Temeraire skrev:Fiskar, räkor, snäckor osv i akvarium, djurplågeri?
mammas nya kille skrev:fångenskap blir inte per automatik plågeri.
Kjell Fohrman skrev:Jag tycker att ordet "fångenskap" är lite fel i detta sammang eftersom det har en väldigt negativ klang.
Lars-Olof Arvids skrev:Fångenskap och mänskligt beskydd är trots allt inte samma sak. Mänskligt beskydd tycker jag nästan låter som något djuren själva skulle ha valt. Ska vi kalla det så, borde vi alltså se till att de har det så bra att de skulle göra det om de hade möjlighet. En slöjstjärt i en guldfiskkupa eller en ensam praktbotia i ett 50-liters akvarium känner sig säkert mer som "i fångenskap" än "under beskydd".
Olle
Många gånger har väl fiskarna vi håller i akvarium fiender i naturen eller brist på föda, konkurrens om föda under perioder. Så visst lever de under vårt beskydd.Lars-Olof Arvids skrev:Det är väl ändå en viss skillnad mellan en katt som kan komma och gå som den vill, och en fisk som omöjligt kan lämna sitt akvarium?
Jag är lite tveksam till detta med språkets signaler. Numera finns t ex inga "kalhyggen" utan bara "föryngringsytor" i skogsbruket. Blir naturvården bättre av att vi kallar dem så?
Fångenskap och mänskligt beskydd är trots allt inte samma sak. Mänskligt beskydd tycker jag nästan låter som något djuren själva skulle ha valt. Ska vi kalla det så, borde vi alltså se till att de har det så bra att de skulle göra det om de hade möjlighet. En slöjstjärt i en guldfiskkupa eller en ensam praktbotia i ett 50-liters akvarium känner sig säkert mer som "i fångenskap" än "under beskydd".
Olle
Lars-Olof Arvids skrev:Visst är det så. Fiskar som lever under perfekta akvarieförhållanden har det säkert ofta bättre än i naturen. Det jag vänder mig emot är att ersätta ett negativt ord med ett positivt och tro att vi löser problem på så sätt. Det som räknas är hur vi gör, inte vilka ord vi använder. Fast låter vi det positiva ordet förpliktiga är det säkert bra. :)
Olle