Eheims senaste ytterfilter 2075

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #31
    Haken är den att dom 1 200 liter per timme som filtret cirkulerar är nominellt, det reella värdet kanske ligger på runt 700 liter i timmen.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #32
      Hög cirkulationshastighet = hög syresättning av akvarievattnet = pigga filterbakterier och friska fiskar, klart som korvspad.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Hogan1
        • August 2008
        • 323

        #33
        Ursprungligen postat av -andy-
        2080 e ganska stor. Men 2075 som du inledde med är ju betydligt mindre och det blir jättelagom till ditt 375. Men jag e rätt obevandrad inom Malawiciklider, hur mycket vatten måste flyttas för att dom jevlarna ska trivas? Räcker det med tre ggr karet i timmen?
        Nja - tre gånger räcker nog precis till så länge man inte överbefolkar akvariet. Nu kommer jag förmodligen ha max 16 fisk i det, så då funkar det nog OK. Sen kommer jag med största säkerhet köra ett powerhead med el-rör och filtermatta på kanske 30 x 10 cm också bakom bakgrunden. Powerheaden kommer att ha en kapacitet på 1200-1800 l/h beroende på vad som får plats av vad jag har hemma.

        Jag vill nämligen att bägge filter jag använder skall kunna driva akvariet ensamt - men också alltid ha nytta av två.
        Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

        Kommentar

        • Hogan1
          • August 2008
          • 323

          #34
          Ursprungligen postat av Gaffel
          Haken är den att dom 1 200 liter per timme som filtret cirkulerar är nominellt, det reella värdet kanske ligger på runt 700 liter i timmen.
          Är det 2028 du tänker på nu - eller 2075?
          Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #35
            sjuttifemman..
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • -andy-
              • August 2008
              • 91

              #36
              När det gäller "rengöring" av filtret så behövs det normalt inte göras så ofta. Om du tappar lite flöde så får du kanske städa förfiltret och kanske städa/byta finfiltret, när du gör detta kan du lika bra skölja ur dina filterkorgar som du har biobollar och liknande i. Hela operationen tar 10-15 min.

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #37
                Lägg gärna upp en video där du med ett 2080 under armen kutar till muggen och rengör det på 10 minuter, jag behöver ett gott skratt..
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Hogan1
                  • August 2008
                  • 323

                  #38
                  Kan man inte lära ut rengöringen till tjänstefolket? Något skall dom väl göra.... :-)
                  Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #39
                    Skriv ett bindande kontrakt med andy, han kommer säkert hem till dig och gör rent filtret om du köper dig ett 2080..
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • -andy-
                      • August 2008
                      • 91

                      #40
                      Ursprungligen postat av Gaffel
                      Lägg gärna upp en video där du med ett 2080 under armen kutar till muggen och rengör det på 10 minuter, jag behöver ett gott skratt..
                      Lägg ner nu. Han skulle väl köpa ett 2075? Mitt 2227 städar jag på max 10 min men där behöver jag inte byta förfilter och finfilter så lägg på 5 för 2075 som oxå är liiite större. För övrigt känns det rätt överarbetat att ha ett 2080 under armen när det har hjul. Men du hade väl haft det under armen för hjul har vi inte behövt innan så va fan ska vi med det till nu? Det blir ju bara mer komplicerat och dom kan gå sönder osv bla bla bla och så kommer Murphy och knackar på dörren.

                      Kommentar

                      • -andy-
                        • August 2008
                        • 91

                        #41
                        Ursprungligen postat av Hogan1
                        Kan man inte lära ut rengöringen till tjänstefolket? Något skall dom väl göra.... :-)
                        Det röstar jag på! Lysande.

                        Kommentar

                        • -andy-
                          • August 2008
                          • 91

                          #42
                          Ursprungligen postat av Gaffel
                          Skriv ett bindande kontrakt med andy, han kommer säkert hem till dig och gör rent filtret om du köper dig ett 2080..
                          Njaaa kanske inte... Men om han köper ett 2075 och på nåt vis blir missnöjd med det så köper jag det av honom för exakt den summa som han själv betalt.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13192

                            #43
                            Ursprungligen postat av -andy-
                            2080 e ganska stor. Men 2075 som du inledde med är ju betydligt mindre och det blir jättelagom till ditt 375. Men jag e rätt obevandrad inom Malawiciklider, hur mycket vatten måste flyttas för att dom jevlarna ska trivas? Räcker det med tre ggr karet i timmen?
                            3st 2075 så är han nästan där
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Hogan1
                              • August 2008
                              • 323

                              #44
                              Ja, den här tråden blev man ju jävligt mycket klokare av..... Ser nu att 2080 är ca. 1 dm högre än 2075 och då är vi faktiskt inne på mindre hus vilket man än väljer. Hade tänkt att pumpen skulle få plats under akvariet då jag beställt benställning med luckor. Undrar hur stort fribord man har på ett 375?
                              Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13192

                                #45
                                Men ska du ha mycket cirkulation så behöver inte ytterfiltret stå för den utan du kompletterar med kraftigt innerfilter eller en cirk.pump!
                                2075 har ju 6,5L filtervolym och räcker väl som biologisk rening!
                                Senast redigerad av åheim; 01 December 2008, 21:54.
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...