LED till akvaruimet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • reepete1
    • February 2004
    • 11

LED till akvaruimet

Hej är det någon som har provat att använda dioder som belysning i akvariet. och då menar jag inte som "månbelysning".
    Har bara hittat några gamla trådar i ämnet (ett par år gamla).

Det finns ju i dag både röda och blå dioder som håller sig runt 400nm och 600nm vilket är bra våglängder för växter. Sen är dioder rätt så billiga i dag så det skulle kanske vara ett alternativ till lysrör och metalhalogen i växtakvarium.

/Reepete1
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

varför inte ... ingen erfarenhet men frågan är ju hur man ska tillämpa det.
    Vilka dioder o vilken armatur o hur man ska få en snyg spridning.

Men är ju billigare i drift o inköp en lysrör o div halogen .... synd att ingen provat än

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kommentar

• Tropfrog
      • October 2002
      • 8081

Visst finns det de som provat. Själv hade jag månljus med blå led ända till ett missöde när månen badade . På ciklid.se pågår just nu en diskussion där folk har gjort slag i saken, bland annat en mycket snygg belysning till ett multiskar är byggt.

För de som undrar om kraften i led för att driva fotosyntes kan jag bara säga att det räcker, tillochmed till de mest ljuskrävande organismerna, sps koraller:

MVH
      Magnus
      min zoon

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

Jodå, visst räcker LED. Problemet har varit att de inte är ekonomiska (dyra i inköp och drar lika mycket eller mer ström än motsvarande lysrör/metallhalid). Åtminstone inköpspriset håller dock på att dala så pass att de nog börjar bli konkurrenskraftiga - särskilt här i sverige där det är mycket svårare att få tag i kompaktlysrör än i USA.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• mayday
          • November 2005
          • 2085

Usäkta dom är ju bra mycket billigare i drift än något annat.
          Specielt är livslängden otroligt mycket bättre

Killen på länken du skicka använde ju vanliga led:s fins ju betydligt bättre o starkare
          Senast redigerad av mayday; 20 March 2007, 11:04.

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kommentar

• Azur
            • March 2003
            • 12946

Ursprungligen postat av mayday
            Usäkta dom är ju bra mycket billigare i drift än något annat.
            Specielt är livslängden otroligt mycket bättre
            De drar alltså samma eller mer ström än lysrör för att generera samma mängd ljus, effektiv livslängd är runt 5-6x längre än lysrör, men inköpspriset för så många LED's som behövs blir högre än för ett lysrör, och när de 50000 timmarna är slut får du byta hela armaturen eftersom LED'arna normalt är fastlödda.
            Jag betvivlar att LED's totalt sett är kostnadseffektiva än.

Killen på länken du skicka använde ju vanliga led:s fins ju betydligt bättre o starkare
            Ja, men ju starkare de lyser destom mer kräm drar de, lever kortare, och är dyrare.

Jag är personligen övertygad om att LED-belysning är framtiden, men jag är alltså osäker på om framtiden är här riktigt än.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• lunar
              • July 2005
              • 427

Ursprungligen postat av Tropfrog
              Själv hade jag månljus med blå led ända till ett missöde när månen badade .
              Haha, det har hänt för mig med men jag ska ändra så det inte händer till nästa gång jag använder dem.
              - 165L Low-tech.
              - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
              - 222L Ciklidakvarium.
              Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

Kommentar

• [xstream]
                • March 2006
                • 520

Nu har vi ju också hf-armaturer som minskar strömförbrukningen rejält. Har tyvärr inte fått mina nya lysrör riktigt än så jag kan tyvärr inte rapportera vad 2x2x14W T5 drar i praktiken.

Cheers
                720L Malawi-biotop

Kommentar

• NiXoN
                  • December 2003
                  • 2068

Jag råkar inte hitta länken just nu men det finns nya LED ramper som passar för både sött och salt. Man kan ställa in kelvintalet och såvida anpassa färg och utseende efter smak och lämplighet.
                  Nackdelen är dock att domhär ramperna är absurt dyra, det är inte vanliga leds som kostar någon krona st.
                  Däremot så kommer dom nog att bli vanliga i framtiden när man tappat några tiotusen lappar från priset.

