövs inte så mycket ekextrakt för att krypa ned till stabila 6,5.

                              Anders L
                              Anders Akvariesida

                              Anders Lindersson
                              Anders Akvariesida

                              Kommentar

                              • Bilbo
                                • February 2002
                                • 2119

                                #45
                                Det skulle alltså teoretiskt sett räcka med att jag kör fram ca 50 liter osmosvatten / vecka blandade med 50 liter kranvatten och tillsatte Amtra oak till jag får ner pH till den nivå jag vill ha. Det låter inte allt för jobbigt faktiskt! Tack för att du hjälpt till att avdramatisera det hela, jag har hört så mycket prat om konduktivitetsmätare mm. mm. mm. för att kunna använda osmosvatten.

                                // Magnus
                                // Magnus
                                Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                                Kommentar

                                Arbetssätt...