min gyppyhona (gravid)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiskchrille
    • March 2007
    • 16

    min gyppyhona (gravid)

    hejsan jag har en guppyhona som jag köpte idag som är tjock och fiskhandlarn trodde hon var gravid. jag har satt henne ensam i ett 18-literskar då jag gärna vill behålla mina yngel. frågan är hur länge jag måste ha henne där. och hur skall jag göra med vattenbyten o.s.v. en guppy är ju gravid mellan 20-30 dagar. hon är rätt tjock men inte så det skriker om det. tror ni hon kan vara runt 10-15 dagar ?
  • Pumba
    • January 2007
    • 345

    #2
    bättre att ha den i ett yngelkar som man har i befintligt kar så slipper man alla vattenbyte osv.

    vid halva tidne tror jag inte du märker om de är ungar elelr inte, tycker de brukar synas max 1 vecka innan.
    sen ska man inte tro attd e är gravida, jag har 5st guppys som alla har svarta fläcken och är ganska runda och de har varit de i 3-4 månader nu, en fick yngel men ingen av de andra... och de är lika stora som alltid.

    Kommentar

    • fiskchrille
      • March 2007
      • 16

      #3
      Ursprungligen postat av Pumba
      bättre att ha den i ett yngelkar som man har i befintligt kar så slipper man alla vattenbyte osv.

      vid halva tidne tror jag inte du märker om de är ungar elelr inte, tycker de brukar synas max 1 vecka innan.
      sen ska man inte tro attd e är gravida, jag har 5st guppys som alla har svarta fläcken och är ganska runda och de har varit de i 3-4 månader nu, en fick yngel men ingen av de andra... och de är lika stora som alltid.

      okej jag släppte tillbaka henne i det vanliga karet och väntar tills hon blir rikitgt stor då!

      tack

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av fiskchrille
        okej jag släppte tillbaka henne i det vanliga karet och väntar tills hon blir rikitgt stor då!

        tack
        Har hon gått med hanar i butiken skulle jag säga att det (gravid alltså)är hon definitivt! De har dessutom möjlighet att lagra spermier så de kan få MÅNGA yngel även utan att gå med en hane. Jag skulle säga att du kan ha honan ensam om du vill behålla ynglen, men mata sparsamt om hon är HELT ensam, och byt kanske 3-5 liter vatten ofta, så ofta du hinner och kommer ihåg... När sedan ynglen fötts (omöjligt att säga hur länge det dröjer...) så kan du flytta honan därifrån och börja mata med fint yngelfoder/finsmulat flingfoder/frysta bosmider/artemianauplier eller vad du nu hittar....fortsätt med täta vattenbyten och omväxlande foder så går säkert allt bra...
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av Pumba
          bättre att ha den i ett yngelkar som man har i befintligt kar så slipper man alla vattenbyte osv.

          vid halva tidne tror jag inte du märker om de är ungar elelr inte, tycker de brukar synas max 1 vecka innan.
          sen ska man inte tro attd e är gravida, jag har 5st guppys som alla har svarta fläcken och är ganska runda och de har varit de i 3-4 månader nu, en fick yngel men ingen av de andra... och de är lika stora som alltid.
          Sterilitet? Hanrna där du köpte dem alltså? Eller så var de bara extremt unga från början....skaffa nya hanar så lösre det sig nog...de kallas inte för miljonfisk för inte....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • fiskchrille
            • March 2007
            • 16

            #6
            Ursprungligen postat av tummen
            Har hon gått med hanar i butiken skulle jag säga att det (gravid alltså)är hon definitivt! De har dessutom möjlighet att lagra spermier så de kan få MÅNGA yngel även utan att gå med en hane. Jag skulle säga att du kan ha honan ensam om du vill behålla ynglen, men mata sparsamt om hon är HELT ensam, och byt kanske 3-5 liter vatten ofta, så ofta du hinner och kommer ihåg... När sedan ynglen fötts (omöjligt att säga hur länge det dröjer...) så kan du flytta honan därifrån och börja mata med fint yngelfoder/finsmulat flingfoder/frysta bosmider/artemianauplier eller vad du nu hittar....fortsätt med täta vattenbyten och omväxlande foder så går säkert allt bra...

