jo jag har kollat upp detta med. men det är mest för större fåglar som lever mycket längre. för mindre fåglar skulle det visst inte vara någon fara.
gunilla nere på DM har över 30 fåglar hemma o hon sa att det var helt okej att använda till dessa fåglar. hade varit en annan sak om jag hade köpt en grå jako som lever 4-5 gånger längre
Ah, tänkte bara kolla att du visste om det och det låter som du fått bra svar! Rostfritt är skitdyrt...
Har du tänkt slå upp lysramp med "fågelrör" också? Det var något jag fick lära mig av Jan Högberg här: http://www.djurmagazinet.se/index.ph...=2:nyhetsarkiv Nu får bjuda in honom till DM om han inte redan varit där.
jo jag har med fått reda på att ljus är viktigt. nått man inte tänkte på från början. men du vet ju har bra kontakt jag har med DM här i stan så att få tag på grejjer blir liksom inte svårt alls :P
Gunilla sa att man kan ha reptil-lampa, att det skulle funka lika bra. annars har vi typ 200 15Wramper över nere på DM från den förra akvarieavdelenning.
det var ju av två sånna jag byggde ihop min ramp till asienkuben om du kommer ihåg VD.
edit: jaaa han får vi bjuda in
Det verkar råda delade meningar om reptillampan med tanke på att den är extremt mycket kraftigare (högre UV-B) men du lär ju lätt kunna skaffa arcadias för fåglar.
200 15w simulerar sahara?
personligen säger jag FUCK NO till reptillampa. Det är verkligen inte att rekommendera. Många fåglar vill inte ha den värmen, eftersom dom har en bra kroppsvärme i grunden, så det skulle jag absolut inte köra på.
haha ne men det var ju rätt många kar som vi hade förut som vu inte använder nu. så det ligger massa ramper på pallar nu på lagret
Ursprungligen postat av roosterboy
personligen säger jag FUCK NO till reptillampa. Det är verkligen inte att rekommendera. Många fåglar vill inte ha den värmen, eftersom dom har en bra kroppsvärme i grunden, så det skulle jag absolut inte köra på.
okej baserat på ditt o VDs svar kommer jag inte köra på reptillampa. men det där ordnar sig
Arcadia har en model som säljs i Europa (resten av tillverkarna skiter i oss som vanligt) och DM borde ju kunna få hem rör därifrån. Kolla på hemsidan! Jag köpte ett åt brorsans fåglar som han inte ens använt än på månader.
Synd bara att UV-lampor tappar effekt så snabbt, av förklarliga skäl.
Du kan ju googla och fråga runt bland alla dina kontakter. För precis som i akvaristiken finns exakt 1250301 åsikter inom allt...
oj! tack! det där var något intressant! ska titta på det med. hur är skillanden i ljudet tycker du?
Sparvarna är ju tysta största delen av dagen, vilket är väldigt skönt. Dock blir jag tvärtokig när de sätter igång. Katarinorna låter lite mer som kuttrande marsvin, väldigt mjukt och behagligt.
Tänkte också påpeka att det där nätet från Jula har för stora maskor för så små fåglar som sparvpapegojor (eller katarinor). De får ut huvudet. Man ska max ha 13mm maskor till så små fåglar. Mitt nät är Gunnebos fyrkantnät som jag köpt på Granngården. De fick visserligen beställa hem men det är inte dyrt och det är något som går fort att få hem. Vissa butiker har det redan inne.
Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael
katerinorna verkar bli större än sparvarna och då måste jag bygga en större bur föratt klara L80. o det har jag inte plats för. så det får nog bli sparvar ändå.
jasså? jag fick höra att det skulle fungera bra. men jag har haft den tanken jag med. får titta på gunnebo.
inka vad tycker du om att ha fåglarna i sovrummet?
Kommentar