två projekt, Tanganyika och SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    två projekt, Tanganyika och SA

    Jahapp ska dra igång mina två småprojekt.
    Har två små kar, ett 54 liters som ska bli tanganyika och ett 45 liters som ska bli SA.

    Som det ser ut just nu så vart 54 tomt idag och 45 blir tomt om några veckor när jag kan flytta över mina N. Multifaciatus till 54liters.

    Så, lite närmare vad jag har tänkt stoppa i dom.
    54 kommer bli rådasand och svart skiffer. Förhoppningsvis hittar jag ett par av J. Transcriptus och sedan mina 4 multisar. kommer gömma några kalkstenar bland skiffret för att hålla ph:t på plats.

    45 kommer att bli rådasand där med. Ganska mycket rötter och stenar +några växter. Kommer att ha några kakaduor i (troligtvis 1+2), ev några neontetror om det får plats. Kommer även gömma några krukor bland rötterna.
    Kommer att köra med någon form av ph sänkare, har ganska högt ph i kranen (ca 7.5-8.0). Vill få ner det till ca 6...

    det var väldigt kortfattad info om karen.

    Det som kommer hända först av allt är att jag ska silikona frigolit i botten på 54liters. det kommer ske ikväll eller i morgon. Sedan ska jag måla, förhoppningsvis i morgon. Sen är det dags att börja inreda
    Bilder kommer så fort det händer något!

    Om nån har några tips eller kommentarer redan nu så tveka inte

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Halloj Hans!
    54 liter med med både Multisar och Transcriptus... kanske, kanske är en aning trångt...
    Jag hade nog valt två 54-literskar (eller något större) med dessa ensamma i vajre kar i så fall - men för all del - testa, kanske kan det funka!
    Jag kan bara säga så här; Transcriptusar är JÄVLIGT griska, så se upp med revirbildning och utrymme.
    Multisarna är ju helt fantastiska i ett mindre kar ensamma - och får du tag i ett par Transor så sätt dom i ett eget lekkar så blir det fina grejer!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 August 2007, 18:03.

    Kommentar

    • fredd
      • February 2007
      • 3360

      #3
      tetror kan vara riktiga yngel tjuvar, bara så du vet
      www.frfoto.tk

      Kommentar

      • Hans.Lindaker
        • April 2006
        • 1837

        #4
        Ursprungligen postat av fredd
        tetror kan vara riktiga yngel tjuvar, bara så du vet

        Ja det hoppas jag så slipper man ta hand om massa yngel

        /Hans
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

        Kommentar

        • Hans.Lindaker
          • April 2006
          • 1837

          #5
          Ursprungligen postat av MaxB
          Halloj Hans!
          54 liter med med både Multisar och Transcriptus... kanske, kanske är en aning trångt...
          Jag hade nog valt två 54-literskar (eller något större) med dessa ensamma i vajre kar i så fall - men för all del - testa, kanske kan det funka!
          Jag kan bara säga så här; Transcriptusar är JÄVLIGT griska, så se upp med revirbildning och utrymme.
          Multisarna är ju helt fantastiska i ett mindre kar ensamma - och får du tag i ett par Transor så sätt dom i ett eget lekkar så blir det fina grejer!

          Jo hade jag fått välja så hade det blivit större kar men nu har jag redan dom här två
          Jag kan hålla med om att det kan bli lite trångt, vi får se hur jag gör.. vet inte om jag skrev det men det är bara en eventuell befolkning.. Vi får se vart det slutar..
          Eftersom jag har tänkt ha ett röse med skiffer så vore det kul om det fanns nån fisk som var där också och inte bara vid snäckorna! om nån har nåt annat bra tips så får ni gärna hojta till!


          Nu har jag iaf silikonat frigolit. Ska och köpa färg i morgon!

          /Hans
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            #6
            haha det är ju yngel som är kul . Men samtidigt kan det vara kul att studera tetrornas sätt att fånga yngel, har hört att dom är ruggigt smarta
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • fredd
              • February 2007
              • 3360

              #7
              vad ska du med färg till?
              om du ska måla baksidan av karet rekommenderar jag, Beckers Aqua lackfärg.
              www.frfoto.tk

              Kommentar

              • Hans.Lindaker
                • April 2006
                • 1837

                #8
                jo det var baksidan och en sidoruta jag har tänkt måla.
                Ska till beckers imorrgon. Åkte och köpte ett gäng prinsessor till stora T-karet i stället

                Har funderat fram och tillbaka på hur jag ska göra med karen. Var inne ett tag på att ha kvar multisarna i 45 och ha kakaduorna i 54. Men nu funderar jag på om man kanske kan ha två sorters snäcklekare i 54an. Jag vet inte det kanske inte går alls, bara en tanke. Tänkte multisar och ev. brevis.. Och kakaduor i 45..

                /Hans
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                Kommentar

                • JEK
                  • March 2007
                  • 1467

                  #9
                  Kanske några L. occelatus i 45 l karet och kakaduor i ditt 54 l...
                  Mvh.
                  Johan - akvarielös!

                  Kommentar

                  • Hans.Lindaker
                    • April 2006
                    • 1837

                    #10
                    njae occelatus är inte aktuella. Jag kommer att behålla mina multisar och occelatus är, vad jag har förstått, väldigt aggresiva och kan säkert ta död på mina multisar..

                    /Hans
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                    Kommentar

                    • fredd
                      • February 2007
                      • 3360

                      #11
                      finns löv på guldfisken.se man kan köpa som sänker ph, läser en tjejs blogg och det funkade för henne (:
                      www.frfoto.tk

                      Kommentar

                      • fredd
                        • February 2007
                        • 3360

                        #12
                        multisar kan vara rätt aggresiva dom också, så jag tror det bästa är om du håller dig till en sort faktist.
                        www.frfoto.tk

                        Kommentar

                        • Hans.Lindaker
                          • April 2006
                          • 1837

                          #13
                          Ursprungligen postat av fredd
                          multisar kan vara rätt aggresiva dom också, så jag tror det bästa är om du håller dig till en sort faktist.
                          Jo det tror jag nog att dom kan, inte för inte dom kallas getingciklid

                          /Hans
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                          Kommentar

                          • Hans.Lindaker
                            • April 2006
                            • 1837

                            #14
                            sådär då har jag börjat måla bakgrunden på 54liters. Lite svårt, färgen släpper ju.. Men tänkte vänta ett tag så den hinner stelna lite och måla i resten sen!

                            Men problemet återstår, vad ska jag ha i vilket kar... Är fortfarande velig... Men jag har ett par dagar på mig innan måleriet är klart så jag hinner förhoppningsvis bestämma mig

                            /Hans
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                            Kommentar

                            • Hans.Lindaker
                              • April 2006
                              • 1837

                              #15
                              så, nu har jag målat färdigt och ska till att börja med "klippbottnen".

                              Har kommit på vilka som ska bo vart. I 54 blir det bara multisarna och i 45 blir det kakaduor.

                              Läste just igenom tråden och såg att jag missat att skriva att jag kommer inspireras av maxb:s 960 kar! I alla fall botten. Kommer försöka skapa en klippbotten under sanden, allt för att multisarna ska ha nåt kul att gräva fram Postar en bild så ni får se ungefär hur jag tänkt mig...

                              Ska börja inredandet nu, kommer posta bilder allt eftersom det händer nånting.

                              En sak är dock fortfarande osäker: vad ska jag ha över sanden och hur ska jag lyckas gömma några kalkstenar... Får ta och klura på det tills vidare!

                              /Hans
                              Bifogade filer
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                              Kommentar

                              Arbetssätt...