Skötselråd för axelotl

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blossom7
    • March 2007
    • 1182

    Skötselråd för axelotl

    Hej
    Var i djuraffär idag och köpte lite fiskar till mitt nya akvarium.
    Hade med min man som fastnade för en axelotl, köpte en med löfte om att den gick jätte bra att ha bland de andra fiskarna (bla scalarer och ballongmollys). Kom hem och läste lite här på forumet och känner nu att det här inte alls blir bra
    Vilken temp på vatten vill den ha?
    Jag har 24 grader till fiskarna?
    Vad vill den äta? (dom sa flingmat i affären)
    Får den inte ha sjösten som botten? Det har givetvis jag oxså.

    Funderar på om jag skall åka iväg imorgon (till en annan butik) och köpa ett separat akvarium till denna lilla varelse. Med fin sand i botten. Men vad vill den ha att äta????

    Snälla rätta ut alla frågetecken för mig som inte alls vet hur jag skall göra för att denna lilla varelse skall ha det bra (vill dom vara två??)
    /B
    "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    #2
    Hej över 24 grader är inte bra de får gärna svamp då. Helst inte mer än 20 grader. Andra fiskar kommer nog att bita på deras gälar. Ballongmollysarna kan bli mat när Axolotlerna är större. Fin sand är jättebra gärna ett bo som de kan krypa in i. Mat levande daggmaskar(finns att köpa burkar i vissa affärer som säljer fiskespö) frysta mygglarver, fruset oxhjärta, artemia, räkor. De äter bara kött inget vegetabiliskt . Pellets som man matar lax med går också bra. Du behöver inte två stycken. Lycka till fråga mer som du behöver veta och gå in på www.caudata.org o läs mer.

    Mvh Cecilia

    Kommentar

    • Blossom7
      • March 2007
      • 1182

      #3
      En liten fråga till, behöver den typ akvarie lysrör?
      Eller räcker det med dagsljus och en vanlig lampa,

      Ps finns det någon svensk sajt?
      "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

      Kommentar

      • miluhe
        • June 2006
        • 2090

        #4
        Det räcker med dagsljus eller vanlig lampa. Men står akvariet för nära ett fönster värmer solen(som vi förhoppningsvis ser mer av framöver) kanske upp akvariet för mycket. Men de är inte beroende av ljus. Däremot om du har växter i akvariet behöver växterna ljus. Axolotlerna blir lika glada av plastväxter eller inga alls.

        Kommentar

        • Blossom7
          • March 2007
          • 1182

          #5
          Tack, tack, vågar jag fråga dig mer saker i framtiden ifall jag inte lyckas få till det med den lille??

          /B
          "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

          Kommentar

          • miluhe
            • June 2006
            • 2090

            #6
            Bara fråga Alltid kul att känna sig duktig

            Mvh Cecilia

            Kommentar

            • Blossom7
              • March 2007
              • 1182

              #7
              Hallå igen

              Nu har jag varit iväg och köpt ett litet 60 liters akvarium till min lille axelotl.
              Inrett med finsand, lite sten och växter. Skall pluppa över honom ikväll tänkte jag. Men nu till nästa fråga hur mycket skall han ha och äta per dag? Han är kanske 7 cm lång. Såg att de frysta rödmygge larverna låg frysta i typ choklad rutor. Räcker en sån ruta/dag? Kan man mata ihjäl dem eller är han så smart så att han slutar äta när han är mät?
              Behöver/vill han ha så att han kan klavra sig upp till ytan någonstans eller är dom helt under vatten alltid?
              Puh,,, det var nog det jag kom på nu, det kommer säkert fler frågor.

              /B
              "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

              Kommentar

              • miluhe
                • June 2006
                • 2090

                #8
                Han äter till han är mätt. En ruta låter lagom. Blir det för mycket spyr de upp det. När han är så liten så mata en gång om dagen. När de är större räcker det varannan dag. Men jag matar mina varje dag fortfarande och de verkar trivas med det. De kan bli riktiga tiggare Han ska va under vatten hela tiden.

                Mvh Cecilia

                Kommentar

                • miluhe
                  • June 2006
                  • 2090

                  #9
                  Kom på jag använder en lång pincett sån man har till matlagning. Håller i maten med den o svingar lite fram o tillbaka framför munnen. De hugger direkt. Du kan även handmata min sons kompis blev biten av den ena. De har inga tänder i allafall inga som kan göra hål på huden. Kompisen sa att det kändes som en sugpropp.

                  Kommentar

                  • Blossom7
                    • March 2007
                    • 1182

                    #10
                    Hej igen
                    Han verkar inte riktigt lycklig sen han kom ner i ett eget akvarium,,,,
                    Ligger mest still, hoppas det bara är att han inte är van än.
                    Hur ser man vilket kön det är?
                    / B
                    "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

                    Kommentar

                    • awasegg
                      • March 2006
                      • 141

                      #11
                      när axolotlen har blivit större så har hanarna som en utputande bula vid kloaken. Och om den är vit så får den även svarta klor när den blivit könsmogen.
                      Fishie fishie fishie !

                      ZOON: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1299523
                      BLOGG: http://thedeborah.blogspot.com

                      Kommentar

                      • miluhe
                        • June 2006
                        • 2090

                        #12
                        En välmående Axolotl ligger mest still. En stressad Axolotl simmar omkring mycket. Så liggar han mest still har han det bra. Efter ett tag lär dem sig tigga väldigt mycket. Då kommer de fram till rutan så fort man står där och tittar. Försök att lära dig att handmata den.
                        Mvh Cecilia

                        Kommentar

                        • Blossom7
                          • March 2007
                          • 1182

                          #13
                          USCH det dröjer nog innan jag vågar handmata den,,,,,,,
                          Han äter bra nu när jag droppar ner det till honom (tack god gud för det).
                          Så jag hoppas det räcker...

                          "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

                          Kommentar

                          • miluhe
                            • June 2006
                            • 2090

                            #14
                            Ett bra tips som jag använder skaffa en sån där lång pincettliknande sak man använder till matlagning(vända kött på stekjärnet). Ta maten med den o svinga framför gapet det är kul att mata så.

                            Kommentar

                            • awasegg
                              • March 2006
                              • 141

                              #15
                              Pincett-rådet tror jag nog att jag kommer att ta till mig
                              Fishie fishie fishie !

                              ZOON: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1299523
                              BLOGG: http://thedeborah.blogspot.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...