Student/ dålig ekonomi och växande akvarieintresse

#1 - 24 augusti 2009 11:32
Det här är den absolut fattigaste tiden på hela året. studiemedlet kommer inte förrän studierna börjat och studieförsäkran är gjord, dvs tidigast den tredje eller fjärde september. Till saken hör att jag bara fått ett lägre studiemedel för augusti eftersom de sommarkurserna jag läst slutade den 16 aug.

En och en halv vecka kvar innan pengarna kommer, samt att jag behöver beställa kurslitteratur, varav två av böckerna kostar 600 kr/ st. Jag blir galen!

Samtidigt har jag startat upp ett nytt akvarium och har en del grejer som behöver köpas:
-termometer (har hört att det ska vara bra :d)
-timer
-förlängninssladd
-sugkoppar (som kostar 75 spänn för fyra stycken bitar gummi [:(!])
-några gömställen, typ krukor
-akvariesilikon och stenar, för att göra egna grottor
-vanligt foder fast i tablettform för ynglen

tänk en gång i framtiden (om tre år) om man kunde få ett jobb och lite mer boyta... då blir det kanske fler kar! startade mitt första för sju veckor sedan och förra veckan köpte jag ett till... Har visst blivit biten av akvariebacillen!
#2 - 24 augusti 2009 12:23
Ludde87 skrev:
Det här är den absolut fattigaste tiden på hela året. studiemedlet kommer inte förrän studierna börjat och studieförsäkran är gjord, dvs tidigast den tredje eller fjärde september. Till saken hör att jag bara fått ett lägre studiemedel för augusti eftersom de sommarkurserna jag läst slutade den 16 aug.

En och en halv vecka kvar innan pengarna kommer, samt att jag behöver beställa kurslitteratur, varav två av böckerna kostar 600 kr/ st. Jag blir galen!

Samtidigt har jag startat upp ett nytt akvarium och har en del grejer som behöver köpas:

-termometer (har hört att det ska vara bra :d)

-timer

-förlängninssladd

-sugkoppar (som kostar 75 spänn för fyra stycken bitar gummi [:(!])

-några gömställen, typ krukor

-akvariesilikon och stenar, för att göra egna grottor

-vanligt foder fast i tablettform för ynglen

tänk en gång i framtiden (om tre år) om man kunde få ett jobb och lite mer boyta... då blir det kanske fler kar! startade mitt första för sju veckor sedan och förra veckan köpte jag ett till... Har visst blivit biten av akvariebacillen!

det är en sjukdom som drabbar många.

kallas för akvariehybris.

enda kända botmedlet är tydligen ett sprucket akvarium som
tar sönder allt man har. bäst effekt har det om man inte har
någon försäkring.....

de flesta lyckas dock hålla sjukdomen i schack när det värsta
har gått över. men ett och annat stort anfall drabbas alla av.

det är det som kallas för "nytt projekt", när man får en tossig idé
om ett kar som är format ex som ett X eller liknande idé.
då är det bara en sak som gäller, genomför projektet så fort det
bara går......annars blir man helt tokig.

välkommen till akvarieträsket.......lika svårbotat som kärleken
till egna barn...dvs i praktiken inte alls......

.
#3 - 24 augusti 2009 12:57
Jag hade ändå akvarie när jag var liten, flera stycken till och med. Det blev fullt med alger och fiskarna dog och jag var nog ingen bra akvarist... hängde nog ihop med att vissa grundskötselregler inte följdes, och att jag var för ivrig och hade för mycket fisk i karen...

Men nu har intresset slagit till med full kraft igen! hämtade hit mitt gamla 85 liters för ca 8 veckor sedan, och nu förra veckan köpte jag ett 170 liters. nu får det inte plats fler kar i lägenheten, så utrymmet sätter verkligen stopp.

Tror att akvariehobbyn är så beroendeframkallande för att det tillfredställer flera behov. Man får dels en mysig "möbel" som är vacker att se på, som man dessutom får inreda helt själv efter tycke och smak. sen får man fundera ut vilka fiskar som trivs ihop och efter ett tag får man lite yngel och då blir det kul att se "dom egna" ynglen växa upp... sen tycker jag inte det är så mycket skötsel heller, iaf inte när man har två kar. Byta vatten en gång i veckan, mata en eller två gånger om dagen. Inte särskilt ansträngande!

jag kan sitta och bara titta på mina akvarier hur länge som helst... det är spännande att se fiskarna simma runt, de är vackra att se på också. Mitt dilemma nu är att jag inte kan bestämma mig vilket av mina två akvarier jag ska titta på :D
#4 - 24 augusti 2009 13:05
Ludde87 skrev:
Mitt dilemma nu är att jag inte kan bestämma mig vilket av mina två akvarier jag ska titta på :D

det är därför människan har två ögon.

träna upp musklerna så att du kan ha ett öga på varje kar.

skulle du ha mist ett öga, så träna trots det upp musklerna i det ögat
så du blixtsnabbt kan skifta mellan karen på en millisekund eller två.

.
#5 - 24 augusti 2009 13:16
hahaha! problemet är, att det ena akvariet står i "kontoret" och det andra i sovrummet :d

annars var det en bra idé!

just nu roar jag mig med att försöka fånga den sista sebrafisken i det lilla karet, alla sebrafiskarna ska få flytta till det stora karet... de fyra första lyckades jag fånga genom att ge dem mat och sen bara håva upp dem när de åt. Den sista har dock fattat att jag är ute efter den och gömmer sig längs botten i akvariet...
#6 - 24 augusti 2009 15:21
Du får väl helt enkelt hitta en vinkel i lägenheten där du kan se båda eller bli grymt snabb i benen? Filma det ena karet och spela upp filmen på en tvskärm brevid akvarium nr2 då?
Titta massor med ideer, man ska se lösningar inte problem! :D
#7 - 24 augusti 2009 15:35
garjzla skrev:
Du får väl helt enkelt hitta en vinkel i lägenheten där du kan se båda eller bli grymt snabb i benen? Filma det ena karet och spela upp filmen på en tvskärm brevid akvarium nr2 då?

Titta massor med ideer, man ska se lösningar inte problem! :D

Haha, ja det vore något! Har faktiskt funderat på att sätta upp en webbkamera på det ena karet :d. Stormtrivs med att ha mitt 170 liters i sovrummet, det är hur mysigt som helst att ligga i sängen och titta på fiskarna! Har bestämt mig nu för att det lilla ska få vara yngel och tillväxtakvarium, ja, om jag nu lyckas få upp den sista sebrafisken någon gång.

Ringde idag djuraffären och beställde nya sugkoppar till pumpen, så det är ordnat. Får bli en liten tur dit i morgon och köpa en termometer med så jag slipper flytta den jag har hela tiden!

Annons