Clown - fiskhotell

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pettabaj
    • July 2007
    • 23

Ang. clownhotell

Hej Lasse!

Jag följer med spänning din tråd här. Har skrivit ett gäng frågor till dig, men förstår om Du inte har tid att svara. Är på mycket god väg att köpa ett sånt här kar, men min fråga är dock; en affär som kan sälja (dom vill hellre sälja ett Red Sea ) karet säger att lyset är alldeles för dåligt i karet samt att skummaren bara sitter där för syns skull och inte gör någon nytta!? Stämmer detta? Spec. där här med ljuset? Du skrev att ljuset var relativt starkt!? Jag påtalade detta för dom i butiken varpå svaret blev att det är en amatör som uttalar sig... vilket jag tycker låter helt befängt när man ser på dina tidigare akvarium. Hur ska jag göra... ? Litar på dig....

/Petter

Kommentar

• andreassofus
      • November 2005
      • 5643

kul att följa dina projekt lasse. de här karet e ju perfekt för mig eftersom jag måste sälja mitt saltkar pga platsbrist. visste inte ens att det fanns ett sånt här.. är dom helt nya på marknaden?
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

Kommentar

• Lasse
        • October 2002
        • 1965

Ursprungligen postat av abbimicke
        Hur många clowner kan man ha i akvariet? hur fort förökar de sig?
        Helst inga för ett sådant här litet kar är lite för litet för vuxna Clowner. Som små går dom att hålla och ett lekpar skulle väl kunna "para" ut sig och klara sig i ett sådant här akvarie men större är att rekommendera. De fisk som man bör ha är olika mindre gobies - de är rolia nog. Det är svårt att odla saltvatten eftersom de allra flesta arter har ett larvstadie.

Ursprungligen postat av andreassofus
        kul att följa dina projekt lasse. de här karet e ju perfekt för mig eftersom jag måste sälja mitt saltkar pga platsbrist. visste inte ens att det fanns ett sånt här.. är dom helt nya på marknaden?
        Tack skall du ha. Ja - det är relativt nytt. Funnits ca två - tre månader på marknaden.

Ursprungligen postat av pettabaj
        Hej Lasse!

Jag följer med spänning din tråd här. Har skrivit ett gäng frågor till dig, men förstår om Du inte har tid att svara. Är på mycket god väg att köpa ett sånt här kar, men min fråga är dock; en affär som kan sälja (dom vill hellre sälja ett Red Sea ) karet säger att lyset är alldeles för dåligt i karet samt att skummaren bara sitter där för syns skull och inte gör någon nytta!? Stämmer detta? Spec. där här med ljuset? Du skrev att ljuset var relativt starkt!? Jag påtalade detta för dom i butiken varpå svaret blev att det är en amatör som uttalar sig... vilket jag tycker låter helt befängt när man ser på dina tidigare akvarium. Hur ska jag göra... ? Litar på dig....

/Petter
        Ledsen Petter - jag har tänkt besvara dina frågor men varit kort om tid. Ställ om dem i denna tråd så svarar jag så att alla kan dra nytta av svaren (förhoppningsvis). Det får väl vara upp till affären om de tycker jag är en amatör eller inte men om ljuset räcker eller inte beror helt på vilken typ av koraller man vill ha. Det är sant att det troligtvis är för svagt för småpolypiga stenkoraller (SPS = small polyp stonecorall) men det räcker gott för mjukkoraller och olika skivanemoner och (om de placeras högt i karet) kan fungera för storpolypiga stenkoraller (LPS = Large polyp stonecoral). Man brukar ge som en riktlinje 1 watt per liter för SPS (och LPS) men det beror mycket på hur karet är utformat och vilken ljuskälla man använder. Jag har haft euphyllia (som är en LPS) i ca 0,5 watt per liter. De växte inte raketartat men de fungerade. Då hade jag placerat dem mycket högt.

Det är sant att att skummaren inte är en höjdare (den är i funktion ungefär som de skummare som var högsta mode på 70 talet) och jag funderar på att strunta i den men det viktiga är att det finns möjlighet för biologisk filtrering i karet vilket jag kommer att utnyttja och då kan man låta skummaren göra det den från början var avsedd för (lufta vattnet och denaturera proteiner). De moderna skummarna tar bort mycket mer vilket jag (som den glada amatör jag är) inte anser vara helt nyttigt. Samtliga mina kar hitilsdags har varit skummarlösa (jag har till och med byggt om mitt Red Sea till att vara skummarlöst) och de har helt tydligt inte vetat (karen alltså) att jag är en glad amatör för de har fungerat.