Kommentar

• *Ulrica*
                    • June 2006
                    • 682

Ursprungligen postat av Tropfrog
                    På ciklid.se pågår just nu en diskussion där folk har gjort slag i saken, bland annat en mycket snygg belysning till ett multiskar är byggt.
                    Hej!

Det är jag som är "folk som har gjort slag i saken"
                    Här kommer, för er som inte är medlemmar på ciklid.se en beskrivning av mitt experimentprojekt till mina multisar. Så här blev resultatet:
                    Klicka på bilden för större version

Namn: ledtest1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 60,8 KB
ID: 2095289

Namn: ledtest2.jpg
Storlek: 71,5 KB
ID: 2095290

Jag har använt 36 stycken kallvita, 5mm lysdioder med en strålvinkel på 23 grader och en ljusstyrka på 12000 mcd. Spänning - 3,0-3,6 V. Ström - 20 mA. De är seriekopplade 4 och 4 till en 12-volts transformator. De är fastsatta i en masonitskiva tills vidare (rekommenderas INTE som permanent lösning). Så här kaosigt ser det ut ovanpå just nu:

Namn: ledtest3.jpg
Storlek: 90,6 KB
ID: 2095291

Jag kommer att göra en mer permanent lösning av detta eftersom jag är mycket nöjd med utfallet. Då ska jag koppla på en en timer och en dimmer så att jag kan styra ljuset och bygga in alltihopa i en ramp.

Jag tippar på en förbrukning på 1W ungefär för hela lösningen.Detta kostade totalt 238:- (36 dioder=126, adapter=69, frakt=43) och är köpt på lysdiod.com

Marknadens enda "riktiga" ramp med LED heter Solaris LED Illumination System. Den är tom styrd av en microprocessor med dimmer så att man kan programmera in olika ljusförhållanden till olika tider etc. De jämför den med metallhalogenlampor i ljusstyrka.

Lite länkar:
                    lysdiod.com - billigaste lysdioderna?
                    upplyst.se - kolla in andras hemmabyggen!
                    optoga.se - läs om LED och riktigt avancerade grejer
                    molectric.com - alla tillbehör till ditt hemmabygge!

Kommentar

• andste
                      • February 2007
                      • 6

Hejsan
                      Vill du ha en snabb o enkel lösning istället för masonit, Så kan man använda rostfri hålplåt, dioderna passar perfekt i hålen sen är bara att placera dom hur man vill

Kommentar

• Azur
                        • March 2003
                        • 12946

HAHAHA!
                        Ja, jag får väl erkänna att det verkar som om framtiden ÄR här!

Kommentar

• *Ulrica*
                          • June 2006
                          • 682

Ursprungligen postat av andste
                          Hejsan
                          Vill du ha en snabb o enkel lösning istället för masonit, Så kan man använda rostfri hålplåt, dioderna passar perfekt i hålen sen är bara att placera dom hur man vill
                          Hm... sticka ner dioderna uppifrån menar du då eller? Annars blir det väl kortslutning om man bara sticker upp ändarna och de kommer i kontakt med plåten... jag skulle helst vilja ha hela dioden på undersidan plattan/skivan etc. Min tanke var att jag skulle borra hål i nån sorts plastskiva och sticka upp diodändarna igenom. Samt limma fast dioderna för jag vill att de ska vara vinklade så att ljuset faller snett ner i karet som solstrålar... fattar ni?

ja, jag vet att jag krånglar till det...

Kommentar

• *Ulrica*
                            • June 2006
                            • 682

Ursprungligen postat av Azur
                            HAHAHA!
                            Ja, jag får väl erkänna att det verkar som om framtiden ÄR här!
                            Det är nog så att vi skapar framtiden just nu! Den som är snabb och smart startar en produktion av LED-akvariebelysning typ snart.... jag har ju bara testat med vanliga små dioder. Men det finns ju Powerled och bright light och allt vad det heter också... snacka om ljusstyrka! Tydligen är Kina jäkligt framme på detta området om någon vill undersöka leverantörskontakter...

Kommentar

• andste
                              • February 2007
                              • 6

Ja. det är bara att sticka ner dioderna i plåten o vill man ha det vinklat så går det att bocka plåten.
                              Men man kan göra allt enkelt hur krångligt som helst.

Kommentar

Arbetssätt...