            ja den gick med hanar i affären, men hon är lite skygg tycker jag. och de andra hanarna som jag har jagar henne hela tiden. så jag släpper över henne till 18-liters karet och byter vatten ofta då:P

            tack

            Kommentar

            • fiskchrille
              • March 2007
              • 16

              #7
              edit: har nu bytt 10 liter vatten i 18 karet och satt i växter och släppt i henne.
              men jag undrar hur länge det kan dröja jag. känns inte så snällt mot henne att hon får vara i det lilla akvariumet.

              Kommentar

              • Kenny89
                • December 2005
                • 291

                #8
                asså en guppy klarar sig bra där med lite växter o temp på 25 grader :P det går inte att misslyckas med guppy hehe Roligt att få många yngel! (=
                Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

                Kommentar

                • fiskchrille
                  • March 2007
                  • 16

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kenny89
                  asså en guppy klarar sig bra där med lite växter o temp på 25 grader :P det går inte att misslyckas med guppy hehe Roligt att få många yngel! (=

                  okej ja jag bara väntar på att det ska komma yngel nu:P
                  och min platyhona som gick med killar i affären ser också lite ovanligt tjock ut

                  Kommentar

                  • MaxRobban
                    • August 2006
                    • 1048

                    #10
                    Spännande med dina fisakr, lycka till med allt.. det börjar säkert närma sig guppy yngel hemma hos dig, honan är gravid i 28 dagar ungefär. Du får berätta för oss hur det går

                    Hälsn Robban

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av fiskchrille
                      okej ja jag bara väntar på att det ska komma yngel nu:P
                      och min platyhona som gick med killar i affären ser också lite ovanligt tjock ut
                      Lägg över platyhonan också så får de lite sällskap, samtidigt som de får lugn och ro inför "förlossningen"/födseln..., hur länge du får vänta vet jag inte, men inte MER än en månad, troligen 2-3 veckor som mest....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • fiskchrille
                        • March 2007
                        • 16

                        #12
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Lägg över platyhonan också så får de lite sällskap, samtidigt som de får lugn och ro inför "förlossningen"/födseln..., hur länge du får vänta vet jag inte, men inte MER än en månad, troligen 2-3 veckor som mest....

                        okej släpper i henne nu också då:P men jag vill ha yngel NU!

                        haha, tack för alla svaren.

                        Kommentar

                        • fiskchrille
                          • March 2007
                          • 16

                          #13
                          JAG HAR FÅTT YNGEL! nu är jag gick upp fanns det7 stycken små liv i 18-liters karet jag tyckte hon såg platt ut och såg 1,2,3,4.sedan efter en stund var det 7 st:P hon har nog ätitnågra för hon jagade dom flitigt:P så nu är hon i 100-liter och får kanske föda någon av de sista där
                          hur ska jag göra medmatning av ynglen?

                          Kommentar

                          • fiskchrille
                            • March 2007
                            • 16

                            #14
                            Ursprungligen postat av fiskchrille
                            JAG HAR FÅTT YNGEL! nu är jag gick upp fanns det7 stycken små liv i 18-liters karet jag tyckte hon såg platt ut och såg 1,2,3,4.sedan efter en stund var det 7 st:P hon har nog ätitnågra för hon jagade dom flitigt:P så nu är hon i 100-liter och får kanske föda någon av de sista där
                            hur ska jag göra medmatning av ynglen?

                            NU ser jag 10st



                            11st
                            Senast redigerad av fiskchrille; 25 March 2007, 15:07.

                            Kommentar

                            • cikliden2
                              • January 2005
                              • 434

                              #15
                              Ursprungligen postat av fiskchrille
                              NU ser jag 10st
                              Vad kul! De första är alltid något speciellt:-)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...