Red Sea är helt klart ett betydligt bättre paket men vi pratar om en prisskillnad på över 5000:- också.

Mitt råd till dig är att ta det lugnt - läs på så mycket du kan - här och på saltvattensguiden.se. Jag kommer att rapportera om mina erfarenheter av detta kar och sedan kan du själv dra slutsatsen om du skall satsa på ett Red Sea eller starta med ett Clown hotell. Jag har gjort Aquatic Natures 27 liters akvarium till saltvattenskar. Det äldsta av dem har nu gått i ca 2,5 år och fungerat jättebra. Under ca 1,5 år hade jag mindre än 0,5 watt per liter - nu har jag ca 0,7 watt per liter (varav det ena är ett blåljus). Skall försöka att lägga upp en bild på det senare.

MVH Lasse

Edit: Här är bilden - den är tagen nu på kvällen när jag bara kör blåljus i den (9 watt Osram)
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Lasse; 21 August 2007, 21:51.
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

Kommentar

• abbimicke
          • May 2007
          • 599

Tack för svaret Lasse, jag kan ingenting om saltvatten och det är helt nytt för mig Det blir verkligen kul att följa projektet. Finns det räkor/snäckor för saltvatten som man kan ha i ett litet kar och kanske odla också?
          http://kiwi.msun.se <- blogg

Kommentar

• jarecki68
            • September 2005
            • 453

Jag ställer inga frågor eller har inga synpunkter men börjar bli mer och mer intresserad för saltis kar så jag mer än gärna ska titta i din tråd som tätt och försöka lera mig lite mer Lasse
            jarecki

Kommentar

• pettabaj
              • July 2007
              • 23

Mycket intressant...

Hej Lasse!

Tack för svaret... undrar lite saker till. Hur mycket levande sten kommer Du lägga i? Är "orginalpumpen" för liten? Varför måste Du ha en pump till? Är det nåt Du rekomenderar om man köper det? Var köpte Du din burk och vad kostade den? // mvh Petter

Kommentar

• Lasse
                • October 2002
                • 1965

Hej Lasse!

Tack för svaret... undrar lite saker till. Hur mycket levande sten kommer Du lägga i? Är "orginalpumpen" för liten? Varför måste Du ha en pump till? Är det nåt Du rekomenderar om man köper det? Var köpte Du din burk och vad kostade den? // mvh Petter
                Levande sten vet jag än inte så länge hur mycket jag lägger eftersom jag skall testa en mer svagt sluttande design denna gång och inte ett brant uppåtgående berg - kan tänka att det blir en 5 till 8 kg.

Appropå pumpen så brukar konstruktionen i dessa kar vara så att pumpen ligger i sista facket och "drar" vattnet genom facken. I detta kar är orginalpumpen i första facket och "skjuter" vattnet genom facken (Detta beroende på konstruktionen av skummaren) Att placera en pump i sista facket sätter lite mer skjuts på vattnet (det drar troligtvis inte mer vatten igenom men ändå) Vi får se om det är rätt tänkt. En nackdel som jag kommer att skriva om i ett annat inlägg är att luftbubblor dras med ut i karet.

Karet kostar någonstans mellan 2,500 och 3000 tusen kronor. Alla som handlar med IMAZO kan skaffa fram karet.

MVH Lasse

Kommentar

• Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

Då var det dags för lite uppdatering.

Jag har nu provkört med vatten. Jag tog gammalt saltvatten när jag böt på mina gamla kar och lät det gå under ett par dagar. Då jag satt i en extra pump i sista facket så får jag lite mer "sug" igenom systemet. Extra pumpen är mindre än orginalet så därför behövde jag inte göra iordning något extra insug. Tvärt om så är det i orginal fyra skåror in till fack nummer tre för hållarna till doppvärmaren. Dessa fick jag sätta igen eftersom de läckte ut mikrobubblor av luft där.

