Hej
Det kommer det ena efter det andra kompletta saltvattensakvarierna i de mindre storlekarna. senaste tillskottet är Clown - fiskhotel från samma tillverkare som gjort Molly och Guppyhotellen.
Detta senaste är dock helt anpassat för salt. Relativ kraftig belysning (2x18 watt kompaktrör), skummare och hör och häpna även ett litet UV-C.
Det kommer det ena efter det andra kompletta saltvattensakvarierna i de mindre storlekarna. senaste tillskottet är Clown - fiskhotel från samma tillverkare som gjort Molly och Guppyhotellen.
[ATTACH]6412[/ATTACH]
Detta senaste är dock helt anpassat för salt. Relativ kraftig belysning (2x18 watt kompaktrör), skummare och hör och häpna även ett litet UV-C.
[ATTACH]6409[/ATTACH] [ATTACH]6408[/ATTACH]
Det innehåller en "sump" där UV-C och skummaren får plats i de första två facken. det tredje är avsett för en värmare och det fjärde för biobollar, aktivt kol och "biokeramik".
[ATTACH]6410[/ATTACH]
Måtten framgår av skissen nedan.
[ATTACH]6411[/ATTACH]
Akvariet är enligt min mening ganska snyggt och ger ett rejält intryck. Rampen är mycket solid och kraftig, två fläktar kyler själva elektroniken. Däremot finns ingen fläkt för att kunna öka avdunstningen och på det sättet kyla karet på somrarna. Hur det kommer att fungera blir att testa - jag tror personligen inte på att man skall behöva den medsända värmaren normalt.
[ATTACH]6413[/ATTACH]
Som ni kanske förstår så kunde jag inte låta bli detta kar utan kommer nu starta ett nytt kar. Det är avsett för min dotter som bor utanför Eslöv (hon har blivit lovad ett kar länge nu) men jag skall starta upp det hemma och leverera det till henne när det börjat att bli stabilt så det går att flytta. Jag funderade (och funderar fortfarande på) om jag skall "modda" karet eller försöka köra det så nära orginal som möjligt. Jag har i alla fall beslutat mig för att använda den medföljande skummaren och även ha med UV-C från start även om jag inte kommer att köra den. UV-C:n var faktiskt en ganska smart sak - den första dränkbara UV-C:n jag sett. Den monteras på insuget av pumpen och har en filtreringssvamp runt sig! Den lilla klumpen är UV-C:t. Om det fungerar bra - vet ej.
[ATTACH]6414[/ATTACH]
UV_C:t är på 12 volt, 6 watt. Ballasten är separat och utvändig
[ATTACH]6416[/ATTACH]
Det var en antal saker som var medskickade!
[ATTACH]6415[/ATTACH]
Skummaren sitter fast på pumpens utblås men i ett separat fack. Detta fack i sig utgör en del av skummaren - det är bara "reaktor" delen och skummarkoppen som går att plocka ut.
[ATTACH]6417[/ATTACH]
Nåväl även om jag inte gör några ändringar här så kommer jag att göra några ändringar på de två sista facken. Det tredje facket (efter skummaren) kommer jag att lägga i biobollar och i det sista facket sätter jag troligtvis en extra pump. Eftersom skummaren och pumpen är en enhet så går det inte att räkna med att det blir något extra flöde genom insugningsgallren om jag sätter i en pump i fack nummer fyra.
[ATTACH]6418[/ATTACH]
Därför kommer jag att ta upp ytterligare ett insug i det fack som är tvåa från vänster i bilden ovan.
Eftersom jag inte är någon vänn av att sitta och titta i en svart akvarieväg så vill jag ha lite inredning. Kan jag kombinera denna med en funktion så är lyckan fullständig. På bilden nedan är det tänkt att den stora klippan är min ytavrinningskammare, den vänstra lilla blir en fördelningskammare för det inrusande vattnet. Den lilla åt höger kommer att användas som hållare för koraller.
[ATTACH]6419[/ATTACH]
Detta blir sista bilden för idag - kommer fortsätta uppdatera allteftersom.
MVH Lasse
Kommentar