Red Sea Max

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pettabaj
    • July 2007
    • 23

En fråga, läste jordbruksverkets nya lagar som gäller från nu... där står det att ett akvarium minst måste vara 40 liter och ha en insynsskyddad sida... insynen är ju inget problem... men hur gör man med 37 liter som måste vara 40????

Kommentar

• Lasse
      • October 2002
      • 1965

Ursprungligen postat av pettabaj
      En fråga, läste jordbruksverkets nya lagar som gäller från nu... där står det att ett akvarium minst måste vara 40 liter och ha en insynsskyddad sida... insynen är ju inget problem... men hur gör man med 37 liter som måste vara 40????
      I lagen står bör och vi får se när frågan är rättsligt prövad om det man skall läsa detta bör som skall. Det är fortfarande lagligt att ha lägre djur.

MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Ursprungligen postat av Lasse
        I lagen står bör och vi får se när frågan är rättsligt prövad om det man skall läsa detta bör som skall. Det är fortfarande lagligt att ha lägre djur.

MVH Lasse
        Nja, går det till domstol. Det utdöms väl ett vite direkt från myndigheten utan domstolsförfarande. Så funkar det ju för affärer i alla fall.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Ursprungligen postat av pettabaj
          Man låtsas att det regnar och med 3 liter regnvatten så är du hux flux uppe i 40 liter.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Lasse
            • October 2002
            • 1965

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Nja, går det till domstol. Det utdöms väl ett vite direkt från myndigheten utan domstolsförfarande. Så funkar det ju för affärer i alla fall.
            Vad jag vet så går det att överklaga vitesåläggande (möjligtvis bara till länsrätten iofs) och få föreläggandet juridiskt prövat i högre instans.

MVH Lasse

Kommentar

• addo
              • January 2007
              • 609

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Man låtsas att det regnar och med 3 liter regnvatten så är du hux flux uppe i 40 liter.
              Eller så kan man ju avrunda uppåt till närmsta tiotal om nån frågar

Kommentar

• Manne_74
                • July 2003
                • 533

kanon fint akvarie Lasse..!! följer tråden dagligen..
                MVH Magnus

600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
                Red Sea Max Salt med slimline

Kommentar

• Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

Ursprungligen postat av Manne_74
                  kanon fint akvarie Lasse..!! följer tråden dagligen..
                  Tack

Det kommer mer bilder vad det lider

MVH Lasse

Kommentar

• Manne_74
                    • July 2003
                    • 533

väntar tålmodigt.. var o kollade "live" på ett red sea't igår... i en butik.. ringde idag... tänkte "hämta" ett idag.. hade bara silver.. skulle ha svart.. får avakta tills dom kommer in igen.
                    MVH Magnus

Kommentar

• Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

Hej

Nu har akvariet gått i ca 7 månader och det fungerar relativt bra. Jag har lite besvär med lite röd cyano uppe kring en av stenkorallerna (högt upp - nära ljuset). Jag doserar in ca 1 ppm nitrat varje dag och det är lite mer under kontroll just nu. Har införskaffat tre nya eremiter som kom under samma namn som mina gamla -ögona på skaft. Tyvärr är det inte samma art - denna är en helt annan men den verkar inte vara sämre än de andra.

Här nedan är en helhetsbild på karet efter 7 månader

[ATTACH]7879[/ATTACH]

En liten men ytterst fin euphyllia som jag äntligen hittat en plats för och där den trivs. På denna bild syns också att kalkalgerna har börjat att växa ordentligt. Jag har på prov användt ett preparat kallat "purple up" varannan till var tredje dag och det har satt fart på kalkalgerna.

[ATTACH]7880[/ATTACH]

Andra roliga alger som är någon typ av röd macroalg är dessa som ses på bilden under här.

[ATTACH]7881[/ATTACH]

Mina stjärnpolyper växer och frodas och de har satt fart sedan jag började med nitrattillsättningen. Det gäller också mina olika typer av Xenia som verkligen växt och börjar sprida sig ordentligt.

[ATTACH]7882[/ATTACH] [ATTACH]7883[/ATTACH]

Xenian är vacker när den växer och sprider sig. Den kan bilda formliga fält som böljar i strömmen

[ATTACH]7884[/ATTACH]

MVH Lasse

Kommentar

• havre
                        • September 2006
                        • 281

Vet inte varför men jag har en oerhörd fascination för Xenia. Väldigt snyggt kar Lasse, ser att du har haft nano förrut .

Mvh Thomas
                        Akvarium über alles

Kommentar

• Manne_74
                          • July 2003
                          • 533

kanonfina bilder lasse..! dom inspererar nog många till att våga ta steget..
                          MVH Magnus

Kommentar

• Mr B
                            • September 2004
                            • 1310

Ursprungligen postat av havre
                            Väldigt snyggt kar Lasse, ser att du har haft nano förrut
                            Inte helt säker, men större delen av hans framgångar tror jag beror på att han har pysslat med större skala, än nano. Att han sen är systematisk, och vägrar godta "så är det" utan fakta bakom, gör att han testar en massa nytt. Jag hoppas på att min första balja, som än har långt kvar, blir åtminstone en tiondel så vacker, då är jag nöjd.Undra om man kan få Lasse att pendla för att hjälpa till med underhållet. ;- )
                            B!

Kommentar

• havre
                              • September 2006
                              • 281

Nja...Även om jag inte haft ett större salt förrut så är det alltid lättare att inreda ett stort kar än ett litet. Ett litet har oerhört begränsat utrymme som måste nyttjas på maximalt sätt, medan ett större går det att slarva mer med och det ser ändå ok ut i slutändan.

Mvh Thomas
                              Akvarium über alles

Kommentar

• johan 400
                                • January 2007
                                • 174

Ursprungligen postat av havre
                                Nja...Även om jag inte haft ett större salt förrut så är det alltid lättare att inreda ett stort kar än ett litet. Ett litet har oerhört begränsat utrymme som måste nyttjas på maximalt sätt, medan ett större går det att slarva mer med och det ser ändå ok ut i slutändan.

Mvh Thomas
                                Jag håller med dig där Thomas... Jag har ju inte heller haft nåt annat men när man funderar på vad man ska stoppa i så gäller det ju att välja rätt från början. Dels för att få det så fint som möjligt men även pga att korallerna bränner varandra om man väljer fel sorter... Men man får hoppas att man lyckas, och om inte så har man säkert lärt sig en läxa till nästa burk

Kommentar

Arbetssätt...