[ATTACH]7106[/ATTACH]

Även efter detta så kom det små mikrobubblor från skummare igenom tredje facket och ut i fjärde och de sögs upp av pumpen. Mikrobubblor är ingen höjdare i karet så jag har sätt upp en filteranordning i det tredje facket. Som vanlig använder jag delar från gamla bottenfilter som jag ställer mot fackavdelaren

[ATTACH]7108[/ATTACH]

Eftersom förbindelsen mellan tredje och fjärde facket ligger i botten så fördelar denna platta vattnet så att vattnet rinner igenom hela filtermattan horisontalt. I facket har jag också placerat biobollar.

[ATTACH]7109[/ATTACH]

Jag har också konstruerat färdigt ytavrinningen och den modul som skall dölja (och fördela) filterets utlopp. Jag har också beslutat att sätta till en slimline (BTN) för att helt ta bort plastväggen. Tyvärr hade jag inga vita moduler när jag gjorde avrinningen så det är lite färgskillnader nu. Dessa vet jag kommer att försvinna när alger och annat växer till sig på bakgrunden.

[ATTACH]7107[/ATTACH]

Idag limmade jag de två första modulerna och nu skall de få torka innan jag sätter in "slimline"-biten.

[ATTACH]7110[/ATTACH]

MVH Lasse

Kommentar

• Annika
                    • January 2002
                    • 2518

Jag följer tråden med stort intresse. Funderar själv på att testa saltvatten men har hittills avstått pga kostnaden, men det här alternativet verkar prisvärt.

Väntar otåligt på fortsättningen

Kommentar

• Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

Nu har jag provkört avrinning och annat. lite besvär med hög nivå mellan facken och jag fick justera avrinningen. Övervägt att skaffa en starkare pump till fack 4 men provar så länge med den jag har.

[ATTACH]7260[/ATTACH]

Och dessutom en helbild

[ATTACH]7261[/ATTACH]

MVH Lasse

Kommentar

• pettabaj
                        • July 2007
                        • 23

Ser kanonbra ut Lasse... när kommer vattnet och det levande i???

Kommentar

• daniel_i_malmö
                          • April 2002
                          • 1103

Kul att du ska med på MAFs tysklandresa Lasse! Räkna med att jag och de andra nybörjar-saltnissarna i MAF kommer att bombardera dig med frågor...

Det var förra årets tysklandsresa som fick mig att starta med saltvatten; akvarierna och tillbehören var så billiga där nere att jag inte hade råd att låta bli attt köpa en komplett saltvattenskub... Jag köpte en komplett Aqua Medic Chromis kub (140 liter) för 400 euro, inklusive MH-belysning, skummare, cirkulationspumpar och snygg möbel. Det billigaste jag sett samma paket för här hemma var 8000:-. Dessutom köpte jag ett Dennerle osmosfilter (130-liter) för fyndpriset 75 euro. Också det halva priset mot här hemma...

Också var det ju förståss inspirerande att se de stora akvarieanläggningarna där nere. I år köper jag nog nåt levande till akvariet...

Mer om årets resa:

Ditt nya kar ser snyggt ut! Kul att se dina kreativa modifikationer. Gillar bakgrunden... kanske blir det ett sånt till sambon... hon gnäller så över att hon inte får välja fiskar till saltvattenskuben vi har idag.
                          Senast redigerad av daniel_i_malmö; 30 August 2007, 09:11.
                          Malmö Akvarieförening
                          no hope, no harm, just another false alarm

Kommentar

• pettabaj
                            • July 2007
                            • 23

Väntar med spänning...

Lasse.... ÖKA!!! - vill så gärna se hur det kommer att se ut och hur det kommer att fungera! När har Du tänkt att lägga i det levande?

Kommentar

• Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

Lasse.... ÖKA!!! - vill så gärna se hur det kommer att se ut och hur det kommer att fungera! När har Du tänkt att lägga i det levande?
                              Jag håller på och lära er saltvattensakvaristens viktigaste kunskap - tålamod.

Jag kommer troligtvis att lägga i salt och sten under helgen

MVH Lasse

Kommentar

• Tenkare
                                • May 2005
                                • 2519

Ursprungligen postat av Lasse
                                Jag håller på och lära er saltvattensakvaristens viktigaste kunskap - tålamod.

sant

Har under 2 år läst av och till. känner mig kanske redo till vinter.
                                Detta projekt är iaf kul att följa.
                                Neca eos omnes, deus suos agnoscet

Min zon Min Tenkare

Kommentar

Arbetssätt...