Kan ju bara nämna att när jag bytte min lysrörsramp med 4 T5 lysrör a 80W till en ledramp på kanske 120W (ändå mer ljus) så fick jag köpa en doppvärmare för att inte vattnet skulle bli för kallt. Men det blir heller inte alarmerande varmt på sommaren.
Nu går inte doppvärmaren dygnet runt, den slår igång 1-2 timmar efter jag stängt av ljuset och går sedan igång då och då under natten.
Det flesta doppvärmare har ju termostat, som du har, så att det blir för varmt på sommaren är ett fel sätt att se det.
Som jag ser det är snarare vilket temperatur man kan får om värmaren hänger sig. Jag har en 100 W doppvärmare till ett 440 L kar, täckt, minst 22 gr i rummet och 108 W rör + 80 W Led (9h per dygn). Den går på lite grann på nätterna om inomhustemperaturen är under 23 gr. Doppvärmaren går på vid 25 gr och på kvällen ligger då vattnet på upp till max 27 gr men detta är pga ljuset. Om jag hade haft 20 gr i rummet eller minimitemperatur på 27 gr kunde jag ha haft 200 W men däröver skulle jag hellre tagit 2st 200 Wattare. Alltså mitt tips är max 0,5 W/L per värmare, jag vill kunna sova gott även om den hänger sig.