Malar & Malawi som dör!?

#1 - 14 september 2009 09:13
Hej!

Vi har ett kar på 250 l med enbart malawi och malar. Vi hade tre malar, två pleco och en ancistrus. Under förra veckan dog pleco varianterna med några dagars mellanrum. Idag fann jag en fisk död.

Vi rengör akvariet ca varannan vecka, men inte pumparna (en ytter och en inner). Nitritvärdet är perfekt. Inget ser eller verkar konstigt... Vad kan det vara för fel!?

Hjälp!
#2 - 14 september 2009 12:10
Ja det är alldeles för mycket dödsfall för stt vara en slump...
Men du ger inte så mycket info att gå på. Så
Vad gör du vid dessa rengöringar.
temp.
foder.
inredning.
vattenbyten.
storlek på kar.
Hur länge karet varit igång.
#3 - 14 september 2009 13:38
Nej, jag vet. Men behöver veta vad ni som kan behöver veta! :)

I karet finns enbart fin sandbotten och stenar. Back to nature bakgrund. Inga växter förutom lite alger. ;) 250 l.

Max 1/3 vatten byts varannan/var tredje vecka samtidigt som botten dammsugs. Karet har varit igång i ca 6 mån. Har aldrig rengjort varken inner eller ytterfiltret.

Malarna har fått alg-tabletter, men de äter dem sällan. Firrarna tar dem när malarna inte rör dem. Firrarna äter pellets eller frysfoder.

I dagsläget är tempen 23 grader.

Fråga på vad ni vill veta! Jag svarar så gott jag kan! :) Tack på förhand!
#4 - 14 september 2009 15:51
oki:) Jag tycker du ska börja med att öka vattenbytena till ca 30% varje vecka! Nu vet inte jag iofs hur många och hur stora individer du har i karet men det är en bra början tycker jag och sen ska du nog inte låta tempen sjunka mer, hellre upp ett par grader!
Sen kan det nog vara dax ändå att se över filtrena!
#5 - 15 september 2009 05:52
Jag har 10-15 st malawi som är 3-6 cm långa. Det är släckt just nu, svårt att räkna då! :)

Ok, vad ska jag sikta på i temp?

Hur ska jag rengöra filtren?
#6 - 17 september 2009 15:57
antiann skrev:
Jag har 10-15 st malawi som är 3-6 cm långa. Det är släckt just nu, svårt att räkna då! :)

Ok, vad ska jag sikta på i temp?

Hur ska jag rengöra filtren?
Ja du har iallafall ingen överbelastning vad gäller fisk (fast jag vet iofs inte hur många malar du har)! Filtermaterialet rengör du skonsammast genom att krama ur det i en hink med akvaríevatten! Sikta gärna på 25-26gr!
#7 - 17 september 2009 17:42
Ja... Det enda som överlevt är en ynka ancistrus... Så nej, ingen överbelastning alls. Vi hade tänkt köpa mer fisk, men i nuläget vågar man ju inte direkt...

Tack för tipsen!

Annons